سخنگو اقتصادی دولت تاکید کرد؛

کاهش نرخ بیکاری ناشی از رونق تولید است

سخنگو اقتصادی دولت گفت: کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال همزمان با بالارفتن جمعیت فعال و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بود و نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش پیدا کرده و در ۲۴ استان تک رقمی شده است.

 کاهش نرخ بیکاری ناشی از رونق تولید است

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری هفتگی خود گفت: در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۳درصد نرخ مشارکت اقتصادی افزایش پیدا کرده است، از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ کاهش نرخ بیکاری با افزایش جمعیت شاغلان اتفاق افتاده است، در بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال شاهد هستیم نرخ بیکاری ۲۴ درصدی به ۲۱.۴ کاهش یافته است در حوزه فارغ التحصیلان هم با ۱.۱ درصد کاهش بیکاری فارغ التحصیلان به ۱۲.۱ درصد رسیدیم.

وی افزود: نرخ بیکاری در ۲۵ استان کاهشی بوده، در ۲۴ استان تک رقمی بوده است.

خاندوزی گفت: فرانسه ۲۷ برابر، امریکا ۴۰ برابر و چین ۱۵۰برابر ایران به کشورهای افریقایی صادرات دارند و ما یک غفلت ده ساله داشتیم.

سخنگوی اقتصادی خاطرنشان کرد: هیات اقتصادی ایران به چین را داشتیم و در دل این سفر توافقات مشخصی پیگیری شد که با شروع به کار شدن این توافقات در ماههای آینده، اقتصاد رونق ویژه‌ای پیدا کند.

سخنگو اقتصادی دولت تاکید کرد: با تلاش‌های دولت مردمی، تجارت با افریقا در مدت ۲ سال به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد و امیدواریم تا سال آتی به سطح بسیار بالاتری از تجارت با قاره سیاه برسیم. هم‌اکنون فرانسه ۲۷ برابر ایران، امریکا ۴۰، چین ۱۵۰، ترکیه ۱۹ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران به افریقا صادرات دارند.

وی افزود: در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور افزوده شده است. کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال همزمان با بالارفتن جمعیت فعال و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بود. نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش پیدا کرده و در ۲۴ استان تک رقمی شده است.

خاندوزی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.نرخ بیکاری جوانان کشور، یعنی بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نیز نرخ بیکاری از ۲۴ درصد به ۲۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده. نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان نیز با کاهش ۱.۱ درصد به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

وزارت اقتصاد هیچ سهمی در چهار بانک رفاه، موسسه اعتباری ملل، ایران زمین و آینده نداریم

سخنگوی اقتصادی گفت: بر اساس ماده ۵ تبصره ۲ اصل ۴۴ قانون اساسی، بابت اینکه بانک‌ها سقف سهام داری مجاز را رعایت کنند یعنی بیش از ۱۰ یا ۳۳ درصد، برای دو گروه متفاوت از بانک‌ها در نظر گرفته است. اگر این بانک‌ها نسبت به مازاد این سقف سهامداری انجام دهد حق رای ناشی از سهام مازاد آنها در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار می‌گیرد و وزارت اقتصاد سهام دار آنها نمی‌شود. غیر از سه بانک ملت، تجارت و صادرات که تنها درصدی در تحت نظر دولت است هیچ سهامی در دست دولت نیست.

وی گفت: در خصوص این چهار بانک حق رای ۶۱ درصد از موسسه اعتباری ملل، ۶۶ درصد از سهام بانک رفاه، ۶۰ درصد بانک آینده و ۵۴ درصد از سهام بانک ایران زمین است که در موقعی که مجامع برگزار می‌شود به ازای این میزان حق در به عهده وزارت اقتصاد شرکت می‌کند. در مورد دوبانک رفاه و ملل هیچ مسئله‌ای وجود نداشته صورت‌های مالی تصویب و مجامع برگزار شده است. بانک سوم یعنی ایران زمین که مشمول ماده ۳۹ قانون پولی و بانکی شده است بانک مرکزی در زمینه این بانک اعمال نظر می‌کند و در مورد بانک آینده به جهت اینکه برخی از سهام داران شکایت به دیوان عدالت اداری برده بودند.

خاندوزی افزود: دیوان عدالت اداری رای قطعی به نفع مصوبه بانک مرکزی داده بود، ولی دوباره دستور توقف داده شده تا مسئله دستور توقف وجود دارد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نمی‌توانند اقدامی انجام دهند. البته تلاش کردیم با ظرفیت موجود به تسریع امور این بانک کمک کنیم و سازمان حسابرسی را به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک آینده و شرکت‌های تابعه معرفی کردیم و بر اساس قانون تجارت، درخواست برگذاری مجمع را کردیم، چون سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مجمع برگزار نشده، اما تمام این‌ها منوط به تصمیم دیوان عدالت اداری است.

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها