علت گرانی خودروهای داخلی و مونتاژی مشخص شد

شاهین اتوماتیک، تارا اتوماتیک، اطلس، فونیکس اف ایکس، ایکس ۵ و کلوت، شش خودرویی هستند که از روز گذشته در بازار ۵ تا ۲۰ میلیون تومان گران شدند، گرانی این خودروها ناشی از عدم تخصیص ارز به خودروسازان است.

علت گرانی خودروهای داخلی و مونتاژی مشخص شد

قیمت خودروها تحت تأثیر عوامل متعددی نظیر کیفیت و ویژگی‌های خودرو، هزینه تولید، هزینه تبلیغات، سطح تقاضا و عرضه در بازار و هزینه‌های مرتبط با توزیع و فروش خودرو، نرخ ارز، قیمت سوخت، تغییرات قوانین و مقررات، تحریم‌های بین‌المللی قرار می گیرد.

افزایش قیمت خودرو در بازار آغاز شد، وزارت صمت از ابتدای سال جاری ارز مورد نیاز تامین قطعات و مواداولیه را به صنایع خودروسازی اختصاص نداده است. در این شرایط وضعیت تولید خودرو علیرغم تکلیف برنامه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی روند کاهشی را دنبال می کند. افت تولید خودرو به زودی منجربه افزایش تقاضا کاذب و جهش قیمت ها در بازار خواهد شد، بنابراین سیاست های کنترلی وزارت صمت در بازار خودرو با شکست مواجه خواهد شد. از سوی عدم عرضه خودروهای وارداتی و توقف تامین ارز این محصولات، تقاضا انباشت در بازار ایجاد خواهد کرد. تداوم شرایط فعلی نه تنها دسترسی مشتریان حقیقی بازار خودرو به محصولات را کوتاه تر می کند، بلکه معاملات خودرویی در بازار را به سمت توقف هدایت می کند. شاید اگر اعتماد مردم به بورس از بین نمی رفت، سرمایه های سرگردان به جای هدایت و سرریز شدن به بازار خودرو، در بازارهای موازی جریان و تقاضا کاذب ایجاد نمی شد. در ادامه به بررسی قیمت برخی از خودروهای پر فروش و جدید در بازار خواهیم پرداخت؛

شاهین-سایپا

شاهین اتوماتیک ابتدای هفته جاری با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۸۵۵ میلیون تومان رسیده است

شاهین اتومات گران شد

خودرو شاهین با گیربکس اتوماتیک سی وی تی را می توان جدیدترین سدان گروه خودروسازی سایپا در بازار معرفی کرد. شاهین اتوماتیک ابتدای هفته جاری با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۸۵۵ میلیون تومان رسیده است. رشد ۵ میلیون تومانی قیمت شاهین اتوماتیک در بازار نشان از آغاز گرانی خودروهای داخلی به دلیل عدم تخصیص ارز در زمان مناسب توسط وزارت صمت دارد. پارامترهای صنعت و بازار خودرو بیانگر آن است که گرانی محصولات داخلی تداوم خواهد داشت، اگر وزارت صمت ارز مورد نیاز این صنعت را بزودی تامین نکند، روند صعود قیمت خودروها جهشی خواهد شد.

تارای_جدید

تارا اتوماتیک در نسخه ال ایکس وی ۴ هفته گذشته با قیمت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است

تارا ۱۰ میلیون گران شد

خودرو تارا اتوماتیک در نسخه ال ایکس وی ۴ را می توان به عنوان یکی از سدان های پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو معرفی کرد. این خودرو هفته گذشته با قیمت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. سیاستگذاری تولید خودرو با تامین منابع مالی و ارزی در کشور تفاوت های فراوانی دارد، اگر وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو اقدام به رفع مشکلات فرآیند تولید نکند، بزودی شاهد بحران عرضه ناشی از کمبود تولید خواهیم بود. از ابتدای سال جاری تا کنون تولیدکنندگان خودرو موفق به تامین مواداولیه مورد نیاز تولید نشدند، به نظر می رسد که با این شرایط برنامه تولید خودرو وزارت صمت در سال جاری محقق نشود.

اطلس-سایپا-۳

اطلس هفته گذشته با قیمت ۵۸۵ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است

اطلس در مرز ۶۰۰ میلیونی شدن

اطلس به عنوان هاچ بک جدید گروه خودروسازی سایپا در بازار شناخته می شود، این خودرو با تجهیزات به روز و برپایه پلتفرم کوییک راهی خیابان ها شده است. اطلس هفته گذشته با قیمت ۵۸۵ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۵۹۰ میلیون تومان رسیده، رشد ۵ میلیون تومانی قیمت این خودرو بیانگر تداوم گرانی آن در هفته جاری است. اطلس بزودی می تواند به عنوان رقیب هاچ بک های فعلی بازار کشور سهم فروش قابل توجهی را به خود اختصاص دهد، در این کلاس قیمتی کمتر خودروی مجهز به سانروف جهت جلب رضایت مندی مشتریان است.

فونیکس-مدیران-خودرو

 

فونیکس اف ایکس اواخر هفته گذشته با قیمت ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان رسیده است

فونیکس اف ایکس چند؟

فونیکس اف ایکس را می توان به عنوان یکی از خودروهای چینی پر فروش بازار کشور معرفی کرد، این محصول با طراحی مشابه خودروهای ژاپنی توانسته جایگاه مناسبی در بازار به خود اختصاص دهد. فونیکس اف ایکس اواخر هفته گذشته با قیمت ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان رسیده، رشد ۲۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو بیانگر تداوم افزایش قیمت این محصول به دلیل عدم تخصیص ارز و عدم تحقق برنامه های واردات خودرو در سال گذشته است.

کی-ام-سی-ایکس-5

 

کی ام سی ایکس ۵ هفته گذشته با قیمت یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان رسیده است

کی ام سی ایکس ۵ گران شد

کی ام سی ایکس ۵ جزو خودروهای کراس اوور چینی تازه وارد به کشور است، این محصول را جانشین خودروی جک اس ۵ معرفی می کنند. کی ام سی ایکس ۵ هفته گذشته با قیمت یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۱۰ میلیون تومانی این تازه وارد چینی از کرمان، بیانگر تداوم افزایش قیمت آن در ماه جاری است. باتوجه به اینکه ایکس ۵ در بدو ورود به بازار به مرز دو میلیارد تومانی نزدیک شده است، به نظر می رسد که هوشمندی مشتریان مانع از رشد قیمت چشمگیر این محصول در بازار شود.

پیکاپ-کلوت-اتوماتیک

کلوت پیکاپ شرکت مکث موتور هفته گذشته به قیمت ۲ میلیارد تومان رسید، اما امروز قیمت این خودرو از ۲ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان عبور کرده است

کلوت ۱۰ میلیون تومان گران شد

کلوت پیکاپ شرکت مکث موتور به عنوان زیر مجموعه گروه ماموت سعی در کسب سهم از بازار خودرو دارد، کلوت هفته گذشته به قیمت ۲ میلیارد تومان رسید، اما امروز قیمت این خودرو از ۲ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان عبور کرده است. رشد ۱۰ میلیون تومانی کلوت و فقدان عرضه خدمات پس از فروش مناسب برای این محصول توسط گروه ماموت، در آینده می تواند چالش برای مالکان ایجاد کند. هرچند که گروه ماموت در عرضه خدمات پس از فروش به خودروهای فولکس واگن در بازار کشور موفقیت چندانی نداشته است، اما به نظر می رسد با خرید دیار خودرو کمی شرایط این گروه تغییر کند.

خودروهای وارداتی تاثیری در قیمت ها داشتند؟

بررسی های میدانی خبرنگار «بازار» حاکی از آن است که عرضه خودروهای وارداتی در سال گذشته به دلیل شیوه قطره چکانی و عدم تخصیص ارز به این محصولات جهت ورود به بازار در سال جاری، بستر کاهش قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار را فراهم نکرده است. خودروهای وارداتی موجود در بازار به دلیل کاهش عرضه محصولات جدید، روند افزایش قیمت را نیز دنبال کردند. ظاهرا بازار خودرو کشور متولی نداشته و هیچ یک از ارگان های متولی صنعت خودرو حاضر به پذیرش مسئولیت بازار نیستند. سیاست های صنعتی-اقتصادی اشتباه وزرای صمت قبلی طی دو دهه اخیر، سردرگمی برای بازار خودرو ایجاد کرده که سبب چینی سازی خودروسازان شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها