واکنش جدید رییسی به جنگ اوکراین و روسیه

رییسی در مصاحبه با یکی از شبکه های آمریکایی توضیحاتی در خصوص مواقع مختلف ایران در زمینه های مختلف مطرح کرد.

واکنش جدید رییسی به جنگ اوکراین و روسیه

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی NBC آمریکا، مواضع کشورمان درباره مباحث مختلف را بازگو کرد.

در بخشی از این گفتگو مواضع کشورمان درباره نگاه جمهوری اسلامی ایران درباره علل آغاز و تداوم جنگ در اوکراین و از سرگیری مناسبات ایران و عربستان مطرح شد که در ادامه مطالعه خواهید کرد:

خبرنگار: درباره موضوع جنگ اوکراین و شائبه‌ها درباره پهپادهای ایرانی در این جنگ، اگر ممکن است بفرمایید مشخصا مناسبات نظامی ایران با روسیه در حال حاضر چگونه است؟

ما با کشورهای مختلف دنیا روابط اقتصادی، تجاری و دفاعی داریم و روسیه نیز یکی از این کشورهاست، اما برخلاف آنکه امروز از جانب آمریکایی‌ها سلاح و حتی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین سرازیر می‌شود، ادعاها درباره ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه در این جنگ به هیچ وجه مورد تایید نیست و آنچه هست مربوط به گذشته بوده است.

ما با جنگ مخالفیم و همواره اعلام کرده‌ایم که آماده هستیم برای اتمام جنگ میان روسیه و اوکراین میانجیگری کنیم و معتقدیم کسانی که نمی‌خواهند این جنگ تمام شود، آنهایی هستند که به اوکراین سلاح ارسال می‌کنند.

در جریان سفر آقای پوتین به ایران وقتی از ایشان درباره این جنگ سوال کردم، گفت که آمریکایی‌ها نمی‌گذارند جنگ تمام شود. آنها خودشان با گسترش ناتو به منطقه جنگ را آغاز کردند و الان هم به دنبال آن هستند که با ادامه این جنگ بتوانند سلاح‌هایشان را بفروشند و آن طرفی که در حال حاضر از این جنگ نفع می‌برد آمریکایی‌ها هستند.

در مقابل اتهاماتی هم که درباره این جنگ به ایران می‌زنند، بارها از جمله در نشستی که در عمان برگزار شد، سند متقن مطالبه کرده‌ایم، اما تا به امروز هیچ سندی مبنی بر ارسال سلاح از جانب ایران ارائه نکرده‌اند.

خبرنگار: دولت اوکراین ادعا می‌کند که تاکنون چندین پهپاد را سرنگون کرده که بقایای آن نشان دهنده ربط داشتن آنها با ایران است، پاسخ شما به این ادعا چیست؟

بنده شخصا این موضوع را پیگیری کرده‌ام و حتی با سران برخی کشورهای اروپای شرقی نیز در این باره گفتگو داشتم که اگر دولت اوکراین سندی مبنی بر ارسال سلاح از جانب ایران دارد، ارائه کند. همانطور که گفته شد در ارتباط با این موضوع حتی در عمان به عنوان کشور ثالث هم جلسه‌ای برگزار شد، اما تا کنون هیچ سندی که نشان‌دهنده ارسال سلاح از جانب ایران در زمان جنگ به روسیه باشد، ارائه نشده است.

خبرنگار: از نظر شما جایگاه رئیس جمهور روسیه پس از این جنگ تضعیف شده است یا خیر؟‌

باید تحلیل درستی نسبت به این جنگ داشت و این تحلیل نیازمند شناخت درست و صحیح نقش آمریکا و اروپا در تحریک و حمایت دولت اوکراین در جنگ با روسیه است.

من معتقدم که آمریکایی‌ها دنبال این هستند که هم سلاح‌هایشان را در این جنگ بفروشند و هم اهدافشان را پیش ببرند. اتفاقا این کشورهای غربی و اروپایی‌ها هستند که به واسطه حمایت از اوکراین و مشارکت در این جنگ دچار آسیب و در واقع قربانی شدند. یک نمونه آن رنج و درد مردم کشورهای اروپایی در تحمل زمستان سخت و طاقت فرساست. آنچه که آمریکایی‌ها در ادامه یافتن این جنگ به‌دنبال آن هستند، یعنی فروش سلاح،‌ نفعی برای مردم اروپا ندارد و حتماً این جنگی که برای ملت‌ها خسارت‌آور است، باید هر چه زودتر پایان یابد.

ایران روابط دیپلماتیک خودش را با عربستان به حالت اولیه از سر گرفته است، در صورت عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل، مناسبات ایران با عربستان چگونه ادامه خواهد یافت؟

ایران و عربستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم در منطقه می‌توانند روابط بسیار خوبی داشته باشند و ما هم معتقدیم روابط بین ایران و عربستان می‌تواند در حوزه‌های مختلفی توسعه پیدا کند.

ما با هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی از ناحیه کشورهای منطقه مخالفت داریم و معتقدیم رژیم صهیونیستی در قالب پروژه عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه، ایجاد حاشیه امن برای خودش را دنبال می‌کند. این در حالی است که به هیچ عنوان عادی‌سازی‌ روابط این رژیم با کشورهای منطقه برای آن امنیت ساز نخواهد بود، چرا که مردم در سراسر منطقه با تمام وجود نسبت به این رژیم کودک‌کش که همواره به ملت مظلوم فلسطین ظلم روا می‌دارد، کینه و نفرت دارند.

ایران: جمهوری اسلامی ایران اخیراً به عضویت گروه بریکس با حضور کشورهایی نظیر روسیه، چین، هند و برزیل در آمده، این عضویت چه تاثیری در وضعیت ایران در صحنه بین‌المللی خواهد داشت و چه منافعی برای کشور شما حاصل خواهد کرد؟

آمریکایی‌ها و بعضی از کشورهای اروپایی به دنبال منزوی کردن جمهوری اسلامی بودند، اما عضویت ایران در دو ائتلاف مهم جهانی شانگهای و بریکس این هدف آنها را به شکست کشانید.

 از سوی دیگر عضویت ایران در بریکس به‌دلیل موقعیت و جایگاه ممتازی که در منطقه دارد می‌تواند به قدرتمندتر شدن این گروه منجر شود.

پیوستن ایران به بریکس همچنین می‌تواند زمینه خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی ما با اعضای این گروه که از قدرت‌های نوظهور جهان هستند و قریب نیمی از جمعیت جهان را در برگرفته و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص اقتصادی دنیا را دارند، فراهم کند.

شما نیز به عنوان یک خبرنگار و اهل رسانه وقتی شرایط فعلی جهان را رصد کنید، خواهید دید که امروز جهان دیگر یکجانبه‌گرایی را نمی‌پسندد و باید چندجانبه‌گرایی مورد توجه باشد. حتماً ظلم‌هایی که آمریکایی‌ها به ملت‌های مختلف جهان روا داشته‌اند، آنها را به این سمت کشانده که به دنبال قدرت‌های نوظهور باشند.

ما معتقدیم که نظم جدیدی که در جهان رقم می‌خورد، توسط قدرت‌های نوظهوری نظیر کشورهای گروه بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای که از نظر اقتصادی و اجتماعی سرآمد هستند، اتفاق خواهد افتاد و حتماً می‌تواند جایگاه مهمی در جهان داشته باشد.

قطعا منافع عضویت جمهوری اسلامی ایران در این ائتلاف‌های مهم جهانی دو سویه است.

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها