ساخت مسکن | آموزش و پرورش | مسکن ملی

۱۰۰ هزار فرهنگی خانه دار می شوند / معلمان در اولویت تحویل واحدهای مسکونی

ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص ساخت مسکن برای فرهنگیان در برنامه نهضت ملی مسکن گفت: مطالبه دولت و وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش انجام یک کار شاخص برای تأمین مسکن فرهنگیان بود که این موضوع در این تفاهمنامه مورد توجه قرار گرفته است.

۱۰۰ هزار فرهنگی خانه دار می شوند / معلمان در اولویت تحویل واحدهای مسکونی

پروژه مسکن ملی در ایران یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکن است که با هدف ارائه مسکن مناسب و با کیفیت به اقشار مختلف جامعه ایرانی آغاز شده است. این پروژه تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی اجرا می‌شود و با همکاری بخش خصوصی و دولتی، به منظور تامین مسکن برای خانواده‌های با درآمد پایین و متوسط، اقدام به ساخت و اجاره مسکن می‌کند. این پروژه با توجه به نیازهای روزافزون جامعه، به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های مسکن در ایران شناخته شده است.

قانون جهش تولید مسکن، بخش‌های مختلف دولتی را موظف کرده تا زمین‌های مازادی را که در اختیار دارند و بدون استفاده مانده و سال‌ها ساخت‌و‌سازی در آن نشده است، در اختیار برنامه نهضت ملی مسکن قرار دهند. برای پیشبرد این قانون، وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اجرای نهضت ملی مسکن، برنامه مشارکت با دستگاه‌هایی را که زمین مازاد دارند، در پیش گرفته است به این صورت که زمین این دستگاه‌ها برای نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار می‌شود و واحدهای مسکونی بر اساس شرایط نهضت ملی مسکن در این زمین‌ها ساخته می‌شود، بخشی از واحدها در این ساخت‌وساز برای تأمین مسکن کارکنان دستگاه‌های مختلف به آنان واگذار و بخش دیگری نیز به وزارت راه و شهرسازی می‌رسد تا به متقاضیان نهضت ملی مسکن واگذار کند.

به گفته متولیان اجرای نهضت ملی مسکن، این نوع مشارکت، رغبت دستگاه‌ها برای واگذاری زمین را افزایش داده است. نیروهای مسلح، وزارت علوم، بخش‌های صنعتی، وزارت آموزش و پرورش و برخی دستگاه‌های دولتی دیگر تاکنون در طرح واگذاری زمین مشارکت کرده‌اند. در تازه‌ترین مورد، تفاهمنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان بین وزارت راه و شهرسازی و آموزش و پرورش امضا شد.

ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص ساخت مسکن برای فرهنگیان در برنامه نهضت ملی مسکن گفت: مطالبه دولت و وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش انجام یک کار شاخص برای تأمین مسکن فرهنگیان بود که این موضوع در این تفاهمنامه مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در راستای طرح عظیم نهضت ملی مسکن برای تأمین مسکن تمامی آحاد کشور برنامه دارد، افزود: فرهنگیان از جمله اقشاری هستند که مورد توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی هستند و برای رفع مشکل مسکن این صنف شریف احساس مسئولیت مضاعف داریم.

مالکی اعلام کرد: در تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، مقرر شد مدیران آموزش و پرورش در ۱۸ استان زمین‌های خود را به اداره کل راه و شهرسازی استان خود معرفی کنند تا با اولویتی که آموزش و پرورش به ما اعلام می‌کند برای فرهنگیان مسکن ساخته شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تأکید بر اینکه اجرای این تفاهمنامه باید با نهایت سرعت انجام شود، اظهار کرد: مدیران ادارات آموزش و پرورش و ادارات کل راه و شهرسازی هر استان باید با نهایت سرعت فرآیند تغییر و تحول اراضی آموزش و پرورش را انجام دهند و پس از آن روند تغییر کاربری اراضی انجام شود تا زمین‌ها برای ساخت مسکن فرهنگیان در اختیار طرح قرار گیرد.

وی گفت: به طور کلی سه روش برای اجرای پروژه‌ها وجود دارد که اختیار نحوه ساخت را در آن به آموزش و پرورش می‌دهیم. نخستین روش ساخت در قالب گروه‌های ساخت توسط خود فرهنگیان است؛ روش دوم استفاده از تعاونی‌های خوشنام فرهنگیان است و روش سوم به کارگیری یک کارگزار برای ساخت واحدهاست.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ما تاکنون ۴۰ هزار هکتار زمین تأمین کرده‌ایم و بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران اختصاص داده‌ایم، تأمین ۶۰ هزار واحد مسکونی را نیز برای اعضای هیأت علمی توافق کرده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که پس از تغییر و تحول اراضی در مراسمی عملیات اجرایی پروژه‌های مسکن فرهنگیان آغاز شود.

بر اساس این گزارش زمین‌های مناسب برای ساخت مسکن فرهنگیان در ۱۸ استان تعیین شده است و این خانه‌ها تا پایان دولت تحویل داده می‌شود. فرهنگیان نیز مانند سایر متقاضیان مسکن نهضت ملی این آورده خود را مطابق قانون تأمین می‌کنند اما به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، تلاش این است تا بخشی از سهم معلمان با کمک و مشارکت بانک‌ها به‌تدریج پرداخت شود تا فشار کمتری به این قشر وارد شود.

طبق قانون تأمین مسکن فرهنگیان، ۴۰ درصد مسکنی که در قالب نهضت ملی مسکن برای فرهنگیان ساخته می‌شود با اولویت تحویل به معلمان است. در ابتدای اجرای ساخت مسکن برای فرهنگیان، تأمین زمین در ۱۸ استان در حال انجام است اما با توجه به زمین‌های مازاد در اختیار آموزش و پرورش سایر استان‌ها، مابقی استان‌ها نیز به‌تدریج به این طرح ملحق می‌شوند. مقدمات تحویل زمین‌های مناسب در ۱۸ استان به معلمان با بهره‌گیری از قانون تأمین مسکن فرهنگیان و نهضت ملی مسکن انجام شده است.

مسکن فرهنگیان تابع قوانین نهضت ملی مسکن است و معلمان متقاضی این طرح باید فرم «ج» سبز داشته باشند یعنی مسکن یا زمین نداشته باشند و یا از تسهیلات دولتی بخش مسکن استفاده نکرده باشند.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز این نشست را یک نقطه عطف در اجرای قانون جهش تولید مسکن برشمرد و گفت: برای انعقاد این تفاهمنامه پیگیری زیادی انجام شد چرا که تأمین مسکن فرهنگیان فضیلت مضاعف است. تأمین مسکن معلمان ضامن آینده کشور است، این دولت بن‌بست‌شکن است و تأمین زمین بن‌بست مسئله مسکن در کشور بود که با همت وزارت راه و شهرسازی این بن‌بست شکسته شد.

ساخت مسکن برای شاغلان در واحدهای صنعتی

در ادامه برنامه‌های تأمین زمین و مسکن برای شاغلان در دستگاه‌های مختلف، اخیراً تفاهم احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای شاغلان بخش‌های مختلف صنعتی بین وزارت راه و شهرسازی با دستگاه‌های مربوطه امضا شده و این واحدها با شرط مشارکت صنایع و تأمین تسهیلات تکمیلی توسط صنایع اجرایی خواهد شد.

تخصیص زمین با اجاره ۹۹ ساله برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تلاش برای کاهش اقساط و تسهیلگری در بخش پرداخت اقساط بخش دیگری از اقداماتی است که دولت سیزدهم در بخش مسکن سیاستگذاری کرده و تلاش این است تا شاغلان آسیب‌پذیر و کارگران و کارکنان واحدهای مختلف، در نهضت ملی مسکن خانه‌دار شوند.

برنامه نهضت ملی مسکن ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان در این طرح است که تاکنون ۲ میلیون و۲۴۴ هزار واحد در مراحل مختلف ساخت قرار گرفته است. این واحدها به‌صورت خودمالکی، انبوه‌سازی، مسکن شهری، روستایی، تأمین زمین، نوسازی بافت فرسوده و بخش‌های دیگر است.

نهضت-ملی-مسکن

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر