مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در گفت و گو با تیتر کوتاه مطرح کرد؛

زیر و رو شدن اقتصاد کشور با تجهیز این فرودگاه / سفر هوایی هوشمند برای اولین بار در ایران

رضا نخجوانی گفت: طرح ساخت پایانه ۱۲۰ هزار متری در فرودگاه مهرآباد تاثیر بزرگی بر صنعت هوایی دارد.در واقع چنین فرودگاهی چه برای اقتصاد ملی کشور و چه برای اقتصاد متمرکز بر پایتخت که بیش از چندین استان همجوار در حال استفاده از خدمات آن است، نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد.

زیر و رو شدن اقتصاد کشور با تجهیز این فرودگاه / سفر هوایی هوشمند برای اولین بار در ایران

فرودگاه مهرآباد یکی از بزرگترین فرودگاه‌های ایران بود و تمامی پروزاهای داخلی و خارجی از طریق این فرودگاه انجام می‌شد تا اینکه دومین فرودگاه، یعنی فرودگاه امام خمینی ساخته شد و از آن زمان تا به حال تنها پروازهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد صورت می‌گیرد. یکی از ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد اکنون ظرفیت این را دارد تا انقلابی را در صنعت هوایی کشور رقم زند.

در همین راستا در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران به مصاحبه با رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پرداختیم.

نخجوانی در خصوص آخرین وضعیت ساخت پایانه ویژه فرودگاه مهرآباد توضیح داد: طبق آخرین محاسبات مشاور این طرح، مساحت این پایانه به ۱۲۰ هزار مترمربع می‌رسد. ما در این مرحله‌ای هستیم که چندین کار به موازات هم در حال انجام است. این طرح را از طریق برگزاری مناقصه به مشاور ذی صلاح واگذار کردیم به این صورت که فاز اول و دوم این پروژه به انجام رسیده است و اکنون وارد فاز سوم شده است و امیدوار هستیم که این مرحله نیز در زمانبندی مورد نظر به انجام رسد. به موازات این موضوع، دو کار مطالعاتی دیگر نیز باید به مشاور طرح واگذار شود. یک مورد، مطالعات اقتصادی این طرح است که موضوعات اقتصادی و درآمد هزینه این طرح را بررسی می‌کند و بخش دیگر هم مربوط به موضوع زیست محیطی است که باید به مناقصه گذاشته شود.

وی در ادامه افزود: به موازات این اقدام، موضوع هماهنگی زمین‌های مورد نیاز برای محل اجرای این طرح در دستور کار است که در این خصوص با بخش‌های دفاعی و نظامی کشور هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته است و با محوریت مقام عالی وزارت راه، جناب بذرپاش و اراده‌ای که ایشان در اجرای این پروژه مهم ملی برای پایتخت و کشور دارند، در حال انجام است. در این زمینه همکاری با دیگر بخش‌های دولتی مانند گمرک تاکنون به خوبی پیش رفته است و امیدوار هستیم که در نیمه اول سال آتی، مراحل کلنگ زنی این طرح بزرگ ملی را شاهد باشیم.

رضا نخجوانی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر تاثیر مثبت این طرح بر پیشرفت صنعت هوایی، بیان کرد: طرح ساخت پایانه ۱۲۰ هزار متری در فرودگاه مهرآباد تاثیر بزرگی بر صنعت هوایی دارد، به این علت که این ترمینالی نیست که ما از طریق آن بخواهیم فرودگاه مهرآباد را به هاب تبدیل کنیم. (فرودگاه هاب در ادبیات صنعت هوایی به فرودگاهی گفته می‌شود که تعداد قابل توجهی از پروازهای داخلی و منطقه‌ای را مدیریت می‌کند)، زیرا فرودگاه مهرآباد درحال‌حاضر، هاب پروازهای داخلی کشور است و تعداد بالایی از پروازها از طریق این فرودگاه در حال انجام است. در واقع چنین فرودگاهی چه برای اقتصاد ملی کشور و چه برای اقتصاد متمرکز بر پایتخت که بیش از چندین استان همجوار در حال استفاده از خدمات آن است، نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد. بنابراین عدم وجود فرودگاه مهرآباد یا نقص در فعالیت‌های این فرودگاه، تاثیر منفی مستقیمی بر اقتصاد کلان و اقتصاد منطقه‌ای ما خواهد داشت، به همین دلیل هرچه قدر که ما به کیفیت و کمیت فرودگاه مهرآباد توجه کنیم، در واقع به اقتصاد کلان کشور کمک کرده‌ایم. ارزیابی اقتصادی ما هم در بستر اقتصاد منطقه‌ای و اقتصاد کلان برای اجرای طرح ساخت این پایانه بسیار توجه پذیر بوده و امیدوار هستیم با انجام این طرح شاهد ساخت فرودگاهی باشیم که در تراز جمهوری اسلامی و همینطور در تراز و شان و منزلت مردم عزیز ایران است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در رابطه با برنامه‌های این شرکت در جهت افزایش درآمدهای فرودگاه‌ها عنوان کرد: برای افزایش درآمد فرودگاه‌ها چندین برنامه در دستور کار ما است. یکی از این برنامه‌ها که بستر را برای افزایش درآمدزایی فراهم می‌کند، هوشمندسازی فرودگاه‌ها است. یکی از مفاهیم عملیاتی هوشمندسازی فرودگاه‌ها این است که اپلیکیشنی در این خصوص وجود خواهد داشت که به وسیله آن هر فردی برای اخذ خدمات فرودگاهی و پرواز می‌تواند با ورود به این اپلیکیشن، این خدمات را شناسایی و ارزیابی کرده و نسبت به خرید و پرداخت اقدام کند.

نخجوانی در ادامه اضافه کرد: همچنین فردی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کند با خدماتی مواجه می‌شود که از قبل خریداری شده و آماده بهره‌برداری و استفاده است. اجرای چنین موردی تاکنون در کشور ما سابقه نداشته است و نخستین بار است که برای اجرای این طرح برنامه‌ریزی شده است. به عنوان مثال یکی دیگر از خدمات این اپلیکیشن این است که فردی که با خودروی شخصی خود به فرودگاه می‌آید، حتی می‌تواند محل توقف خودروی خود را در پارکینگ فرودگاه مشخص کرده و هزینه مشخص آن را نیز پرداخت کند یا برای مدیریت زمان امکان انتخاب رستوران و سفارش غذا پیش از رسیدن به فرودگاه از طریق این اپلیکیشن وجود دارد. همچنین تحویل بار و گرفتن کارت پرواز از طریق خود شخص به واسطه چنین اپلیکیشنی به صورت اتوماتیک می‌تواند مدیریت شود.

وی در رابطه با نقش توسعه فناوری در ارائه خدمات فرودگاهی و پرواز گفت: در واقع تمامی این خدمات که صفر تا صد سفر یک فرد را در بر می‌گیرد، در بستر هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های نرم افزاری که داخل کشور وجود دارد، می‌تواند به بهترین شکل ارائه شود. بنابراین از این طریق، میزان وابستگی مردم به سفرهای هوایی افزایش پیدا می‌کند و در صورت وجود زیرساخت‌های ناوگانی کشور، سطح کمی و کیفی خدمات هوایی برای مردم ارتقا می‌یابد. تمامی این موارد منجر به افزایش درآمد فرودگاه‌ها می‌شود.

رضا نخجوانی در مورد تجاری‌سازی فرودگاه‌ها نیز توضیح داد: بخشی از فعالیت‌های ما در زمینه تجاری‌سازی فرودگاه‌ها این است که از فضاهایی که در فرودگاه‌های کشور در اختیار ما است بتوانیم در جهت درآمدسازی فرودگاه‌ها استفاده کنیم. به عنوان مثال در فرودگاه مشهد و برخی فرودگاه‌های دیگر، ما پیش‌بینی احداث هتل‌های فرودگاهی را داریم. این نوع هتل‌ها برای مردم، تجار و همینطور مسئولان بسیار واجد اهمیت است. هتل‌های فرودگاهی باعث می‌شوند که افراد در سفر خود بدون سفرهای درون شهری، بتوانند جلسات خود را در این هتل‌ها برگزار کرده و شرکت‌های هواپیمایی نیز محلی را برای استقرار و استراحت گروه خود در این هتل‌ها داشته باشند. حتی مسافران پروازهایی که به هر دلیلی تاخیر دارند، می‌توانند در این هتل‌ها استراحت کنند. این موارد باعث می‌شود که ضریب استفاده از ظرفیت‌های استاندارد گروه پروازهای خود را ارتقا دهیم.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر