کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۲۶

دلار ثابت ماند، یورو سقوط کرد / رد پای هوش مصنوعی در امنیت ملی

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

دلار ثابت ماند، یورو سقوط کرد / رد پای هوش مصنوعی در امنیت ملی

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۶ آذرماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

  • صادرات به کمک اقتصاد چین می‌آید

صادرات چین در ماه نوامبر برای نخستین بار در شش ماه گذشته افزایش یافت که بهتر از انتظار کارشناسان بود. این نشان می‌دهد که کارخانه‌های این کشور که به دلیل کاهش تقاضا چه در داخل چین و چه در سطح بین‌المللی با مشکل مواجه شده بودند، اکنون رو به بهبود هستند. آمارهای گمرک در روز پنجشنبه نشان داد که صادرات در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۵ درصد رشد داشته است، در حالی که در اکتبر ۶.۴ درصد کاهش داشته است و افت ۱.۱ درصدی پیش‌بینی شده در نظرسنجی رویترز را پشت سر گذاشته است.

  • احتمال تخصیص یارانه به این شرکت

رئیس شرکت Allkem که در زمینه تولید لیتیوم فعالیت می‌کند، گفت که اگر ادغام ۱۰.۶ میلیارد دلاری بین Livent و Allkem برای ایجاد یک شرکت جدید انجام شود، می‌تواند از یارانه‌های دولت ایالات متحده برای توسعه مواد معدنی مهم بهره‌مند شود. این می‌تواند به رشد شرکت جدید Arcadium Lithium که یکی از سه تولید‌کننده برتر لیتیوم است کمک کند. پیتر کولمن، رئیس Allkem گفت که این شرکت‌ها در حال بررسی گزینه‌های رشد پس از ادغام باArcadium در کانادا و امریکای شمالی هستند، جایی که Livent نیمی از مالکیت ماینر Nemaska Lithium را دارد که با دولت کبک مشترک است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

  • آخرین وضعیت نرخ نفت در بازار امروز

قیمت نفت روز پنجشنبه پس از سقوط به پایین‌ترین سطح شش ماهه در جلسه قبل، مقداری بهبود یافت، اما سرمایه‌گذاران همچنان نگران کاهش تقاضا و کندی رشد اقتصادی در ایالات متحده و چین هستند. نرخ نفت خام برنت با ۳۸ سنت افزایش به ۷۴.۶۸ دلار در هر بشکه رسید که ۰.۵ درصد افزایش داشت، در حالی که نرخ نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۴۲ سنت افزایش به ۶۹.۸۰ دلار در هر بشکه رسید که ۰.۶ درصد افزایش داشت.

  • دلار ثابت ماند، یورو سقوط کرد

یورو در روز پنجشنبه به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته اخیر سقوط کرد زیرا معامله گران شرط بندی کردند که بانک مرکزی اروپا (ECB) کاهش نرخ بهره را از مارس سال آینده آغاز خواهد کرد، در حالی که دلار در اواخر این هفته ثابت بود. یورو با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۱.۰۷۶۷ دلار رسید. معامله‌گران شرط می‌بندند که احتمال کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در نشست ماه مارس حدود ۸۵ درصد است و تقریباً ۱۵۰ واحد پایه کاهش نرخ را تا پایان سال آینده شاهد خواهد بود.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی نسخه امروز به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

  • رد پای هوش مصنوعی در امنیت ملی

کشورهای اتحادیه اروپا و قانون‌گذاران، پس از ۱۰ ساعت صحبت درباره نحوه کنترل و مدیریت سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، بحث و توافق کردند. دولت‌های اتحادیه اروپا به منظور جلب حمایت قانون‌گذاران برای استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بیومتریک در زمینه‌هایی مانند امنیت ملی، دفاع و اهداف نظامی به توافقاتی دست یافتند.

  • ترفند دولت امریکا برای حمایت از تولید داخلی

وزارت انرژی ایالات متحده می‌خواهد قوانین اعتبار مالیاتی خودروهای الکتریکی را تغییر دهد. اگر باتری‌های خودروها قطعاتی از کشورهایی مانند چین داشته باشند، اعتبار مالیاتی برای خودروهای ساخت امریکای شمالی می‌تواند کاهش داشته باشد یا حذف شود. دولت ایالات متحده می‌خواهد تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی (EV) را تشویق کند تا از قطعات و مواد ایالات متحده یا کشورهای تجارت آزاد استفاده کنند. آنها قوانین جدیدی را پیشنهاد کردند که می‌گوید اگر قطعات باتری آنها از شرکت‌هایی (مانند کسانی که روابط قوی با دولت‌های خاص دارند) تهیه شود، قوانین جدیدی را وضع خواهند کرد. به عنوان مثال، شرکتی با حداقل ۲۵ درصد مالکیت توسط شریک مرتبط با دولت هایی مانند چین، روسیه یا کره شمالی نگران‌کننده در نظر گرفته می‌شود.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر