نقدی بر عملکرد مدیران فوتبال به بهانه جنجال بر سر بازی‌های پایانی لیگ

متخصصان تغییر شرایط از نرمال به بحران

مهدی محمدی

متخصصان تغییر شرایط از نرمال به بحران

با نزدیک شدن به بازی‌های پایانی لیگ برتر، حاشیه‌ها و جنجال‌ها رو به افزایش است که البته در فوتبال ما اتفاق غریبی نیست اما سوال اینجاست که مدیران تصمیم‌گیر در ورزش و خصوصا در حوزه فوتبال چقدر در افزایش حاشیه‌ها نقش دارند؟

در سال‌های اخیر مطابق قانونی که از گذشته وضع شده مسابقات دو هفته پایانی لیگ برتر به طور همزمان برگزار شد و طبعا در دوره فعلی نیزتوقع می رفت همین اتفاق رخ دهد. حساسیت سه هفته پایانی باعث شد مدیران دو باشگاه سپاهان و استقلال که به همراه پرسپولیس در کورس قهرمانی هستند، با همراهی هواداران‌‎شان از مدیران سازمان لیگ بخواهند این بار نه فقط مسابقات دو هفته بلکه سه هفته پایانی به طور همزمان برگزار شود. 

مسئولان تصمیم گیر نیز که می توانستند با تاکید بر این نکته که برنامه ریزی ها از مدت ها قبل انجام شده و نمی توان قوانین را به این سادگی تغییر داد با این درخواست مخالفت کنند از بررسی این پیشنهاد در کارگروه عالی نظارت بر مسابقات خبر دادند و کمی بعد هم به طور رسمی اعلام کردند که مسابقات سه هفته پایانی به طور همزمان برگزار خواهد شد و طبیعی بود که این بار پرسپولیس و هوادارانش شروع به موضع‌گیری علیه فدراسیون و سازمان لیگ کنند.

ماجرا اما به همینجا ختم نشد؛ به فاصله‌ای کوتاه روابط عمومی سازمان لیگ اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد با توجه به اعلام عدم موافقت نهادهای ذی‌ربط به برگزاری همزمان مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر، تغییری در برنامه این هفته ایجاد نخواهد شد. همین تغییر در تصمیم باعث شد مجددا استقلالی‌ها به تندی اعتراض خود را نشان دهند.

هیچکس در سازمان لیگ اما به این سوال ساده جواب نداد که آیا نمی‌شد ابتدا نظر نهادهای ذی‌ربط در این خصوص پرسیده و بعد اطلاع رسانی شود؟ چه لزومی داشت که مدیران سازمان لیگ اینگونه در آتش اختلاف ایجاد شده بین مدعیان قهرمانی بدمند؟

شاهکارها البته ادامه پیدا کرد و این بار بحث انتخاب ورزشگاه میزبان بازی پیکان و پرسپولیس جنجال به راه انداخت. به طور طبیعی پیکان به عنوان میزبان این مسابقه حق انتخاب ورزشگاه را داشت و آنها نیز ورزشگاه انقلاب کرج را برای برگزاری این مسابقه انتخاب کردند که ظاهرا مورد موافقت قرار نگرفت تا به طور رسمی اعلام شود که این بازی در ورزشگاه پاس قوامین برگزار خواهد شد.

این بار پرسپولیسی‌ها با پیش کشیدن بحث حضور تماشاگران سعی کردند که محل بازی را تغییر دهند و در نهایت و در اوج درگیری‌ها و جنجال‌ها اعلام شد که این بازی در ورزشگاه آزادی و به میزبانی پیکان برگزار خواهد شد، ورزشگاه که البته معمولا میزبان مسابقات پرسپولیس و استقلال است و طبعا برای قرمزها نه یک بازی خارج از خانه که حکم یک دیداری خانگی را خواهد داشت!

سوال این است که چرا نباید پیکان در کرج یا ورزشگاه پاس قوامین میزبان پرسپولیس باشد؟ مگر قبلا چنین دیدارهایی در حضور تماشاگران در ورزشگاهی غیر از آزادی برگزار نشده؟ مگر پرطرفدارترین تیم‌های اروپا از جمله رئال مادرید و بارسلونا و بایرن مونیخ و ... برای بازی با رقبا به هر ورزشگاه با هر گنجایشی نمی‌روند؟ حداقل نمی‌شد ابتدا نظر شورای تامین پرسیده و بعد از آن ورزشگاه محل بازی معرفی شود که اینگونه با تغییر تصمیم، هواداران تیم‌ها در فضای مجازی و مدیران باشگاه‌ها در رسانه‌ها همدیگر را متهم نکرده و جنجال به راه نیندازند؟ 

جالب اینکه باشگاه هوادار نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان لیگ، تهدید کرد که در دیدار مقابل پرسپولیس فقط در ورزشگاه پاس قوامین بازی خواهد کرد، در غیر این صورت از مسابقات جام حذفی انصراف خواهد داد.

حقیقت این است که همه جای دنیا برگزارکنندگان مسابقات ورزشی تا حد امکان به دنبال کاهش حاشیه‌ها با تصمیمات عقلانی و حرفه‌ای هستند اما اینجا ظاهرا همه چیز برعکس است.

مهدی محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها