در گفت‌وگو با تیترکوتاه مطرح شد؛

سایه ابهام مالیاتی از سر بازار طلا کم شد / الزام ارائه کد ملی برای تمامی مبادلات طلا و سکه در سامانه جامع تجارت

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران، جهت رفع ابهامات ایجاد شده،شرایط ثبت کد ملی و مشخصات متقاضیان طلا و سکه را در سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی توضیح داد.

 سایه ابهام مالیاتی از سر بازار طلا کم شد /  الزام ارائه کد ملی برای تمامی مبادلات طلا و سکه در سامانه جامع تجارت

روز سه‌شنبه هفته گذشته سازمان امور مالیاتی، اطلاعیه‌ای را درخصوص تکالیف اشخاص حقیقی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه، یکی از مشاغلی که ملزم به صدور صورت حساب های الکترونیکی در سامانه جامع تجارت شده است، صنف طلا و جواهر است که طبق مقررات اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی مکلف شدند تا فاکتورهای فروش خود را از این پس در این سامانه ثبت کنند.

 برای اطلاع از کم و کیف این موضوع به سراغ نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران رفتیم و وی در گفت‌وگو با تیتر کوتاه با تأکید بر اینکه خرید طلا معاف از مالیات است، تشریح کرد: دو سامانه مختلف با عنوان سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی وجود دارد. در سامانه جامع تجارت، می بایست کد ملی ثبت و مشخصات خریدار نهایی هم درج شود. باید گفت در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی الزامی برای درج کد ملی مصرف کنند نهایی وجود ندارد. دراین‌بین حواشی در فضایی مجازی منتشر شد که در زمان خرید طلا مالیات بر عایدی محاسبه یا مالیات مجدد گرفته خواهد شد که کاملاً تکذیب می‌شود. همچنین طی پیگیری‌های اتحادیه هم موردی به این شکل در سامانه یافت نشده است.

نادر-بذرافشان

 این فعال صنفی تبیین کرد: دررابطه‌با صدور صورت‌حساب مشروط به دریافت کد ملی باید گفت که سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی دو سامانه مختلف هستند. پس با وجود سامانه‌ای که از سال قبل فعال بوده است، مصرف‌کننده باید به‌صورت پیش‌فرض کد ملی خود را ارائه کند و تفاوتی در ماهیت کار وجود ندارد. البته در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی موضوع الزام به دریافت کد ملی مصرف‌کننده نهایی وجود ندارد، اما در سامانه جامع تجارت نفر آخر که در واقع مصرف‌کننده است و اقدام به خرید طلا می‌کند، باید کد ملی ارائه کند.

 بذرافشان در پایان گفت: دریافت کد ملی یا ثبت آن در سامانه‌های مطرح شده در تمام مصنوعات طلا جاری است. در واقع تفکیکی وجود ندارد و تمام زیر مجموعه‌های بازار طلا از جمله سکه، طلای آب شده و فعالان در این حوزه باید دررابطه‌ با مبادلات خود کد ملی ارائه کنند.

حسین حریریان
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر