واردات بنزین | کیفیت خودرو داخلی |شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی

متهم ردیف اول وضعیت اسفناک تولید بنزین در کشور / همه چیز زیر سر خودروسازان است

متهم ردیف اول وضعیت اسفناک تولید بنزین در کشور / همه چیز زیر سر خودروسازان است

خودروهای کم کیفیت به عنوان متهم ردیف اول، کشور را از صادرکننده بنزین به واردکننده تبدیل کردند و روایت شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، قابل تامل است که اگر خودروهای با استاندارد داشته باشیم مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش می‌یابد و می‌توان روزانه ۵۰ میلیون لیتر صادر کرد.

بنزین یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی در دنیا است و قیمت بنزین در هر کشوری متفاوت است، بسته به عوامل مختلفی مانند تولید محلی، واردات، فروش و تقاضا و همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمان‌های دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس آنچه دولت می‌خواهد به‌عنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.

اگر تولید خودرو، یک فناوری پیشرفته در برخی کشورها و برندهاست، یک سوال مهم مطرح است که آیا خودروهای تولیدی کشور ما هم از فناوری های مدرن برخوردار است؟

برای پاسخ به یک بخش از این پرسش، اظهارنظر اخیر جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، قابل تامل است که می گوید: «اگر خودروهای کشور با استاندارد بین‌المللی تولید می‌شد، مصرف بنزین به ۶۰میلیون لیتر در روز کاهش می‌یافت و می‌توانستیم روزانه ۵۰میلیون لیتر صادرات داشته باشیم.» در حال حاضر، حدود ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین در کشور است که گاهی به ۱۴۰ میلیون لیتر هم می رسد.

اضافه شدن سالانه ۲ میلیون خودرو و...

حال به فقدان فناوری موتورهای کم مصرف در خودروهای داخلی و ماجرای غم‎انگیز «خارج نشدن خودروهای فرسوده»، این را هم باید اضافه کرد که این مسئول به آن اشاره می کند: «سالانه ۲میلیون خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می‌شود که معادل ۵ تا ۶میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه می‌کند. این عدد معادل تولید یک روز پالایشگاه تهران است، لذا باید به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت، به‎سازی و نوسازی ناوگان عمومی و جاده‌ای حرکت کنیم.»

بلای ناترازی بنزین هم هست

قصه خودروهای بی‌کیفیت، آن قدر غصه ها بر دل این مردم و کشور گذاشته است که ناترازی بنزین، به عنوان یک محصول راهبردی کشور هم به آن اضافه شده است:  شواهد تابناک اقتصادی نشان از روند صعودی مصرف بنزین در کشورمان دارد؛ به طوری که حدود یک دهه قبل، روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌کردیم و الان به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده و گاه رکورد مصرف ۱۴۰ میلیون لیتر در روز را هم رد می‌کنیم.

ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران، این طور می گوید: خودرو‌های ساخت داخل سهم بسیاری در افزایش مصرف بنزین در کشور دارند. آن ها کیفیت خوبی ندارند و گاه تا دو برابر استاندارد جهانی مصرف بنزین دارند. علاوه بر افزایش مصرف بنزین که بر اثر کیفیت پایین خودرو‌ها بروز کرده است، شاهد اثرات زیست محیطی و آلایندگی این خودرو‌ها هستیم که به مشکلاتی مانند آمار بالای سرطان در کشور منجر شده است. 

خودروهای ما ، خودرو های آن ها

آمار عجیبی که پیش از این سالاری معاون وزیر نفت هم به آن اشاره کرده،  این است که خودروهای کنونی کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تردد ۱۶ لیتر سوخت مصرف می‌کنند. این در حالی است که بنا بر یکی از آخرین اطلاعات منتشرشده در آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهای سبک ۲/۷لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

واردکننده بنزین شدیم

این ناترازی، ایران را به واردکننده بنزین تبدیل کرده و دولت را مجبور به پیش بینی بودجه ای بیش از ۳ میلیارد دلار برای هزینه در زمینه واردات بنزین در لایحه ۱۴۰۳ کرده است. جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس، پیشنهادش برای این آسیب چیست؟ «در سطح مدیریت صنعت خودروسازی کشور باید تحولی اساسی رخ دهد. مدیریت در این صنعت نتوانسته است طوری عمل کند که خودروسازی را به سمت نوآوری، خلاقیت و استفاده از فناوری‌های روز دنیا سوق دهد.»

جالب است بدانیم که کشور در سال ۱۴۰۱ اگرچه طبق برنامه نتوانست به تمام درآمد حاصل از صادرات بنزین  برسد اما فقط در ۶ ماهه نخست این سال  ۴ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار کسب کرد که البته روند کاهش تولید و افزایش بنزین نیز آغاز شده بود. وزیر نفت، بهمن سال ۱۴۰۰ هم این هشدار را داده و بیان کرده بود که «در دو تا سه سال آینده با توجه به این روند مصرف بنزین و نفت گاز در کشور جزو کشورهای واردکننده فراورده‌های نفت گاز و بنزین خواهیم شد.» اما سویه این هشدارها کجا بود و متهم ردیف اول ناترازی بنزین هیچ‌کس نبود جز خودروهای کم کیفیت  و البته نبود برنامه.

برنامه داریم؟

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در این باره توضیح می دهد: «ما در صنعت خودروسازی با مشکل خودروهای بی کیفیت با مصرف سوخت بالا مواجه هستیم. در یک بازه زمانی طرحی به نام طرح سی ان جی شروع شد و تعدادی جایگاه سی ان جی را در اقصی نقاط کشور افزایش داد، اما در ادامه این روند کند شد. در چند سال گذشته تمرکزها روی خودروهای فرسوده بود و تا مقطعی این طرح پیشرفت خوبی داشت، اما بعدها رها شد که متأسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد دولت برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف سوخت ندارد.»

بنزین در شکم صنعت ۱۵ میلیاردی

برای یافتن یک پاسخ، به سراغ محمود مختاری، کارشناس انرژی می رویم و این پرسش را با او در میان می گذاریم که صنعت کنونی خودروی کشور، آیا توان تولید خودروی باکیفیت را دارد، یا نه، که این را می شنویم: «صنعت خودرو در ایران، صنعتی ۱۵ میلیارد دلار در سال است اما ما هنوز نمی توانیم خودرویی را داشته باشیم که ۵۰ میلیون لیتر در روز را اضافه بر سازمان مصرف نکنیم و این ظرفیت را به بخش صادرات وارد کنیم.»از مختاری درباره خودروهای برقی و جایگزینی برای خودروهای بنزینی می پرسیم که می‌گوید: «این بحث اکنون مطرح است اما هیچ کس نمی گوید، در شرایطی که برخی مناطق کشور در تعدادی از فصول با کمبود برق مواجه هستند، برق لازم برای این خودروها را از کجا تامین کنیم؟»

منبع: خراسان
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    مافیا خودرو

  • ناشناس

    این خودرو با مافیاششدن بلای جان و مال مردم

  • ناشناس

    واقعا کار خودرو سازان ما سکه زده اریزو 5 توربو دار تحویل گرفتم در صد کیلومتر بصورت تقریبی 12 لیتر بنزین میسوزنه

  • عباس

    چرا حرف هر کسی رو به عنوان خبر پخش می کنید که هیچ کار تخصصی انجام نده و الکی آمار می‌دهد فقط بهتر است برید سراغ خودروهای خارجی موجود در بازار ایران بررسی شود که بنزین داخلی چه بلای سر این خودروها آورده بنزین با اکتان پایین که باعث شده شرکت های به اسم تولید مکمل به وجود آید که چون کیفیت سوخت ایران پایین است مردم مجبور به استفاده از مکمل می‌شوند کیفیت پایین سوخت و خودروهای تولیدی و مناسب نبودن جاده های کشور و فرهنگ پایین رانندگی عامل زیاد بودن مصرف بنزین کشور است نه اینکه هر بخشی بگوید مشکل از ما نیست . همون مثال قدیمی که هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه. اطلاع رسانی دقیق خواسته مردم است فقط

اخبار
پیشنهاد سردبیر