خرید مسکن | قیمت مسکن | بازار مسکن

۴۰ سال انتظار برای خرید مسکن / مسکن از دسترس قشر متوسط هم خارج شد

دولتی که یکی از بزرگترین شعارها را در بخش مسکن داده است با انفجار قیمتی این کالای سرمایه‌ای نیز روبه‌رو بوده و فشار بر مستاجران دستخوش افزایش بسیار جدی شده است.

۴۰ سال انتظار برای خرید مسکن / مسکن از دسترس قشر متوسط هم خارج شد

بازار مسکن یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی در هر کشوری است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره ملک‌ها مانند خانه‌ها، آپارتمان‌ها، ویلاها و مغازه‌ها می‌شود. بازار مسکن تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد. بازار مسکن از چندین بخش تشکیل شده است که شامل خریداران، فروشندگان، مشاوران املاک، تولیدکنندگان ساختمان و متخصصان حقوقی می‌شود. این بازار طبق روند و تغییرات بازارهای دیگر، ممکن است به صورت رو به رشد یا کاهش باشد.

نرخ هر متر مربع واحد مسکونی در شهریور ماه سال ۱۴۰۰، یعنی در نخستین ماه فعالیت دولت سیزدهم در تهران در حدود ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. این نرخ در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ بنا به روایت بانک مرکزی به ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و بنا به روایت مرکز آمار ایران به ۸۰ میلیون تومان به طور متوسط رسیده است.

بر اساس این گزارش رشد ۱۳۷ درصدی نرخ مسکن بر اساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی، این کالای سرمایه‌ای را از دسترس طبقات متوسط و ضعیف دور کرده است.

قدرت خرید مسکن به حدی پایین است که دوره انتظار برای خرید مسکن به بیش از ۴۰ سال افزایش یافته است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر