قبل از خرید این خودروها چندبار فکر کنید
خرید خودروی لوکس دست دوم برای بسیاری از افراد وسوسه انگیز است اما در این کار باید دقت زیادی داشت.

خودروهای لوکس با کابین های مجلل، فناوری های پیشرفته، عملکرد قوی و طراحی خارجی چشم نواز، توجه بسیاری را به خود جلب می کنند. با این حال، این خودروها برای بسیاری از خریداران خارج از دسترس باقی می مانند، مگر اینکه به صورت دست دوم خریداری شوند که می تواند قیمت مدل های معمولاً گران قیمت را به طور قابل توجهی کاهش دهد. متأسفانه، جذابیت برچسب قیمتی دست دوم می تواند به سرعت رنگ ببازد، زیرا برخی رانندگان با هزینه های سرسام آور نگهداری و تعمیرات مرتبط با برخی از این خودروهای لوکس دست دوم مواجه می شوند.
قطعات یدکی گران قیمت، بیمه با حق بیمه بالا، نیاز به سوخت باکیفیت بالا و کاهش سریع ارزش خودرو، برخی از خودروهای لوکس را برای خریدار متوسط غیراقتصادی می کند. به عنوان مثال، بی ام و ۷۶۰Li مدل ۲۰۱۵ که در زمان عرضه با قیمتی حدود ۱۴۱,۲۰۰ دلار به بازار آمد، مجهز به یک موتور ۶.۰ لیتری V۱۲ و کابینی بسیار لوکس است. اگرچه این قیمت در زمان عرضه چشمگیر بود، اما در مقایسه با ۲۰ خودروی گران قیمت تاریخ، چندان برجسته نیست. با این حال، این مدل در بازار دست دوم امروز با قیمتی حدود ۲۷,۰۰۰ دلار قابل خریداری است.
اما با توجه به کمترین برآورد هزینه های تعمیر، میانگین هزینه تعمیر بی ام و ۷۶۰Li کمی کمتر از ۱,۰۰۰ دلار است (با فرض بهترین سناریو). بی ام و یکی از برندهای لوکس با هزینه نگهداری بالا محسوب می شود، به طوری که میانگین هزینه نگهداری آن طی ۱۰ سال حدود ۱۵,۹۹۱ دلار برآورد شده است. وضعیت البته بدتر هم می شود، زیرا طبق گزارش موسسه Money Geek، نرخ بیمه سالانه معمولی برای سری ۷ بی ام و حدود ۸۲ درصد بیشتر از میانگین ملی برای پوشش کامل است. همچنین، این مدل به سوخت باکیفیت بالا نیاز دارد که در ایالت کالیفرنیا، در زمان نگارش این مقاله، میانگین قیمت آن کمی کمتر از ۵ دلار به ازای هر گالن است.
بنابراین، آیا باید به طور کامل از خودروهای لوکس دست دوم دوری کرد؟ خیر، قطعاً مواردی وجود دارد که خرید یک خودروی لوکس دست دوم می تواند انتخاب مناسبی باشد، به شرطی که خریدار از آنچه در پیش رو دارد آگاه باشد. برخی مدل ها نیز ممکن است نسبت به دیگران گزینه ای امن تر باشند، مانند خودروهای لوکسی که هزینه نگهداری پایینی دارند. در واقع، یک خودروی لوکس دست دوم که چند سال از عمر آن گذشته، کاهش اولیه ارزش آن رخ داده، اما همچنان حس تازگی دارد، می تواند انتخابی معقول باشد.
به عنوان مثال، بی ام و سری ۳ مدل ۲۰۲۱ را در نظر بگیرید که گزینه های قدرتمند زیر کاپوت، مانورپذیری چابک و رتبه های ایمنی قوی ارائه می دهد. این سدان جمع وجور در زمان عرضه نو با قیمتی بین ۴۲,۲۴۵ تا ۵۷,۶۹۵ دلار به فروش می رسید، اما در بازار دست دوم می توان آن را با قیمتی حدود ۱۷,۰۰۰ دلار خرید. اگرچه شاید به لوکس بودن سری ۷ نباشد، اما همچنان تجربه رانندگی با یک خودروی لوکس بی ام و را با قیمتی قابل مدیریت و هزینه نگهداری سالانه متوسط (حدود ۷۴۸ دلار برای مدل ۳۳۰i) به شما ارائه می دهد.
مقایسه خودروی جدید غیر لوکس با مدل لوکس دست دوم
اگرچه ممکن است نشان خارجی پرستیژ یا توجه دوچندانی از عابران دریافت نکنید اما باید دانست خودروهای اقتصادی مزیت های بسیاری دارند. درحالی که می توان برخی معاملات خوب را در مدل های لوکس دست دوم پیدا کرد ولی یک خودروی جدید مانند کیا چیزهایی همچون کارکرد صفر، با پوشش گارانتی بیشتر و احتمالاً ویژگی های فناوری پیشرفته تر نسبت به مدل های قدیمی تر ارائه می دهد. به عنوان مثال، می توان آئودی A۳ مدل ۲۰۲۳ دست دوم با کارکرد کمتر از ۲۰,۰۰۰ کیلومتر و مالکان متعدد را با قیمتی زیر ۳۰,۰۰۰ دلار یافت. این در حالی است که کیا K۵ GT-Line AWD مدل ۲۰۲۶ با موتور توربوشارژ، رینگ های آلیاژی ۱۹ اینچی، سانروف پانورامیک و گارانتی ۱۰ سال یا حدود ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر با قیمت پایه از ۲۹,۹۹۰ دلار عرضه می شود.
این مقایسه به این معنا نیست که K۵ از آئودی دست دوم برتر است، بلکه صرفاً به برجسته سازی ارزش موجود در گزینه های جایگزین پرداخته است. با این حال، همه چیز به ترجیحات شخصی و آنچه در تجربه رانندگی برای شما ارزشمند است بستگی دارد. با مدل های لوکس دست دوم، احتمالاً با روکش های باکیفیت تر، سواری بهتر و موضوعی جذاب برای گفت وگو با علاقه مندان به خودرو مواجه خواهید شد. فقط به خاطر داشته باشید که انتخاب این مدل ها ممکن است هزینه های بیشتری در آینده به همراه داشته باشد.
نظر شما