چه کسی جای ترامپ را می گیرد؟

برای بسیاری از جمهوری خواهان که مایلند کسی غیر از دونالد ترامپ، جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ به چالش بکشد، یک نام بیش از هر شخص دیگری اهمیت دارد: «ران دیسانتیس.»

چه کسی جای ترامپ را می گیرد؟

به گزارش تیتر کوتاه، برای بسیاری از جمهوری خواهان که مایلند کسی غیر از دونالد ترامپ، جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ به چالش بکشد، یک نام بیش از هر شخص دیگری اهمیت دارد: «ران دیسانتیس.»

فرماندار فلوریدا، روز جمعه پس از شرکت در جلسه رسمی گفت که « به زودی» تصمیم خواهد گرفت که آیا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ خواهد شد یا نه؟

دیسانتیس ۴۴ ساله فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه هاروارد و  عضو سابق نیروی دریایی ایالات متحده است. او در طول دوران فرمانداری‌اش در ایالت فلوریدا، این ایالت را به محلی برای آزمون سیاست‌های محافظه‌کارانه تبدیل کرده‌است.

امسال او رشته قوانینی را امضا کرده است که توسط یک مجلس ایالتی به شدت جمهوری‌خواه به تصویب رسیده‌است.

از جنگ بر سر دستمزدها با  با جنبش«ووک» (که یک جنبش آگاهی اجتماعی با تمرکز بر روی مبارزه با تبعیض نژادی است) گرفته تا تشدید محدودیت‌های سقط جنین، مجموعه­ای از طرح­ها و اقدامی هستند که دسانتیس آن را «طرح‌نامه‌ای برای احیای آمریکا» می‌خواند.

واکنش­ها به قوانینی که او در ماه­های اخیر ابلاغ کرده­‌است می­تواند سرنخ­هایی از نحوه استقبال از کارزار احتمالی او در انتخابات ۲۰۲۴ به دست ما بدهد.

ترامپ جوان؟

دیسانتیس با تاکید بر موفقیت­هایی که در ایالت فلوریدا به دست آورده‌است، تلاش خواهد کرد تا بخت خود را در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان افزایش دهد.

در دو ماه گذشته، فرماندار ایالت فلوریدا قوانینی را امضا کرده‌­است که به مردم اجازه می‌دهد بدون مجوز اسلحه‌های گرم حمل کنند. اصلاح قوانین انتخابات ایالتی؛ امکان دسترسی همه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه به صندوقی برای هزینه در مدارس خصوصی؛ و گسترش مجازات اعدام برای کسانی که به کودکان تجاوز می­کنند از دیگر اقدامات دیسانتیس در این مدت بوده­است.

اوبری جئوت، استاد سیاست در دانشگاه فلوریدای مرکزی گفت: «این سیاست‌ها، سیاست­هایی هستند که می‌توانند نظر رأی دهندگان جمهوری‌خواه را جلب کنند.»

او استدلال کرد که اگرچه شکست دادن  ترامپ سخت خواهد بود، اما رقیب جوان‌ترش خود را به‌عنوان کسی که سیاست­های ترامپ را دنبال می­کند اما معایب و مشکلات او را ندارد معرفی کند.

جوت گفت: «[ دیسانتیس] سابقه محافظه‌کاری قدرتمندی دارد و در میان جمهوری‌خواهان محافظه‌کار در سراسر کشور شناخته شده و محبوب است.

با این حال، فرماندار در عرضه پیام خود به مخاطبان ملی «کمتر محافظه‌­کار» در یک انتخابات عمومی با مشکلات جدی مواجه است.

افراط­‌گرایی در مساله سقط جنین؟

پس از رای دیوان عالی ایالات متحده در سال گذشته به لغو حقوق سقط جنین، دیسانتیس بلافاصله لایحه ای را امضا کرد که اکثر مارد سقط جنین را پس از ۱۵ هفته ممنوع می­کند.

از آنجایی که چالش‌های قانونی این لایحه در دادگاه‌های ایالتی به زودی مطرح می­شوند، جمهوری‌خواهان ایالت فلوریدا ماه گذشته از این هم فراتر رفتند و این روش را پس از شش هفته بارداری ممنوع کردند یعنی پیش از آنکه بیشتر زنان بدانند باردار هستند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت مردم فلوریدا، از جمله تعداد قابل توجهی از جمهوری خواهان، با اقدام دوم مخالفند.

این موضوع ممکن است زنگ خطری برای دیسانتیس باشد، زیرا او به دنبال بهبود جایگاه خود در میان رای دهندگان زن است. او نوامبر گذشته بار دیگر در انتخابات فرمانداری­ ایالت فلوریدا پیروز شد، اما موضع به شدت چالش برانگیز حزب جمهوری­خواه در مورد سقط جنین به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری آن را دلیل عملکرد ضعیف این حزب در انتخابات میاندوره­ای سال ۲۰۲۲ ارزیابی کردند.

این مساله یکی از مسایلی است که می­تواند آرای او را در میان رای­دهندگان غیرحزبی کاهش دهد.

پاشنه آشیل

از آنجایی که اقتصاد ایالات متحده قدرت خود را از دست می دهد، رای دهندگان ممکن است به دنبال شخصی باشند که اقتصاد آنان را بهبود بخشد اما نه بیش از بایدن فعال باشد و به اندازه ترامپ نیز واکنشی عمل نکند.

به گفته ادوین بنتون، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدا جنوبی، تمرکز شدید دیسانتیس بر مسایل فرهنگی، ممکن است بسیاری را با این تصور مواجه کند که او علاقه‌ کمتری به اصلاح وضعیت اقتصادی داشته باشد.

دسانتیس اخیرا در تلاش برای تقویت اعتبار متزلزل خود در سیاست خارجی از بریتانیا، کره جنوبی، ژاپن و اسرائیل دیدار و این سفرها را به عنوان ماموریتی با هدف ایجاد روابط اقتصادی بین فلوریدا و چهار کشور توصیف کرد.

در حالی که منتظر اعلام رسمی نامزدی از سوی دیسانتیس هستیم، او ده­ها میلیون دلار بیشتر از ترامپ در کمپین انتخاباتی پول جمع کرده‌­است.

برخی جریان­های حزب جمهوری­خواه اخیرا از دیسانتیس خواسته­اند تا در سال ۲۰۲۴ نامزد شود.

آنان شروع به پخش تبلیغاتی کرده­اند که دیسانتیس را به عنوان آینده حزب جمهوری­‌خواه و جایگزین اجتناب ناپذیر ترامپ معرفی می‌کند. این در حالی است که در نظرسنجی­های ملی دیسانتیس با اختلاف ۳۰ درصد از ترامپ عقب است.

گانر رامر، یکی از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ در همین‌باره گفت که جمهوری خواهان در نهایت خواهان نامزدی هستند که ارزش انتخاب را داشته باشد و بسیاری  دیسانتیس را رقیب سرسخت‌تری برای جو بایدن در انتخابات عمومی می دانند.

او ادامه داد: «شکاف بین پیروزی در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان و پیروزی در انتخابات عمومی بسیار زیاد شده‌­است.»

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها