مسکن ملی | نهضت ملی مسکن

بانک ها چقدر به نهضت ملی مسکن کمک کردند؟

طبق جدید‌ترین آمار‌های اعلام شده میزان تسهیلات پرداختی ساخت مسکن به ۵۸۲,۵۳۴ میلیارد ریال رسید که نشان دهنده عدم همکاری بانک‌ها در این بخش است.

بانک ها چقدر به نهضت ملی مسکن کمک کردند؟

پروژه مسکن ملی در ایران یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکن است که با هدف ارائه مسکن مناسب و با کیفیت به اقشار مختلف جامعه ایرانی آغاز شده است. این پروژه تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی اجرا می‌شود و با همکاری بخش خصوصی و دولتی، به منظور تامین مسکن برای خانواده‌های با درآمد پایین و متوسط، اقدام به ساخت و اجاره مسکن می‌کند. این پروژه با توجه به نیازهای روزافزون جامعه، به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های مسکن در ایران شناخته شده است.

همزمان با تاکید تمامی مسئولان در حوزه مسکن مبنی بر رشد پروژه‌های نهضت ملی مسکن  در صورت همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت  جدیدترین آمار‌ها حاکی از کم رنگ شدن پرداخت تسهیلات ساخت مسکن است.

به طوری که طبق آمار‌های بانک مرکزی در حالی که باید ۲۶ بانک دولتی و خصوصی در بهمن ماه باید  اقدام به پرداخت تسهیلات ساخت کنند تنها ۸ بانک در این زمینه همکاری داشته و سایر بانک‌ها عملکرد صفر درصدی داشته اند.

از بین ۲۵  بانک دولتی و خصوصی تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲ تنها ۸ بانک در نهضت ملی مسکن مشارکت داشته و نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کرده‌اند.

رکورد بیشترین تسهیلات پرداختی در این طرح متعلق به بانک مسکن و کمترین بانک صادرات است. مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها در نهضت ملی مسکن ۵۸۲,۵۳۴ میلیارد ریال بوده است.

براساس آمار‌های رسمی بانک مرکزی، بانک مسکن ۵۳۰,۴۸۸ میلیارد ریال، بانک سپه ۷,۱۶۳ میلیارد ریال، بانک ملی ایران ۱۱,۵۱۹ میلیارد ریال، بانک تجارت ۸,۹۱۰ میلیارد ریال، بانک ملت ۲۲,۱۷۶ میلیارد ریال، بانک صادرات ۸ میلیارد ریال و بانک صنعت و معدن ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن پرداخت کرده اند.

در همین رابطه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفته است:  تنها راه در حوزه پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نهضت ملی مسکن منوط به پرداخت تسهیلات ساخت است و طبق برنامه هفتم هم باید تمامی بانک‌های متخلف جریمه و یا اعتبار آن‌ها کاسته شود.

او اظهار کرد: با توجه به آنکه تنها ۸ بانک در این زمینه همکاری داشته اند باید اعتبار و سرمایه آن‌ها از طریق کاهش سرمایه بانک‌های متخلف  افزایش یابد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر