نقش عجیب تعطیلی یک کارخانه در سلامت مردم

آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی بسیار سمی‌تر از انواع دیگر آلودگی هواست. به همین دلیل، تعطیلی یک کارخانه فرآوری زغال سنگ در نزدیکی شهر پیتسبورگ ایالات متحده، باعث شد که میزان انتشار دی اکسید گوگرد ۹۰ درصد و میزان آرسنیک ۶۶ درصد کاهش پیدا کند.

نقش عجیب تعطیلی یک کارخانه در سلامت مردم

تعطیلی یک کارخانه زغال سنگ در ایالات متحده باعث کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامتی شهروندان شد. بر اساس آمار به‌دست آماده، کاهش مراجعه افراد به بیمارستان در رابطه با مشکلات قلبی، نشان می‌دهد که تاثیر تعطیلی این کارخانه می‌تواند بیشتر از آن چیزی باشد که پیشتر تصور می‌شد.

در یک مطالعه، پژوهشگران نتایج تعطیلی  یک کارخانه فرآوری زغال سنگ در سال ۲۰۱۶ را بررسی کردند. این مکان که در جزیره نویل در رودخانه اوهایو، نزدیک شهر پیتسبورگ در ایالات متحده واقع شده است، حدود ۱۰۰ سال برای تولید کُک زغال سنگ برای فولاد سازی استفاده می‌شد.  

در واقع، تعطیلی این کارخانه منجر به کاهش چشمگیر آلودگی هوا بر جوامع محلی شد؛ میزان دی اکسید گوگرد ۹۰ درصد و میزان آرسنیک ۶۶ درصد کاهش یافت. همچنین، آلودگی هوا به واسطه کاهش ذرات معلق در هوا بهبود یافت.

کاهش ۴۲ درصدی مراجعات شهروندان به اورژانس برای مشکلات قلبی و سکته مغزی و نیز کاهش مراجعات در سه سال بعد نشان دهنده آن است که تعطیلی کارخانه زغال سنگ نقش مهمی در سلامتی طولانی مدت شهروندان داشته است. چنین تغییراتی در سلامتی مردم، در دو منطقه‌ای که در فاصله زیادی از این کارخانه قرار داشتند، مشاهده نشد.

در جریان این مطالعه، جامعه محلی توضیح دادند که زندگی با وجود آلودگی هوا، گرد و غبار و بوی برخاسته از کارخانه چگونه بوده است؛ بعضی از مردم از مشکلات و کنترل آسم می‌گفتند و برخی دیگر از وخیم شدن مشکلات تنفسی خود، زمانی که برای اولین بار به این مکان نقل مکان کردند. همچنین، آن‌ها بستن پنجره‌ها در شب به دلیل شدت آلودگی هوا را امری عادی و همیشگی می‌دانستند.

پروفسور George Thurston، از دانشکده پزشکی Grossman دانشگاه نیویورک که رهبری این مطالعه را برعهده داشته، معتقد است که میزان بهبودی سلامتی که به واسطه تعطیل شدن این کارخانه حاصل شده بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شده است. این خود سند محکمی برای این ادعاست که آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی بسیار سمی تر از انواع آلودگی هوا است و در نتیجه می‌توان گفت که سیاست‌گذاران فواید ناشی از حذف تدریجی زغال سنگ بر سلامتی انسان را بسیار دست کم گرفته‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده،  مرگ و میر ناشی از مشکلات تنفسی به دنبال ممنوعیت فروش انواع زغال‌سنگ دودی در دوبلین در سال ۱۹۹۰، ۱۷ درصد کاهش یافت. همچنین، در تاسمانی، طرحی برای تشویق مالکان خانه‌ها در کنار گذاشتن گرمایش با چوب، مرگ‌های تنفسی زمستانی را تا ۲۸ درصد کاهش داد.

در یک مطالعه آلمانی، بر روی ۶۹ شهر با انتشار کم آلایندگی، کاهش ۳ درصدی در بیماری‌های قلبی و کاهش ۱۲ درصدی در ابتلا به سکته نشان داده شد. این مطالعه نشان داد که علاوه بر بهبود سلامت شهروندان، انتشار کم گازهای آلاینده باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های بهداشتی تا ۴.۴  میلیارد یورو (۳.۸ میلیارد پوند) نیز شده است.  

انتهای پیام/

 

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها