بررسی افزایش سهمیه بازیکن خارجی در گفتگوی تیترکوتاه با دو کارشناس

تغییر قانون به نفع فوتبال یا جیب دلال‌ها؟

افزایش سهمیه‌ی فوتبالیست‌های خارجی برای ورود به ایران نگرانی کارشناسان فوتبال را برای گسترش شبکه‌های واسطه گری و سوختن استعدادهای فوتبال ایران در برگرفته است، تا جایی که این نگرانی‌ها را در حال حاضر پررنگ‌تر از بالا رفتن کیفیت فوتبال می‌دانند.

تغییر قانون به نفع فوتبال یا جیب دلال‌ها؟

گروه ورزشی تیترکوتاه - نسیم شیرازی: کره جنوبی 6 و عربستان 8 بازیکن خارجی برای لیگ خود می‌توانند استخدام کنند. تیم‌ها در ژاپن، امارات و قطر محدودیتی در جذب بازیکن ندارند ولی در استفاده از آن‌ها چرا و حالا ایران هم با تصمیم فدارسیون و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مانند کره‌ی‌جنوبی از 6 بازیکن می‌تواند استفاده کند و شاید این بیشتر شدن سهمیه ایرانی‌ها بی ربط به افزایش سهمیه‌ای که فوتبال آسیا برای باشگاه‌هایی که در لیگ‌های آسیایی شرکت می‌کنند، نباشد.

تیرماه سال گذشته بود که سهمیه استفاده از بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران به عدد 4 (حداقل یک آسیایی) رسید و حالا بعد از گذشت یک سال این تعداد به رقم 6 (حداقل یک آسیایی) رسیده است. اتفاقی که در نگاه اول خوب و حرفه‌‌ای دیده می‌شود ولی با یادآوری پرونده‌های فوتبالی ایران در فیفا نگرانی از روی هم جمع شدن پرونده‌های جدید می‌تواند معادلات این تصمیم خوب را یکباره به هم بریزد. معادلاتی که با بندی که سال گذشته به آیین‌نامه نقل‌وانتقالات فیفا اضافه شد نگران‌کننده‌تر هم می‌شود؛ طی این بند، اگر باشگاهی در پرداخت دستمزد ماهانه بازیکن خود 60 روز تأخیر کند، آن بازیکن فرصت 10 روزه دیگری برای دریافت مطالبات خود می‌دهد. او سپس می‌تواند قرارداد خودش را فسخ و کل مبلغ قرارداد را دریافت کند. همین قانون، زنگ خطر بیخ گوش فوتبال ایران است که با مشکلات مالی که باشگاه‌ها با آن سروکله می‌زنند، سازوکار این نقل و انتقالات را نگران‌کننده می‌کند تا نکند دوباره پرونده‌هایی چون ویلموتس، استراماچونی یا حتی پرونده‌های کوچکی مانند رادوشوویچ روی دست فوتبال ایران بماند.

سال گذشته سازمان لیگ به دلیل حمایت از بازیکنان و استعدادهای ایرانی و کوتاه ماندن دست دلال‌ها و بالا نرفتن قیمت بازیکنان خارجی با بالا بردن تعداد بازیکنان خارجی مخالف بود ولی امسال به خاطر بالا رفتن قیمت بازیکنان داخلی و حضور پابرجای دلال‌ها در نقل و انتقالات داخلی تصمیمش را تغییر داد تا فوتبال ایران هم برای کیفیت بیشتر لیگش قدمی بردارد که البته پیش‌شرط مثبت بودن این قدم، وارد نشدن بازیکنان بی‌کیفیت خارجیست که البته در فوتبال ایران هم کم اتفاق نیفتاده است!

 

جلالی: این راه کاهش قیمت بازیکنان داخلی نیست

مجید جلالی کارشناس سرشناس فوتبال در این‌باره به تیترکوتاه گفت: وقتی چنین آیین نامه و مجوزی برای بیشتر شدن سهمیه بازیکنان خارجی با این تعداد صادر می‌شود به هیچ وجه دلیل فنی را کنار این موضوع نمی‌بینم و این اقدام برایم خیلی تعجب‌برانگیز است، چون مطمئنم این افزایش به نفع فوتبال و باشگاه‌ها نیست.

وی به نقش دلال ها در این مورد اشاره کرد: حالا اینجا به نفع کیست؟ همه‌ی ما می‌دانیم که قطعا به نفع شبکه‌های واسطه گریست! آن‌هایی که بازیکنان خیلی متوسط را به ایران می‌آورند و آن‌ها پول‌های خوب می‌گیرند و بعد به خاطر بخشی از پولی که دریافت نکردند فوتبال ما با شکایت‌ها و جریمه‌های آنچنانی و در نتیجه محرومیت‌ها مواجه می‌شوند.

جلالی که سابقه سرمربیگری در تیم های مطرحی همچون پاس، سایپا، تراکتور، فولاد، نساجی و... را دارد، افزود: این قصه‌ایست که سال‌ها ادامه دارد و تبعات آن‌را می‌بینیم ولی دوباره ما در را برای آمدن تعداد بیشتری باز می‌کنیم که من خیلی تعجب می‌کنم، حالا می‌گویند به خاطر اینکه قیمت بازیکنان داخلی را پایین بیاوریم این اتفاق افتاده که به نظر من اگر یک نفر حتی کمی هم تخصص داشته باشد می‌داند که اگر بخواهیم قیمت‌ها را پایین بیاوریم راهش این نیست چون خواهید دید که این منجر به کاهش دستمزدها نخواهد شد.

وی توصیه کرد: اگر می‌خواهید قیمت‌ها پایین بیاید باید تولید کنید، وقتی تولید نباشد شما یک گروه محدودی بازیکن دارید و آن گروه محدود را همه‌ی تیم‌ها می‌خواهند. اینطوری اتفاقا رقابت برای بالا رفتن قیمت است و برای تولید باید به آکادمی‌ها، فوتبال پایه و نظام آموزشی صحیح در فوتبال پایه کمک کرد تا بتوانیم از تعداد زیاد جوانان علاقه‌مند، فوتبالیست دربیاوریم و آنموقع قیمت‌ها پایین می‌آید و یا خیلی راحت بگویید لیست بزرگسالان هر باشگاه مثلا به جای 22 نفر 17 نفر باشد و خواهید دید که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. از طرفی هم کمک می‌کند به این‌که باشگاه‌ها و تیم‌ها به آکادمی‌ها و تیم‌های پایه‌شان روی بیاورند و از آنجا بازیکن بیاورند و خیلی زود شاهد پایین آمدن معدل سنی در لیگ هم خواهید شد و بازیکنان بهتری به عنوان پدیده در لیگ خودشان را نشان می‌دهند.

او تاکید کرد: به نظر من این اعلام افزایش سهمیه و باز کردن فضا برای آوردن بازیکن خارجی به طور مستقیم در جهت منافع شبکه‌های واسطه‌گریست و هیچ سودی برای فوتبال ما نخواهد داشت.

با توجه به نظر کارشناس فوتبال کشورمان گویا باید منتظر دست دلالان در این پروژه‌ی ورود بازیکن خارجی باشیم. دلالانی که هیچ وقت دست‌شان از فوتبال ایران کوتاه نبوده و سایه ‌شان همیشه روی فوتبال ایران سنگین بوده است.

 

انتظاری: 6 خارجی برای لیگ ما زیاد است

طی سال‌های گذشته بسیاری از بازیکنان مطرح داخلی، لژیونر شدند و سطح کیفی لیگ برتر هم پایین آمده است و همین هم یکی از دغدغه‌های تماشاگران فوتبال است که البته باید در ادامه دید آمدن بازیکنان خارجی کمکی به کیفیت لیگ فوتبال ایران می‌کند؟

در این باره بازیکن پیشین تیم پرسپولیس به تیترکوتاه گفت: قانونی وجود داشت که اگر یک بازیکن خارجی بخواهد وارد ایران شود باید یک تعداد مشخص بازی ملی داشته باشد و اگر چنین شرایطی باشد شاید به بالا رفتن سطح لیگ‌مان کمک کند.

سهراب انتظاری افزود: به نظر من این اتفاق می‌تواند برای فوتبال ما خوب باشد به شرطی که بازیکنان با کیفیت و فنی بالا وارد شوند تا کیفیت فوتبال ما را بالا ببرند ولی اگر قرار باشد فوتبالیست‌های درجه سه، 4 یا 5 وارد فوتبال ما شوند همان بهتر که اصلا نیایند.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر فوتبالیست‌های درجه سه و 4 زیادی توسط دلال‌ها وارد فوتبال ما شدند که همین الان هم می‌توانم برایش مثال های زیادی را بگویم، از باشگاه خودم پرسپولیس هم بگویم و نخواهم کاری با بقیه‌ی تیم‌ها داشته باشم در این چند سال چندین بازیکن خارجی وارد باشگاه ما شدند و نهایت تلاش‌شان نشستن روی نیمکت ذخیره‌ها بوده است!

پیشکسوت فوتبال کشورمان تصریح کرد: برای چه این بازیکنان باید وارد فوتبال ما شوند؟ وقتی بازیکن خارجی می‌آید باید بازی کند، به طور مثال گولسیانی مدافع گرجستانی پرسپولیس فوتبالیست قابلی است و نبودش در تیم حس می‌شود، این بازیکن‌ها خوب است که بیایند، بازیکنی به نام آلوز به تراکتور آمده که در سال اول بهترین پاسور لیگ ما شد و نشان داد توانایی بالایی دارد و طبیعیست که امثال این بازیکنان به لیگ ما کمک می‌کنند ولی به طور کلی معتقدم 6 یا 7 بازیکن خارجی در هر تیم برای لیگ ما خیلی زیاد است چرا که استعدادهای فوتبالی ایران می‌سوزند. هر تیمی بخواهد این تعداد بازیکن خارجی به لیگ بیاورد کل لیگ ما بازیکن خارجی می‌شود، پس چه زمانی جا برای جوان‌ترها باز شود؟ جوانان و استعدادهای پایه‌ای که داریم کجا بروند؟ به نظر من 3 یا 4 گزینه‌ی باکیفیت باشد که حداقل 20 بازی ملی در کارنامه‌شان داشته باشند و به درد فوتبال ما بخورد کافیست، ولی 6 بازیکن خارجی برای فوتبال ما می‌شود مانند فوتبال قطر که همه خارجی‌اند!

وی در پاسخ به این‌که نگران پرونده‌های بیشتر فیفا برای فوتبال ایران باید بود یا خیر ادامه داد: بله این هم هست، ولی باز هم امیدوارم اگر پرونده‌ای یا بدهی قرار است برای باشگاهی باشد حداقل آن بازیکن ارزشش را داشته باشد، مثلا رادوشوویچ دروازه‌بان قبلی پرسپولیس قرارداد سه ساله داشت ولی هنوز سه سالش شروع نشده بود رفت و یک میلیون دلار خسارت داده می‌شود و بازی نکرده پولش را می‌گیرد. لوکادیا را آوردند که 7 تا 8 بازی کرده و پولی که گرفته نوش جانش چرا که 6 یا 7 گل سه امتیازی و حساس برای تیم زده است و اگر پول دادیم ناراحت نمی‌شویم. این البته مدیریت فدراسیون فوتبال را می‌طلبد و باید از راس برنامه‌ای تدوین شود تا بازیکن خارجی راحت وارد نشود و راحت هم نتواند برود.

می گوییم البته که فدراسیون فوتبال خودش درگیر پرونده های شکایت این چنینی است که با کمی مکث خاطرنشان کرد«خب متاسفانه همه چیزمان به همدیگر می‌خورد!»

حال باید دید این افزایش سهمیه به گفته‌ی مهدی تاج و صادق درودگر باعث کاهش قیمت‌های بازیکنان داخلی و بالاتر رفتن کیفیت فوتبال ایران می‌شود یا همانطور که کارشناسان فوتبال نگران آنند باعث درازترشدن دست دلالان و ورود بازیکنان درجه چندم به فوتبال ایران و در نهایت انباشت پرونده‌های ایران در فیفا خواهد شد!

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها