سرمربی تیم‌ملی تکواندو بانوان ایران در گفت‌وگو با تیترکوتاه:

امید دارم با دو سهمیه در المپیک پاریس باشیم / بازیکنان را درگیر مصاحبه نکنید

مینو مداح گفت: تمام تلاش‌مان این است که بتوانیم دو سهمیه را به امید خدا داشته باشیم و به مواردی که برایش برنامه‌ریزی کرده ایم برسیم.

امید دارم با دو سهمیه در المپیک پاریس باشیم / بازیکنان را درگیر مصاحبه نکنید

گروه ورزشی تیترکوتاه-نسیم شیرازی: «مینو مداح» این‌روزها تمام دغدغه‌اش حفظ آرامش ورزشکارانش است، آنقدر که طی مصاحبه‌اش بیش از یک بار خواست که پیامش را به اهالی رسانه برسانیم، «فعلا با ورزشکارانش مصاحبه‌ای نشود تا آرامش دختران تکواندوکارش حفظ شود»، این خواسته سرمربی تیم‌ملی تکواندو بانوان ایران از رسانه‌ها بود تا بار روانی روی دوش دختران جوان و خوش‌آتیه تکواندو بیشتر نشود. او که امیدوار است مبینا نعمت‌زاده از طریق سهمیه بین قاره‌ای مسافر المپیک پاریس شود در گفت‌وگو با تیترکوتاه از این روزهای تکواندو دختران بعد از بازی‌های آسیایی و رقابت‌های گرند پری گفت. گفت‌وگوی تیتر کوتاه با مینو مداح که تمام قامت کنار بازیکنانش ایستاده و به تک‌تک‌شان اعتماد راسخ دارد را در ادامه خواهید خواند.

ابتدا از بازی‌های آسیایی هانگژو بگویید، انگار بچه‌ها خستگی رقابت‌های پاریس را به تن داشتند و آن توقعی که از تیم خانم‌ها می‌رفت به دست نیامد. نظر شما درباره عملکرد دختران تکواندو ایران چیست؟

توقعم از بازیکنانم در بازی‌های آسیایی بیشتر بود ولی ما در سه وزن‌مان یعنی وزن‌ خانم‌ها «نرگس‌نوراللهی»، «ملیکا میرحسینی» و «آناهیتا توکلی» به دلیل نداشتن رنک، در بازی اول‌شان مقابل بازیکنان خیلی خوبی ارنج شدند که با این‌حال هم ملیکا میرحسینی و هم آناهیتا توکلی انصافا عملکرد خوبی داشتند.

خانم حسینی در بازی اول نپال را با اختلاف زیاد برد ولی در بازی دوم خانم جولیانا اردن که رنک یک جدول و یکی از بهترین‌های دنیاست را توانست در یک بازی قابل قبول شکست دهد که در بازی سوم به نماینده ازبکستان که بازیکن بسیار هوشیار و باهوشی است باخت، البته او این اواخر هم نتایج بسیار خوبی را در رقابت‌هایش به دست اورده بود. خانم حسینی بعد از پشت‌سر گذاشتن آسیب‌دیدگی در ناحیه زانو به خاطر پارگی acl  که البته زمان آسیبش من همراه تیم نبودم، دوباره وارد میدان مسابقات شد که به نظر من عملکرد خوبی را در مسابقات دانشجویان از خودش نشان داد و اینجا هم مدال با ارزش برنز را گرفت.

خانم توکلی را هم بعد از سال‌ها دوری از تکواندو دوباره به میدان مسابقه آوردیم که مدال باارزش نقره یونیورسیاد را گرفت و در رقابت اول بازی‌های آسیایی‌اش با اختلاف مقابل حریف فیلیپینی پیروز  شد، او بازی دوم را به حریف ازبکی‌اش که یکی از بهترین‌های دنیا و آسیا است واگذار کرد که خب این باخت‌ها در مسابقات طبیعی است. خانم نرگس نوراللهی همان بازی اول به حریف قدرتمند کره‌ای خورد و بازی را واگذار کرد.

مبینا نعمت‌زاده دو بازی خوب را پشت سر گذاشت ولی مقابل حریف چینی در بخشی از مسابقه دچار مشکلات سیستم شدیم و چند ضربه فانتوم کیک برای رقیب به خاطر همان مشکل ثبت شد که در نهایت بازیکن ما را به هم ریخت و ما آن بازی را از دست دادیم و مبینا فینالیست نشد.

ناهید کیانی نیز ناباورانه مقابل تایلند باخت و همان بارهای روانی که می‌گویم شاید گاهی باعث ‌شود یک بازیکن اصلا در قالب خودش نباشد یکی از دلایل آن باخت بود، در صورتی که حریف‌هایی که او در گرندپری چین مقابل‌شان مسابقه داد یک سر و گردن هم از لحاظ قد و قواره و هم وزن بالاتر از حریف تایلندی‌اش بودند، چون ناهید در گرندپری در وزن ۵۷  مدال نقره را گرفت و هم از لحاظ عنوان هیچ کدام از این حریفان با حریف تایلندی‌اش قابل مقایسه نبودند ولی خب دنیا، دنیای قهرمانی است و هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیست که همین کار را سخت می‌کند و ما در نهایت با دو مدال برنز برگشتیم که باز هم جای تشکر از تک تک بازیکنانی که واقعا با تمام وجودشان جنگیدند و در نهایت این دو مدال را به دست آوردند، دارد.

داوری‌ در بخش آقایان با انتقاد بسیاری همراه بود، داوری خانم‌ها در این بازی‌ها چطور بود؟

نمی‌توانم بگویم داوری در نتیجه بانوان اثرگذار بود، به‌طورکلی در بخش ما داوری‌ها بد نبود و مشکلی نداشتیم. فقط همان مشکل سیستمی در بازی مبینا نعمت‌زاده متاسفانه باعث به هم ریختن ورزشکارم شد و همان استرس و هول شدن باعث شد چند امتیاز برای حریف ثبت شود و از آن‌جایی که رقیبش هم میزبان مسابقات بود، تمام تماشاچیان یک صدا میزبان را تشویق می‌کردند و فکر می‌کنم همین باعث شد بازی از دستش در برود ولی به طور کلی ما خیلی مشکلی در داوری نداشتیم. 

کیانی+مداح

ناهید کیانی در هانگژو ناکامی ناراحت‌کننده‌ای را پشت سر گذاشت و مبینا نعمت‌زاده هم با وجود مدال برنز شانس ارتقای رنکینگش را برای رسیدن به پاریس از دست داد، در این باره بگویید.

برای «ناهید کیانی» اسمش را ناکامی نگذاریم چراکه در دنیای قهرمانی وقتی ورزشکاری یک تنه در سه رویداد مهم نتیجه کسب می‌کند، این‌که در یکی دو رویداد هم نتواند درحد انتظار ظاهر شود طبیعی است، خوشبختانه ناهید دوباره خودش را پیدا کرد و در گرند پری چین مدال خوشرنگی را گرفت و در مورد مدال برنز مبینا نعمت زاده باید بگویم که مدال بسیار با ارزشی است، از زمانی که ما او را برای مسابقات جوانان و بزرگسالان آوردیم تقریباً در ۸۰  تا ۹۰ درصد رویدادها مدال گرفته و با دست پر برگشته است.

بلافاصله از بازی‌های آسیایی در رقابت‌های گرندپری چین شرکت کردید و ناهید با نقره این رقابت‌ها بازی‌ها را جبران کرد، البته بعضی از کارشناسان می‌گویند که ناهید به طور کامل آنالیز شده و برای مدال‌های خوشرنگ و کسب سکو باید تکنیک و تاکتیکش را در المپیک تغییر دهد.

نظر کارشناسان تا حد زیادی قابل قبول است، همان‌طور که ما روی حریفان‌مان کار می‌کنیم و در بحث تکنیک و تاکتیک‌شان سعی در تمرین دادن و ارتقای تمرین ورزشکارمان داریم تا بتواند مقابل آن حریف بایستد خیلی طبیعی است که بازیکن ما هم آنالیز شود. خداراشکر ناهید در گرندپری نتیجه خوبی گرفت و می‌شود گفت واقعاً رنگ مدالش چیزی از طلا کم نداشت چرا که در راند دوم و سوم بازی فینال، زیر یک ثانیه نتیجه بازی عوض شد، البته در این مسابقه در راند سوم بازیکن من ضربه صورت زد ولی متأسفانه به دلیل ضعف در برگزاری مسابقه و خورده نشدن استارت سیستم، ضربه سر ما به ثبت نرسید که اگر این مشکل پیش نیامده بود شاید ورزشکار من در راند ۳ هم به چالش کشیده نمی‌شد ولی به هر حال در دنیای حرفه‌ای این اتفاقات می‌افتد و بازیکنان ما هم یاد گرفته‌اند که در چنین مواقعی خودشان را کنترل و تا حد ممکن سعی کنند که نتیجه را به نفع خودشان تمام کنند ولی تمام این اتفاقات  مال دنیای حرفه‌ای ورزش است.

متاسفانه مبینا به دلایلی که می‌دانیم از حضور در گرندپری چین انصراف داد و یک شانس دیگر برای ارتقای رنکینگش را از دست داد، به تغییر وزن برای مبینا فکر می‌کنید؟

بله شانس مبینا برای سهمیه رنکینگ سیستم خیلی کم شد اما ما باید در مورد وزن او و یا هر وزن دیگری که در نظر داریم تصمیم‌گیری کنیم تا او را برای کسب سهمیه قاره‌ای آماده کنیم و مبینا را در المپیک ببینیم.

مداح_مینو

فکر می‌کنید در المپیک پاریس چند نماینده خانم داشته باشیم؟

تمام تلاش‌مان این است که بتوانیم دو سهمیه را به امید خدا داشته باشیم و به آنچه که برایش برنامه‌ریزی کرده ایم، برسیم. 

مسابقات بعدی کجاست و آیا تمرینات بچه‌ها شروع شده است؟

مسابقات بعدی ما به احتمال زیاد پرزیدنت کاپ و تورنمنت پاکستان خواهد بود که برای گرفتن امتیاز ناهید کیانی و مبینا نعمت‌زاده مفید است، تمرینات بچه‌ها نیز از زمانی که از هانگژو برگشتند بعد از سه یا 4 روز استراحت با هماهنگی خود من و حضور خانم ساعی شروع شد چرا که احتمال دارد برای این مسابقات بتوانیم یک تیم برای مسابقات تیمی خانم‌ها نیز اعزام کنیم و ناهید و مبینا هم که با من از سفر چین برگشتند تا آخر هفته‌ای که گذشت استراحت کردند و از امروز تمرینات‌شان را شروع می‌کنند. 

به جوان‌گرایی و تغییر در بعضی از وزن‌ها فکر می‌کنید؟

مگر ما نفری داریم که سنش خیلی بالا باشد و عملکرد ضعیفی داشته باشد؟ تیم تقریبا تیم جوانی است و ما به همین جوان‌ها اعتماد کردیم. مانند اعتمادی که به خانم نعمت‌زاده کردیم و نتیجه هم گرفت همان‌طور که اعتمادمان به آناهیتا توکلی باعث شد که او در اولین بازی رسمی‌اش در یونیورسیاد فینالیست شود، ناهید کیانی هم همینطور، ورزشکارانم سن و سالی ندارند و تیم جوانی داریم. 

حرف پایانی شما برای این گفت‌وگو

ممنونم از شما و تمام همکاران رسانه‌ای‌تان که همیشه حواس‌تان به ورزش حرفه‌ای و ورزشکاران حرفه‌ای است و از همه اهالی رسانه خواهش می‌کنم به هیچ عنوان بازیکنان را درگیر مصاحبه نکنند و سوال‌هایی از این ورزشکاران نپرسند که فکرشان بابت پاسخی که به شما دادند مشغول باشد که آیا در آینده می‌توانند به آن نتیجه برسند یا خیر. هر چقدر عزیزان رسانه‌ای ما با کادر فنی و فدراسیون هم‌سو باشند به‌طورحتم شرایط روحی، روانی بهتری هم برای ورزشکاران ایجاد می‌شود و ما همیشه قدردان اهالی رسانه هستیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها