اوردر لیمیت در فارکس: یک راهنمای جامع برای تریدرها

در این مقاله قصد داریم تا به مفهوم limit order بپردازیم و تفاوت‌های آن‌ با stop limit بپردازیم و سایر اصطلاحات مرتبط را بررسی کنیم.

اوردر لیمیت در فارکس: یک راهنمای جامع برای تریدرها

اوردر لیمیت limit order یک روش برای خرید یا فروش دارایی در بازار فارکس است که از طریق آن می‌توانید قیمت موردنظر خود را انتخاب کنید. برای مثال، فرض کنید شما می‌خواهید یک گوشی تلفن همراه اپل بخرید. برای این منظور می‌توانید به چند فروشگاه بروید و قیمت‌های مختلف را مشاهده کنید. اگر شما یک مارکت اوردر market order ثبت کنید، یعنی هر قیمتی که فروشنده به شما بگوید، بپذیرید و گوشی را خریداری کنید، به‌راحتی می‌توانید خرید خود را انجام دهید؛ اما ممکن است بابت آن بیش‌ازحد پول بپردازید. اما اگر شیوه limit order را انتخاب کنید، دیگر مجبور نیستید قیمت هر فروشنده‌ای را قبول کنید. با این روش قبل از رفتن به فروشگاه، تصمیم می‌گیرید که چقدر حاضرید بابت قیمت گوشی پول بپردازید. بعد به فروشگاه‌های مختلف مراجعه می‌کنید و فقط درصورتی که قیمت فروشنده با قیمت موردنظر شما مطابقت داشته‌باشد یا کمتر از آن باشد، گوشی را می‌خرید. این روش کنترل بهتر و صرفه‌جویی بیشتری به شما می‌دهد، اما ممکن است هیچ فروشگاهی را پیدا نکنید که قیمت شما را قبول کند. در این مقاله قصد داریم تا به مفهوم limit order بپردازیم و تفاوت‌های آن‌ با stop limit بپردازیم و سایر اصطلاحات مرتبط را بررسی کنیم.

 

اوردر لیمیت چیست؟

اوردر لیمیت نوعی سفارش است که به شما امکان این را می‌دهد تا یک جفت ارز را با قیمتی خاص یا بهتر خریدوفروش کنید. این سفارش زمانی مفید محسوب می‌شود که بخواهید قیمت معامله خود را کنترل کنید و از لغزش یا اجرای نامطلوب معاملات جلوگیری کنید. به‌عنوان مثال، فرض کنید میخواهید با استراتژی تایم فریم 4 ساعته یورو/دلار آمریکا را با قیمت 1.2000 خریداری کنید، می‌توانید یک سفارش لیمیت خرید با آن قیمت ثبت کنید و منتظر بمانید تا بازار به آن قیمت برسد. اگر قیمت بازار بالاتر از 1.2000 باشد، سفارش شما تا زمانی که به 1.2000 یا کمتر کاهش پیدا نکند، پر نمی‌شود. همچنین، اگر می‌خواهید یورو/دلار را با قیمت 1.2100 بفروشید، می‌توانید یک سفارش لیمیت فروش را با آن قیمت انجام دهید و منتظر بمانید تا بازار به قیمت موردنظر شما برسد. اگر قیمت بازار کمتر از 1.2100 باشد، سفارش ثبت شده تا زمانی که به 1.2100 یا بالاتر نرسد، پر نخواهد شد و قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

اوردر لیمیت بیشتر برای کسب سود یا ورود به معامله با قیمت مطلوب‌تر استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر در یک موقعیت فروش هستید و انتظار دارید قیمت تا یک سطح مشخصی افزایش یابد، می‌توانید یک سفارش حد فروش را در آن سطح تعیین کنید تا بتوانید سود خود را از معامله بگیرید. از طرف دیگر، اگر منتظر عقب‌نشینی یا برگشت در بازار هستید، می‌توانید یک سفارش حد خرید با قیمتی پایین‌تر از ناحیه موردنظر خود تعیین کنید تا درصورت کاهش قیمت وارد بازار شوید.

با این‌حال، هیچ تضمینی در اجرای اوردر لیمیت وجود ندارد. این سفارشات، فقط درصورتی اجرا می‌شوند که بازار به قیمت تعیین شده شما برسد و نقدینگی کافی وجود داشته‌باشد. اگر بازار بدون رسیدن به آن از قیمت شما عبور کند، سفارش شما تکمیل نشده باقی می‌ماند. بنابراین، باید با احتیاط از سفارشات محدود استفاده کنید و شرایط بازار را به دقت رصد کنید.

انواع limit order

این سفارش برای زمانی مناسب است که می‌خواهید قیمت موردنظرتان با قیمت فعلی بازار متفاوت باشد (خرید زیر قیمت بازار و فروش بالاتر از قیمت بازار). با این دستور می‌توانید با محدودیت سفارش یا محدودیت ورودی، نرخ را به قیمت دلخواه خود تنظیم کنید. بنابراین تنها زمانی که قیمت بازار به قیمت موردنظر شما برسد، خرید یا فروش به‌طور خودکار انجام می‌شود. در ادامه با رایج‌ترین انواع اوردر لیمیت آشنا می‌شوید.

خرید-فروش-لیمیت

buy limit

buy limit یکی از انواع اوردر لیمیت بوده و سفارشی است که برای خرید یک دارایی با قیمتی کمتر از قیمت فعلی بازار استفاده می‌شود. این نوع سفارش را معمولاً زمانی استفاده می‌کنید که قیمت فعلی بازار برای خرید، بیشتر از قیمت هدف شما باشد و بر اساس تحلیلی که انجام دادید، انتظار دارید تا قیمت این دارایی کاهش ‌یابد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید با استراتژی تایم فریم 15 دقیقه در جفت ارز پوند/دلار، اگر قیمت فعلی 1.2500 باشد و فکر می‌کنید که بازار تا حدود 1.2400 سقوط می‌کند و از آنجا مجدداً شروع به افزایش می‌کند، می‌توانید یک buy limit در این سطح تعیین کنید. buy limit یک نوع سفارش مشروط محسوب می‌شود که در آن، شما منتظر اجرای سفارش خرید در کف قیمت می‌مانید و امیدوارید که خریداران زیادی در آن سطح با نیروی کافی وارد بازار شوند و با خریدهای خود، فروشندگان را تحت فشار قرار دهند.

sell limit

sell limit یک دستور مهم و کاربردی در بازار فارکس شمرده می‌شود. اهمیت این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که شما تصمیم می‌گیرید دارایی خود را با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار بفروشید. با توجه به تصمیم خود، می‌توانید یک سفارش sell limit ایجاد کنید. زمانی که قیمت دارایی به سطح موردنظر افزایش پیدا کند، بروکر به‌طور خودکار دستور فروش را اجرا می‌کند.

به‌عنوان مثال، شرایطی را در نظر بگیرید که جفت ارز EURUSD دارای قیمت فعلی 1.1500 است و شما معتقدید که بازار تا رسیدن به حدود 1.1550 افزایش خواهد یافت. پس از رسیدن به این سطح، پیش‌بینی می‌کنید که قیمت کاهش یابد. در این‌صورت، می‌توانید یک سفارش sell limit را تنظیم کنید. بنابراین، شما منتظر می‌مانید تا سفارش sell limit فعال شده و فروش انجام شود.

مزایای اوردر لیمیت

  • کنترل و مدیریت بهتری روی قیمت ورود و خروج از معامله دارد
  • از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند
  • احتمال سودآوری را در بلندمدت افزایش می‌دهد

معایب اوردر لیمیت

  • اجرای سفارش را تضمین نمی‌کند
  • درصورت تغییرات ناگهانی قیمت، فرصت‌های معاملاتی را از بین می‌برد
  • در برابر ریسک‌های بازار نمی‌تواند از خود محافظت کند

نحوه عملکرد اوردر لیمیت در بازارهای مالی

اوردر لیمیت یک روش برای خرید یا فروش دارایی در بروکر فارکس است که شما قیمت دلخواه خود را تعیین می‌کنید. این دارایی می‌تواند هر چیزی باشد که در بازار قابل خریدوفروش است، مثل سهام، اوراق بهادار، جفت ارزها و سایر موارد مشابه. limit order این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با قابلیت کنترل بالاتر و صبر و حوصله بیشتر، به‌دنبال معاملات به‌صرفه و سودده باشید. بسیاری از کارشناسان معتقدند که limit order بیشتر در روندهایی استفاده می‌شود که قیمت پس از برخورد با ناحیه حمایتی یا مقاوتی، دچار تغییر جهت شده (از نزولی به صعودی یا بالعکس) و به حرکت خود به‌سمت مخالف ادامه می‌دهد.

نکات مهم در هنگام استفاده از اوردر لیمیت چیست؟

  • شما باید با توجه به تحلیل بازار و استراتژی خود، قیمت مناسبی را تعیین کنید. قیمت را نباید بسیار پایین یا بالا قرار دهید که منجر به عدم اجرای سفارش شود.
  • شما باید مدت زمان سفارش خود را هم مشخص کنید. بدین‌منظور می‌توانید سفارش خود را به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا بدون محدودیت زمانی ثبت کنید. اگر سفارش شما در مدت زمان تعیین شده اجرا نشود، منقضی خواهد شد.
  • باید هزینه‌های معاملاتی را هم در نظر بگیرید. با توجه به پلتفرم و نوع دارایى که معامله می‌کنید، ممکن است بابت ثبت و اجرای اوردر لیمیت هزینه‌ای پرداخت کنید. برای استفاده بهتر از این سفارش، باید هزینه‌های معاملاتی را با سود خود مقایسه کنید و تصمیم مناسبی بگیرید.

شیوه استفاده از اوردر لیمیت در سطوح قیمتی دلخواه

داشتن برنامه معاملاتی واضح

ابتدا باید یک برنامه معاملاتی و استراتژی واضح برای خود طراحی کنید و در مراحل مختلف معاملات فارکس از آن پیروی کنید. داشتن برنامه معاملاتی به شما کمک می‌کند تا نقاط ورود و خروج و همچنین نسبت ریسک به پاداش مناسبی را انتخاب کنید. در هنگام استفاده از سفارشات لیمیت باید از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند سطوح حمایت و مقاومت، خطوط روند، شاخص‌ها و اندیکاتورها برای شناسایی اهداف احتمالی قیمت و نقاط مهم و حساس استفاده کنید. این اقدامات کمک می‌کند تا اوردر لیمیت را در مکان‌های استراتژیک قرار دهید که با اهداف معاملاتی و شرایط بازار شما همخوانی داشته‌باشد.

آگاهی از نقدینگی و نوسانات بازار

آگاهی از میزان نقدینگی و نوسانات بازار بسیار اهمیت دارد، زیرا این عوامل می‌توانند بر اجرای اوردر لیمیت شما تأثیر بگذارند. نوسان به درجه تغییرات قیمت در بازار اشاره دارد، در حالی‌که نقدینگی به وجود داشتن و در دسترس بودن خریداران و فروشندگان در سطوح مختلف قیمتی اشاره می‌کند. نوسانات بالا و نقدینگی کم می‌تواند باعث شکاف یا افزایش قیمت شده که ممکن است مانع از پر شدن limit order به قیمت دلخواه شما شود یا حتی آن‌ها را با قیمت به مراتب بدتری فعال کند. بنابراین، باید به اخبار و رویدادهای مهم بازار و زمان باز و بسته شدن آن توجه کنید و از قرار دادن limit order در این زمان‌ها خودداری کنید. همچنین باید از توقف ضرر و تیک پروفیت مناسب برای محافظت از معاملات خود در برابر حرکات غیرمنتظره بازار کمک بگیرید.

سازگاری با شرایط بازار

شما باید انعطاف‌پذیر و سازگار با شرایط متغیر بازار باشید. اجرای سفارشات لیمیت تضمینی نیست، زیرا به این بستگی دارد که بازار به قیمت تعیین شده شما برسد و نقدینگی کافی در دسترس داشته‌باشد. اگر بازار به قیمت موردنظر شما نزدیک نشود و حتی آن‌را لمس نکند، سفارش شما تکمیل نشده باقی می‌ماند و ممکن است فرصت معاملاتی را از دست بدهید. بنابراین باید بازار را به دقت زیرنظر بگیرید و درصورت لزوم، آماده تعدیل یا لغو اوردر لیمیت‌های خود باشید. همچنین باید عملکرد معاملاتی خود را به‌طور منظم بررسی کنید و از موفقیت‌ها و شکست‌های خود درس بگیرید.

استراتژی مناسب در هنگام استفاده از اوردر لیمیت

limit order، سفارش‌هایی برای خرید یا فروش اوراق بهادار با قیمت مشخص یا بهتر هستند. این سفارش را می‌توان در استراتژی های معاملاتی برای ورود یا خروج از بازار در سطوح مناسب استفاده کرد. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از limit order در حالت‌های مختلف آورده شده است:

استراتژی

معامله در هنگام شکست ناحیه مقاومتی

شکست یک مقاومت، زمانی رخ می‌دهد که یک دارایی به یک محدوده پایانی برسد و روند جدیدی را شروع کند. این شکست ممکن است به‌طور طبیعی اتفاق بیفتد یا می‌تواند توسط یک عامل خارجی مانند یک رویداد خبری ایجاد شود. روش‌های مختلفی برای معامله در این ناحیه وجود دارد، اما رایج‌ترین روش استفاده از اوردر لیمیت است. این نوع سفارشات از قبل ثبت می‌شوند و زمانی که بازار به سطح قیمت موردنظر رسید اجرا می‌شوند. به‌عنوان مثال، اگر انتظار دارید یک دارایی بالاتر از سطح مقاومت خود بشکند، می‌توانید یک سفارش لیمیت خرید، کمی بالاتر از سطح مقاومت آن قرار دهید. به این‌ترتیب می‌توانید به‌محض وقوع شکست وارد بازار شوید و روند صعودی جدید را طی کنید. به‌طور مشابه، اگر انتظار دارید که یک حمایت به زیر سطح پشتیبانی شکسته شود، می‌توانید limit order فروش را کمی پایین‌تر از سطح پشتیبانی قرار دهید. به این‌ترتیب می‌توانید به‌محض وقوع شکست وارد بازار شوید و بر روند نزولی جدید سوار شوید.

limit order در محدوده کانال قیمتی

یک استراتژی معاملاتی در محدوده کانال قیمتی، به‌دنبال شناسایی و سرمایه‌گذاری روی دارایی‌هایی است که در این کانال معامله می‌شوند. یک کانال قیمتی از اتصال سقف و کف‌های یک دارایی با خطوط روند افقی که به‌عنوان سطوح حمایت و مقاومت نیز شناخته می‌شوند، تشکیل شده است. ایده اصلی این است که در نزدیکی سطح حمایت خرید کنید و نزدیک به سطح مقاومت بفروشید، با این فرض که قیمت در کانال به عقب و جلو جهش پیدا می‌کند. برای استفاده از اوردر لیمیت در این کانال، می‌توانید سفارش‌های لیمیت خرید را در نزدیکی سطح حمایت قرار دهید و درصورت صعود قیمت، آن‌ها را نزدیک به سطح مقاومت بفروشید. به این‌ترتیب می‌توانید نوسانات قیمت را در ناحیه کانال شناسایی کنید و از آن‌ها سود ببرید. با این‌حال، باید از خطر شکست‌ مقاومت‌ها و حمایت‌ها نیز آگاه باشید و تدابیر لازم را برای مقابله با آن بیندیشید.

نتیجه گیری

با استفاده از سفارشات اوردر لیمیت می‌توانید قبل از وارد شدن به یک پوزیشن معاملاتی، قیمت موردنظر خود را تعیین کنید. این نوع سفارشات به شما کمک می‌کنند تا در قیمت مناسب وارد یک موقعیت معاملاتی شوید و از فرصت‌های موجود نهایت بهره را ببرید. buy limit به شما اجازه می‌دهد تا یک دارایی را در قیمت پایین‌تر از قیمت فعلی بازار خریداری کنید. sell limit این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا یک دارایی را در قیمت بالاتر از قیمت فعلی بازار به فروش برسانید.

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر