گفت و گوی تیتر کوتاه با رییس کمیسیون صنعت و معدن مجلس؛

طرح تحویل خودرو رایگان به این افراد / حلقه مفقوده جهش تولید کجاست؟

تالارپشتی گفت: اگر خودرویی با مصرف سوخت یک‌سوم به این افراد تحویل داده شود به نفع کشور خواهد بود.

طرح تحویل خودرو رایگان به این افراد / حلقه مفقوده جهش تولید کجاست؟

 سرزمین ایران با مردمی خلاق و کارآفرین، همواره از ظرفیت‌ های عظیمی در حوزه‌ های مختلف اقتصادی برخوردار بوده است. با وجود این، تحقق رونق اقتصادی و صنعتی در این کشور، نیازمند بهره‌ گیری از این ظرفیت‌ ها در بستری مناسب است. با توجه به انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»  رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تیتر کوتاه با اشاره به ظرفیت‌ های عظیم مردم ایران در حوزه‌های مختلف، خواستار واگذاری تصدی‌ گری دولت در بخش صنعت، معدن و تجارت به مردم و بخش خصوصی شد. 

مشروح گفت و گوی عزت الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنعت و معدن مجلس با تیتر کوتاه را در ادامه مطالعه خواهید کرد: 

ضرورت حضور مردم در عرصه تولید و اقتصاد کشور

اکبری تالارپشتی در این گفتگو عنوان کرد: ما بارها عنوان کردیم که مردم کشور دارای ظرفیت های بسیار و آماده انجام اقدامات بزرگ و درخشش در حوزه های مختلف هستند. در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز نمایندگان مجلس بارها و بارها به دولت تاکید کرده اند که از تصدی گری در این حوزه دست کشیده و امورات کار را به مردم و بخش خصوصی واگذار کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در انتخاب شعار سال این موضوع را مدنظر قرار داده اند و بر حضور مردم در حوزه تولید و اقتصاد کشور تاکید داشته اند. این موضوع نشان دهنده اهمیت به کار گیری ظرفیت های مردم در حوزه های مختلف اقتصادی  و صنعتی است. در این میان دولت باید توجه ویژه و سازماندهی شده به این موضوع داشته باشد.

بسته‌ های تشویقی، حلقه مفقوده جهش تولید

رییس کمیسیون صنعت و معدن مجلس افزود: یکی از اقدامات مهم دولت برای تثبیت حضور بخش خصوصی در بخش تولید کشور، اختصاص بسته های تشویقی به صنعتگران است. امروز در دنیا جنگ مشوق ها بر پا است. ما چه مشوقی برای تولیدکننده و صادرکننده خود در نظر گرفته ایم؟ دولت باید خود را با سایر کشورها و رقبا مقایسه کرده و اقدام به طراحی بسته های مشوق قوی برای فعالان تجاری و اقتصادی کشور کند. نبود این بسته های تشویقی را می توان به عنوان یکی از حلقه های مفقوده جهش تولید در کشور نامبرد. این بسته ها می تواند در حوزه های مختلف مانند بانک، مالیات و... تعریف شود.

اکبری تالارپشتی خاطرنشان کرد: حال ما در کشور نه تنها بسته تشویقی قابل توجهی نداریم بلکه تولیدکننده و صادرکننده را نیز درگیر بروکراسی بسیار پیچیده ای که در ادارات دولتی وجود دارد کرده ایم. این کاغذبازی ها وقت و انرژی بخش خصوصی فعال ما را به هدر می دهد. دولت باید در سال جاری کاهش بروکراسی اداری را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهد تا هر چه زود حضور بخش خصوصی در امور اقتصادی و صنعتی کشور تسهیل شود.

پیگیری واردات خودرو و ساماندهی بازار

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت بازار خودرو کشور اشاره کرد و گفت: هفته گذشته با وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت جلسه ای مبنی بر پیگیری واردات خودرو به کشور داشتیم. طبق ادعای ایشان میزان قابل توجهی خودرو وارد کشور شده و در مرحله ترخیص قرار دارد. حال باید دید ترخیص این خودروها چه زمانی رخ خواهد داد. با این حال مجلس با تمام توان این موضوع و ساماندهی بازار خود را پیگیری خواهد کرد.

خودروی کم‌ مصرف برای خانوارهای محروم

رییس کمیسیون صنعت و معدن مجلس در ادامه گفت: سابق بر این طرحی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اعطای خودرو رایگان به خانوارهای محروم مطرح شده بود. در آن دورا یک مبحث کارشناسی در این خصوص مطرح شد و آن هم اینکه اگر قرار باشد خودرویی با مصرف سوخت بالا در خیابان ها تردد کند صرفه اقتصادی نخواهد داشت. اما اگر خودرویی با مصرف سوخت یک‌سوم به این افراد تحویل داده شود به نفع کشور خواهد بود. به عقیده من این طرح انجام شدنی است ولی به ساز و کار دقیق اجرایی نیاز دارد که همت دولت را می طلبد. دولت می تواند در خلال واردات خودرو اقدام به واردات خودروهای کم مصرف برای اقشار نیازمند کند.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها