رادیو تیتر | ویژه خودرو / ۶۹
پادکست | معرفی و بررسی لوکس ترین سدان ایران خودرو
قلب تپندهی جدید در کالبد سدان ملی ایران خودرو؛ تارا V۴ توربو به عنوان سورپرایز بزرگ نمایشگاه خودروی شیراز، با هدف بازتعریف مفهوم قدرت و هیجان در میان محصولات داخلی معرفی شد.
ایران خودرو سرانجام با معرفی تارا V۴ توربو در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۴، به یکی از بزرگ ترین انتقادات وارد بر این سدان ملی، یعنی کمبود توان موتور، پاسخ داد. این مدل جدید که به عنوان کامل ترین و قدرتمندترین نسخه تارا اتوماتیک شناخته می شود، با بهره گیری از پیشرانه توربوشارژ EFP، تجربه ی رانندگی متفاوتی را نوید می دهد.
تارا که بر روی پلتفرم پژو ۳۰۱ توسعه یافته است، مسیر خود را با مدل دنده ای V۱ آغاز کرد و سپس با نسخه اتوماتیک V۴ ادامه داد. ایران خودرو در ادامه، تیپ های ارتقا یافته V۱ پلاس و V۴ را عرضه کرد، اما همچنان جای خالی یک پیشرانه قدرتمند در این خانواده حس می شد. اکنون، تارا V۴ توربو با قدرت و گشتاور قابل توجه، آماده است تا جایگاه خود را به عنوان پرچمدار سدان های ملی تثبیت کند.
پادکست صوتی:
طراحی ظاهری: آشنا اما نیازمند تحول
در نگاه اول، تفاوت ظاهری چندانی میان تارا V۴ توربو و نسخه V۴ معمولی دیده نمی شود. همان زبان طراحی آشنا با چراغ های کشیده در جلو و خطوط برجسته روی کاپوت که نمایی تهاجمی به خودرو می بخشد، در این مدل نیز حفظ شده است. جلوپنجره با حاشیه کرومی و نشان ایران خودرو در مرکز، هماهنگی خوبی با سپر سه بعدی خودرو دارد.

نمای جانبی، سادگی طراحی پژو ۳۰۱ را به ارث برده و همچنان ظاهر یک خودروی اقتصادی را تداعی می کند. رینگ های ۱۵ اینچی نیز در نمونه به نمایش درآمده، تفاوتی با مدل های قبلی ندارند. در نمای عقب، چراغ های سرتاسری و اصلاح شده که پیش تر در مدل های V۱ پلاس و V۴ دیده بودیم، ظاهری پهن تر و مدرن تر به خودرو بخشیده اند. با این حال، جزئیاتی مانند همرنگ نبودن سنسورهای پارک با بدنه، همچنان بر اقتصادی بودن این سدان تأکید دارد.
در مجموع، اگرچه طراحی تارا قابل قبول است، اما به نظر می رسد زمان آن رسیده که ایران خودرو برای حفظ رقابت پذیری این محصول، یک فیس لیفت جامع را در دستور کار خود قرار دهد.

مشخصات فنی: قلب تپنده EFP توربو
مهم ترین تحول تارا V۴ توربو زیر کاپوت آن رخ داده است. این خودرو به پیشرانه EFP توربو مجهز شده که پیش از این در کراس اوور "ری را" نیز به کار رفته بود. این موتور ۱۶۴۵ سی سی با بهره گیری از توربوشارژر و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (ورودی و خروجی)، قادر است ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این اعداد به معنای افزایش چشمگیر ۴۷ اسب بخار قدرت و ۹۶ نیوتن متر گشتاور نسبت به موتور TU۵P قبلی است.
انتقال قدرت در این مدل توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT) نسل جدید انجام می شود که به چرخ های جلو منتقل می گردد. این گیربکس قابلیت خلاص شدن خودکار در ترافیک را برای کاهش استهلاک و مصرف سوخت دارد.

| مشخصات فنی | تارا V4 توربو |
| موتور | EFP توربوشارژ |
| حجم موتور | ۱۶۴۵ سیسی |
| تعداد سیلندر/سوپاپ | ۴ سیلندر / ۱۶ سوپاپ |
| حداکثر قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۲۴۰ نیوتنمتر |
| گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک (AT) |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | حدود ۹ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
| مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
| وزن | ۱۲۹۰ کیلوگرم |
| ابعاد رینگ | "۲۰۵/۵۰R۱۶ |
سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب تویست بیم است که سواری نرم و قابل قبولی را فراهم می کند. علاوه بر این، سیستم تهویه و عملکرد فرمان کمکی برقی در نسخه توربو تقویت شده تا تجربه رانندگی راحت تری را ارائه دهد.
کابین و امکانات رفاهی: تمرکز بر کارایی
طراحی داخلی تارا V۴ توربو بدون تغییر نسبت به نسخه های ارتقا یافته قبلی باقی مانده است. انتقال کلیدهای شیشه بالابر از کنسول مرکزی به روی درها، یکی از بهبودهای کاربردی این فضا است. متریال کابین عمدتاً از پلاستیک خشک تشکیل شده و صندلی ها دارای روکش ترکیبی چرم و پارچه هستند.
طراحی داشبورد که شباهت زیادی به سیتروئن C۳-XR دارد، میزبان یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو است. فرمان D-Cut و جلوآمپر آنالوگ با یک کامپیوتر سفری در مرکز، حس و حال آشنای تارا را تکمیل می کنند.

به لطف فاصله محوری ۲۶۵۲ میلی متری، فضای کابین جادار و کاربردی است و از این نظر بر رقیبی مانند دنا پلاس توربو برتری دارد. وجود زیرآرنجی برای سرنشینان عقب نیز یکی دیگر از نکات مثبت این بخش است.
| امکانات ایمنی | ۴ کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | سنسور نور - سنسور باران - سانروف برقی - استارت دکمه ای - رینگ آلومینیومی - کروز کنترل - محدودکننده سرعت - تریم داخلی چرم و پارچه - صندلی های برقی جلو - تنظیم گودی کمر راننده - گرمکن صندلی های جلو - آینه الکتروکرومیک - آینه های تاشو برقی - نمایشگر لمسی - سنسور پارک عقب - دوربین عقب با خطوط پویای پارک - بازشوی درِ صندوق عقب با سنسور حرکتی پا - زیر آرنجی ردیف عقب - چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو - چراغ روشنایی روز - کامپیوتر سفر - سنسور پایش باد تایرها - چراغ داشبورد و آفتابگیرها - آنتن کوسه ای - فرمان کمکی برقی - اندروید اتو - اپل کارپلی - شیشه های دودی عقب |
مزایا و معایب
| مزایا | معایب |
| ✅ شتاب و عملکرد فنی بسیار خوب | ❌ طراحی ظاهری تکراری و نیازمند بهروزرسانی |
| ✅ کابین جادار و کاربردی | ❌ کیفیت متریال داخلی اقتصادی |
| ✅ سواری نرم و راحت | ❌ احتمال وجود برخی مشکلات مونتاژی جزئی |
رقبای اصلی در بازار
تارا V۴ توربو ازنظر فنی عملا یک رده بالاتر از سدان تارا اتوماتیک معمولی قرار می گیرد و از نظر قیمتی هم باید انتظار داشت بالاتر باشد. پس در وضعیت فعلی بازار می توان رقیب قیمتی تارا وی ۴ توربو را خودروی مثل آریزو ۵ توربو دانست. البته این سدان همچنان با محصولاتی مثل کی ام سی ایگل و شاهین پلاس اتوماتیک هم مقایسه پذیر است اما قطعا از نظر قیمتی بالاتر از آن ها قرار خواهد گرفت. البته سابرینا U۵ پلاس هم به عنوان یک سدان مونتاژی می تواند یکی از رقبای تارا اتوماتیک باشد. اگر محصولات خود ایران خودرو را هم در نظر داشته باشیم، از منظر فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک هم می تواند رقیبی برای این سدان ایران خودرو باشد.
در نهایت، تارا V۴ توربو را می توان یک گام هوشمندانه و رو به جلو برای ایران خودرو دانست. این خودرو با رفع بزرگ ترین نقطه ضعف خانواده تارا، یعنی پیشرانه ضعیف، به محصولی توانمند و رقابتی تبدیل شده است که ترکیبی قابل قبول از عملکرد فنی، فضای جادار کابین و امکانات رفاهی را ارائه می دهد. با این حال، موفقیت نهایی این سدان در گرو دو عامل کلیدی خواهد بود: قیمت گذاری رقابتی در برابر رقبای مونتاژی و داخلی، و ارائه یک فیس لیفت در آینده نزدیک برای هماهنگ شدن ظاهر خودرو با باطن قدرتمندش. اگر ایران خودرو بتواند این دو چالش را به خوبی مدیریت کند، تارا V۴ توربو پتانسیل تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین سدان های بازار ایران را خواهد داشت.

نظر شما