فرهنگیان | حقوق فرهنگیان | معیشت فرهنگیان | آموزش و پرورش | فرهنگیان بازنشسته

فرهنگیان با تدریس در این کلاس ها خداحافظی کنند!

فرهنگیان با تدریس در این کلاس ها خداحافظی کنند!

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: طبق برنامه هفتم توسعه، تراکم کلاس‌های بالای ۳۵ نفر باید صفر شود.

نوسازی مدارس امری اساسی و حیاتی برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش است. محیط آموزشی، علاوه بر تأثیر مستقیم بر روند یادگیری دانش‌آموزان، تأثیر بزرگی بر روحیه و انگیزه آن‌ ها دارد. مدارس نوساز و مناسب، افراد را به تبادل اندیشه و تعامل اجتماعی ترغیب می‌کنند و از افزایش همبستگی و همکاری بین دانش‌آموزان و معلمان حمایت می‌کنند. علاوه بر این، تأسیسات مناسب و به‌روز مدارس بهبود قابلیت‌های آموزشی، ایمنی و بهداشتی را تضمین می‌کند. بنابراین، خلق و فراهم‌سازی محیط‌های آموزشی جذاب و کارآمد از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری مستمر است. 

مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور یکی از اتفاقات جدی در حوزه نوسازی مدارس را تقارن سال ۱۴۰۲ با تدوین سند برنامه هفتم توسعه کشور دانست که افق پنج ساله توسعه حوزه آموزش و پرورش را در حوزه نوسازی روشن کرده است.

وی با بیان اینکه دربرنامه هفتم تکالیفی برای وزارت آموزش و پرورش مشخص شده است افزود: در حوزه نوسازی مدارس سرانه فضاهای آموزشی تا پایان برنامه هفتم توسعه به عنوان یک شاخص از ۵.۲۸ متر مربع باید به ۶.۱ مترمربع برسد به عبارت دیگر باید حدود ۱۴ میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور ساخته شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: طبق هدفگذاری صورت گرفته برای افزایش سرانه فضای آموزشی، تمرکز بر مناطقی خواهد بود که سرانه آن‌ها از سرانه متوسط کمتر است.

عبداللهی به وجود ۲۴۱ منطقه آموزشی در کشور اشاره کرد که سرانه آموزشی آن‌ها از متوسط کشور پایین تر و تراکم جمعیت دانش آموزی آنجا بالاتر از حد متوسط کشوری است و در این باره گفت: لذا جهت‌گیری‌های برنامه هفتم به سمت ارتقای سرانه این مناطق آموزشی و رسیدن آنها به متوسط کشور است که سیاست اساسی در این موضوع،تعادل و توازن بخشی به حوزه توسعه سرانه فضاهای آموزشی در کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین طبق برنامه هفتم توسعه کشور، حدود ۸۰ درصد از فضاهای آموزشی فرسوده کشور باید با فضاهای ایمن جایگزین شود؛ این در حالیست که حدود ۱۹ تا ۲۰ درصد مجموع فضاهای آموزشی فرسوده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور از شناسایی مدارس ۱۵ استان همچون کردستان، سیستان و بلوچستان، تهران، فارس و... خبر داد که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی هستند.

عبداللهی موضوع مهم دیگر را کاهش تراکم جمعیت دانش آموزان در کلاس‌های درس عنوان کرد که در سند تحول بنیادین این تراکم حدود ۲۵ نفر در نظر گرفته شده است. همچنین طبق برنامه هفتم توسعه، تراکم کلاس‌های بالای ۳۵ نفر باید صفر شود.

وی محقق شدن این برنامه‌ها را منوط به ساخت فضا، ایجاد تجهیزات و تامین منابع عنوان کرد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، یکی از تغییرات اساسی که به عنوان نسل دوم مدرسه سازی در ایران از آن نام برده شده را ساخت فضاهای آموزشی بزرگ مقیاس و محله محور عنوان کرد و افزود: ساخت ۲۰۰ فضای بزرگ مقیاس و محله محور در سطح کشور هدفگذاری شده که فضاهایی چند منظوره، خانواده محور است که مدرسه را با فضای پیرامون اجتماعی محله پیوند می‌زند که برنامه ریزی آن انجام ، طراحی نقشه و فضاسازی برای این طرح نیز در حال انجام است تا در سال اول برنامه برش یک پنجمی آن با طراحی نقشه‌های تیپ و متناسب با فضاهای اجتماعی در سطح جامعه اجرایی و عملیاتی شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹۷۰ فضای آموزشی در کشور با حدود ۱۳ هزار و ۲۳۰ کلاس درس تولید و تحویل داده شده است افزود: امیدواریم این ریل تولید در سطح کشور با کمک همکاران و سایر دستگاه‌های اجرایی محقق شود. شرکت‌های اجتماعی که مسئولیت اجتماعی دارند باید در ساخت و پشتیبانی فضاهای دانش آموزشی کشور به کمک آموزش و پرورش بیایند تا آموزش و پرورشی پویا با نشاط و پرتحرک را داشته باشیم.

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    بیچاره معلم..در کلاس بالای ۳۰ نفر تدریس کنه حقوق بخور نمیر بگیره حق التدریس رو بعد چندین ماه یا سال بعد بگیره پاداش پایان خدمت رو بعد یکسال یا بیشتر اونم تیکه تیکه بگیره..شرم کنید نرید عراق وافغانستان مدرسه بسازید کشور ما خودش بقول خودتون این همه مدارس فرسوده داره..خدا لعنتتون کنه وخاک عالم بر سرتون..همه پیشرفت کردن ما سال به سال پس رفت..

  • ریگی

    جمعیت هر کلاس باید حداکثر25نفر باشد نه بیشتر

  • مدیر مدرسه

    سلام مدرسه ما حدود 200نفر جمعیت داره دوشیفته ابتدایی و متوسطه اول که هر دو مختلط هستند امکانات اولیه نظیر سرویس بهداشتی رو نداره و کل سال سرانه اش یک میلیون و پانصد ریختن در مناطق محروم هم هستیم نمی دونم اینقدر منطقه محروم می کنید هزینه ها رو کجا خرج می کنید .

  • ناشناس

    با سلام در شهرستان کهگیلویه دهدشت توابع آن سالهاست در محرومیت فقر بسر می‌برند رنگ این مدارس در اخبار می خوانند در عمل در ساختمان فرسود قدیمی و کپری تا ظرفیت 45 دانش آموز در یک کلاس مدارس دولتی بخاطر فقر مردم درس می خوانن6

  • ناشناس

    بااین وجود ماهنوزهم که هست درسوریه لبنان عراق ووووکشورهای دیگر بهترین مدارس میسازیم ولی بچه کشورمون بدون مدرسه میمانند واین یعنی چراغی که به خانه روا بود به مسجد رواشد

  • افضلی

    باید!این باید برای خودشونه چرا به ما میگن

  • بی نام

    کلاس های چند پایه هاتعداددانش آموزان شان چقدر باید باشد؟

  • از طرف اولیا دانش آموز

    اکثریت دانش آموزان متوسطه درآموزشگاه های خصوصی با مبلغ های نجومی حدود ساعتی پانصد هزارتومان درس می‌خوانند اگر دراین کلاسها شرکت نکنند موفق نمی‌شوند درحقیقت شاید بیشتراز ده برابر پول مدرسه به کلاسهای خصوصی وتقویتی پرداخت کنیم چه مسولی باید رسیدگی کند علت شرکت دراین کلاسها اول خود آموزش وپرورش می‌باشد مثلاً به جای معلم فیزیک معلم ادبیات تدریس می‌کند که هیچگونه شناخت ویادگیری نمی‌تواند به دانش آموزان داشته باشد دوم اکثر معلمان متوسطه به خاطر پول تشویق به کلاسهای خصوصی دربیرون ازآموزشگاه می‌کنند وحتی بعضی از فرمول وسوالهای حساس را می‌گویند باید به فلان آموزشگاه بیایید چند ترم خصوصی درس بخوانید وظیفه آموزش وپرورش است که باداشتن این همه مدارس ومعلم چراباید این همه آموزشگاه های خصوصی با مبالغ نجومی تدریس کنند جای سوال است متاسفانه رسیدگی نمیشود

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر