آمار مصرف قهوه در ایران و جهان ۲۰۲۳

آمار مصرف قهوه در ایران و جهان + معرفی پرفروش ترین قهوه تولید ساخت ایران

آمار مصرف قهوه در ایران و جهان ۲۰۲۳

طبق تحقیقات ماویتا؛ آمار مصرف قهوه در ایران و جهان از سال ۲۰۱۳ تاکنون رشد قابل توجهی را در سراسر جهان تجربه کرده است. آمار مصرف قهوه در ایران با بررسی چالش‌هایی مثل تورم شدید، تحریم‌های مختلف و نبود زیرساز تولید می‌توان گفت که دغدغه‌هایی در حوزه تولید و فراوری محصولات حاوی قهوه وجود دارد.

با این حال شرکت های مختلفی توانسته‌اند در حوزه تکنولوژی تولید و فناوری‌های زیست محیطی و تامین سرمایه تولید انواع قهوه به خوبی عمل کند و قهوه‌هایی با طعم‌های مختلف و خواص متفاوت برای اقشار مختلف جامعه تولید کند. از آنجا که قهوه از نظر اقلیمی و جغرافیایی بیشتر در منطقه‌های استوایی رشد می‌کند و تولید می‌شود، تولید ۱۰۰ درصدی قهوه از صفر تا صد در ایران عملاً امکان‌پذیر نیست، ولی با پیشرفت علم در حوزه فرآوری قهوه، ورود قهوه سبز و انجام مابقی فرایند در داخل کشور، از خروج بی‌رویه ارز جلوگیری می‌شود.

بیشترین مصرف قهوه مربوط به کدام کشور است؟

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بر طبق آمارهای جهانی بیشترین آمار مصرف قهوه در جهان متعلق به کشور هلند است. هلندی ها چیزی در حدود ۱۲ کیلوگرم قهوه به ازای هر نفر مصرف می‌کنند. مصرف روزانه هلندی ها از قهوه چیزی در حدود ۴ لیوان است.  در سال 2023، هر فنلاندی به طور میانگین ۱۲ کیلوگرم قهوه مصرف کرده است. پس از هلند، فنلاند، سوئد، سوئیس، نروژ و دانمارک به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با در نظر گرفتن گزارشات در ایران، مصرف نوشیدنی‌های حاوی قهوه در کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها در سال‌های اخیر با استقبال بی‌نظیری از طرف جوانان روبرو شده است. به جرات می‌توان گفت که قهوه یک نوشیدنی بسیار پرطرفدار در ایران است.

آمار-مصرف-قهوه

قهوه دیگر فقط قهوه نیست!

از آنجا که قهوه خورهای حرفه‌ای علاوه بر خواص قهوه، به عطر، طعم و ویژگی‌های چشایی ابن نوشیدنی نیز اهمیت می‌دهند. پس از دهه ۹۰ و ورود موج قهوه‌های تخصصی در کافی شاپ‌ها نوشیدن قهوه به یک فرهنگ و سبک زندگی تبدیل شد. امروزه دانشجوها و جوانان زیادی برای نوشیدن قهوه و تجربه رنگ و بوی مدرن کافه گردی به کافه‌های سنتی و مدرن در شهرهای مختلف ایران می‌روند.

آمار مصرف قهوه در ایران 

طبق گفته‌های رئیس انجمن قهوه ایران حسام ربیعی میزان واردات قهوه سبز و فراوری آن در داخل کشور در سال ۹۸ چیزی در حدود ۸۰۰۰ تن بوده است. این در حالتی است که در سال ۱۴۰۱ میزان واردات قهوه و فرآوری آن به ۳۳ هزار تن رسیده است. طبق آمارهای رسمی اعلام شده در سال ۱۴۰۲ می‌توان گفت که آمار مصرف قهوه در ایران، هر ایرانی حدوداً  ۴۰۰ گرم قهوه در سال مصرف می‌کند. از آنجا که بیشتر قهوه مصرفی به کشور وارد می‌شود، تولید کنندگان محصولات قهوه می‌توانند با کاهش روند خروج ارز از افزایش مصرف داخلی افزودن شرکت‌های فعال به صنعت قهوه استفاده کنند.

تاریخچه قهوه در ایران

دانه قهوه ابتدا از کشورهای آفریقایی به عربستان و یمن رسیده و سپس به ترتیب وارد قاهره، سوریه و ایران شده است. تاریخچه مصرف قهوه توسط مردم عادی به زمان شاه طهماسب اول برمی‌گردد. از آن زمان قهوه به عنوان دارو و سپس به عنوان یک نوشیدنی تفریحی جای خود را در سفره‌های عموم مردم باز کرده است.

با روی کار آمدن قاجاریه و تغییر پایتخت به تهران قهوه‌خانه‌ها در این شهر زیاد شدند. نوشیدن قهوه در کنار صحبت در رابطه با وقایع روز و تحلیل‌های سیاسی، شاهنامه خوانی و بررسی مسائل مختلف و اجرای نمایش و داستان گویی باعث شده است تا فرهنگ نوشیدن قهوه در قهوه‌خانه یک عمل سنتی شمرده شود.

بهترین و سالم‌ ترین مصرف قهوه در ایران

افزودن شیر زیاد و پر چرب، شکر، خامه لبنی و بالا رفتن کالری قهوه می‌تواند باعث کاهش اثرات سلامت بخش این نوشیدنی پرطرفدار شود. بهتر است یک جایگزین خوب و بدون کالری با طعمی ایرانی پسند مثل قهوه گانودرمای سوپریم با خواص ضد سرطان، ضد افسردگی و تقویت سیستم ایمنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. قهوه‌ها بدون نیاز به اسپرسو ساز و دستگاه‌های فراوری قهوه و به راحتی آماده می‌شوند. بسیاری از افراد برای ثبات قند خون و کاهش سطح چربی‌های جذب شده در مسیر پر چالش کاهش وزن، از قهوه اصیل و کم کالری کمک می‌گیرند.

سیر تحول محبوبیت قهوه و چای در ایران

اولین بار در اوایل قرن شانزدهم میلادی قهوه وارد ایران شد. همان زمانی که بازرگانان و مسافران شبه جزیره عربستان قهوه را از کشورهای اتیوپی و استوایی وارد ایران کردند. اولین شهری که قهوه را رست و تایید کرد، شهر قزوین در شمال غربی ایران بود که در آن زمان یک شهر کلیدی برای بازرگانان شناخته می‌شد.

با گذشت زمان قهوه به عنوان یک نوشیدنی اجتماعی و بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ایرانی در شهرهای مختلف تبدیل شد. برخلاف تصور همگان و علی رغم محبوبیت قهوه اولین بار در اوایل قرن بیستم و اواخر قرن نوزدهم برخی از رهبران مذهبی، مصرف قهوه را منع کردند.

در این زمان نوشیدن چای رایج شد ولی دوباره در سالهای اخیر کافی شاپ‌ها و رستوران‌های بسیاری در سراسر ایران حضور دارند که محل تجمع همکاران، خانواده‌ها و دوستان هستند و قهوه‌های مختلف را با افزودنی‌های طعم دهنده مصرف می‌کنند‌ فراموش نکنید که قهوه از دیرباز در فرهنگ ایرانی با آیین‌های اجتماعی و فرهنگ مهمان نوازی سرو می‌شده است.

این نوشیدنی اغلب در کنار دسرها و شیرینی‌هایی مثل حلوا و باقلوا و در کنار وعده‌های محبوب صبحانه و عصرانه در سفره ایرانی حضور داشته است. با در نظر گرفتن فواید قهوه بر روی عملکرد شناختی و افزایش سطح انرژی و کاهش احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌ها، نوشیدن قهوه توانسته است در کنار طعم لذیذ که دارد جز یکی از نوشیدنی‌های محبوب خانگی و کافی شاپی شناخته شود.

جایگزینی چای با قهوه در ایران!

طبق آمار مصرف قهوه در ایران به جرات می‌توان گفت که در ۱۰۰ ساله گذشته ایرانی‌ها بالاترین مصرف سرانه چای را در دنیا داشتند. از آنجا که توان عرضه و تقاضا قهوه در داخل کشور متکی بر کشورهای خارجی و وارد کنندگان و سیاست‌های قیمت گذاری است، تغییر الگوی مصرف بخشی از جامعه و نوشیدن قهوه به جای چای تعجبی ندارد. سالیان پیش قهوه در اختیار و انحصار طبقه خاصی از جامعه بوده و عموم توانایی مصرف آن را نداشته‌اند.

امروزه قهوه جای خود را در میان سفره غذایی قشر مختلف جامعه باز کرده است. با پیشرفت‌ فرمولاسیون محصولات سلامت محور با قهوه و توسعه کافه‌های سرو قهوه افزایش قابل توجه مصرف این نوشیدنی‌ خوش عطر، قابل توجیه است. فراموش نکنید که مصرف قهوه خواص درمانی زیادی بر روح و جسم دارد و نوع خاصی از سبک زندگی را معرفی می‌کند.

فرهنگ مصرف قهوه در ایران 

مصرف قهوه در سال‌های اخیر به خاطر ترویج فرهنگ دور همنشینی و نزدیک کردن انسان‌ها به یک‌دیگر افزایش یافته است.

در حال حاضر مردم ایران قهوه را به عنوان کالای لوکس نمی‌شناسند و جایگاه اقتصادی قهوه، امروزه به عنوان یک کالای در دسترس شناخته می‌شود. با توجه به اینکه امروزه مردم کیفیت قهوه خوب و بد را تشخیص می‌دهند و خواص مصرف قهوه‌های با کیفیت را می‌دانند، نرخ مصرف قهوه‌های حاوی گانودرما نیز افزایش پیدا کرده است.

از دیگر دلایل محبوبیت نوشیدن قهوه در ایران، میتوان به سبک زندگی و روتین مشخص اشاره کرد. با وجود قهوه‌های آماده دکتر بیز و خواص سلامت بخش قهوه گانودرما دیگر نیازی نیست که برای تجربه حس خوب نوشیدن قهوه به کافی شاپ‌های گران در مراکز شهر بروید. شما می‌توانید در خانه خود به سبک حرفه‌ای‌ها قهوه‌های پر خاصیت بنوشید.

پیشرفت ایران در حوزه قهوه

طبق گزارشات فود اکو ایران، با تغییر نسل و تغییر ذائقه مردم و جامعه، نوشیدن انواع قهوه و خرید پودر قهوه افزایش یافته است. خاصیت انرژی بخشی و سبک زندگی سالم ناشی از مصرف قهوه، نگاهی پیچیده‌تر برای علاقمندان ایجاد کرده است. از آنجا که با تنوع عظیمی از نوشیدنی‌های حاوی قهوه در دو نوع سرد و گرم، مواجه هستیم، میزان مصرف نوشیدنی‌های حاوی چای در کشورمان دستخوش تغییر شده است.

یکی از قوی‌ترین و بزرگترین تولید کنندگان قهوه در ایران دکتر بیز است که محصولات برند دکتر بیز با تلفیق خواص سلامت بخش قهوه در کنار قارچ گانودرما با کیفیتی بالا و قیمتی رقابتی تولید کرده است.

قهوه گانودرما چیست؟

قهوه گانودرما یک قهوه گیاهی، بدون افرودنی و سلامت محور است این محصول با فرآوری عصاره قارچ گانودرما و ترکیب آن با قهوه عربیکا تولید می‌شود. فرایند ساخت و تولید قهوه گانودرما سختی های خود و شرایط اقلیمی خاصی دارد که تنها در 5 کشور دنیا مانند: چین، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و ایران تولید میشود.

طبق آمار مصرف قهوه در ایران شرکت دکتر بیز یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان ایرانی قهوه است که محصولات اثرگذار و قوی را در مقایسه با برندهای خارجی تولید می‌کند. دکتر بیز با تولید قهوه‌های متنوع حاوی قارچ گانودرما توانسته است کیفیت ۳ برابری در مقایسه با شرکت‌های خارجی ارائه دهد. فراموش نکنید که محصولات ایرانی تازه برشته و رست شده‌اند. خرید قهوه‌های خارجی به خاطر زمان‌بر بودن فرایند ارسال و دریافت و تغییر قابل توجه طعم، عطر و کهنگی پیشنهاد نمی‌شود.

انواع قهوه گانودرما دکتر بیز

طعم دلنشین ایرانی پسند و برشته کردن با کمک تکنیک‌های خاص، قهوه گانودرما دکتر بیز را بسیار محبوب کرده است. برند دکتر بیز تمام سلایق را در نظر گرفته است و محصولاتی با عطر و طعم بالا، کف یا خامه غیر لبنی مبتهی بر قهوه تولید می‌کند. قهوه گانودرما دکتر بیز در پنج طعم مختلف قهوه سوپریم، قهوه موکا، قهوه لاته، قهوه ماسالا و هات چاکلت گانودرما تولید میشود. 

طبق آمار مصرف قهوه در ایران از محبوب‌ترین محصولات قهوه گانودرما دکتر بیز می‌توان به قهوه فوری سوپریم گانودرما دکتر بیز اشاره کرد. این قهوه‌ها توسط نظارت و بررسی دقیق افراد مجرب در زمینه ارزیابی حسی و تغذیه مورد آزمایش قرار می‌گیرند. طعم جذاب و دلپذیر قهوه‌های گانودرمای دکتر بیز باعث شده است تا خیلی از افراد در دورهمی‌های دوستانه، منزل و محل کار یا حتی کافه و رستوران از این نوع قهوه استفاده کنند. دانه‌های قهوه به کار گرفته شده در محصولات دکتر بیز با حساسیت و کنترل بالایی انتخاب شده‌اند و به عنوان مرغوب‌ترین محصولات ایرانی شناخته می‌شوند که طعم واقعی قهوه را به تصویر می‌کشد.

قهوه-گانودرما

ارزش غذایی و خواص قهوه گانودرما

یکی دیگر از دلایل نوشیدن قهوه و رایج شدن فرهنگ خرید قهوه در سال‌های اخیر در کشورمان ایران، آگاهی بیشتر مردم از خواص این نوشیدنی جذاب و خوش رنگ و بو است. طبق آمار مصرف قهوه، قهوه گانودرما به شکل اصولی‌ درصد بالایی آنتی اکسیدان و مواد مغذی مثل منگنز، پتاسیم، منیزیم، فسفر و خانواده ویتامین‌های گروه B، را به بدن می‌رساند. البته افزودن برخی از ترکیبات مثل قارچ گانودرما توسط برند دکتر بیز این نوشیدنی را به یک محصول سلامت محور و پرخاصیت تبدیل کرده است. همچنین برای خرید قهوه گانودرما دکتر بیز با جدیدترین تاریخ تولید و ضمانت اصالت کالا می توانید از فروشگاه اینترنتی ماویتا اقدام کنید.

از مهمترین خواص مصرف قهوه دکتر بیز گانودرما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش کنترل احساسات، یادگیری، ادراک و تحریک پذیری بیشتر سیستم عصبی با کافئین
  • بهبود فعالیت‌های فیزیکی و چربی سوزی
  • کاهش خطر احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و سکته قلبی
  • کاهش خطرات ابتلا به آلزایمر، پارکینسون و اختلالات مغزی
  • پیشگیری و کنترل سیروز کبدی و کبد چرب گرید ۱ و ۲
  • افزایش طول عمر و سلامت عمومی بدن
  • ضد افسردگی و شادی آور با افزایش هورمون‌های دوپامین و سروتونین
  • تقویت بافت ماهیچه و پیشگیری از تحلیل ماهیچه‌ها در سنین میانسالی و پیری
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان به خاطر درصد بالای آنتی اکسیدان
رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها