مدیرعامل نمایشگاه بین المللی زنجان در گفتگو با تیتر کوتاه مطرح کرد:

جهانی شدن ایران از دریچه جشنواره پوسترهای نمایشگاهی / باید با دنیا رقابت کنیم

قندیلی گفت: رقیبان ما در جوامع بین المللی در سطح حرفه ای فعالیت می کنند؛ متاسفانه نگاه ما در حوزه محتوا تا بازاریابی با فعالان صنعت نمایشگاهی در سایر کشورها فاصله بسیار زیادی دارد.

جهانی شدن ایران از دریچه جشنواره پوسترهای نمایشگاهی / باید با دنیا رقابت کنیم

سومین دوره جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی اواخر سال جاری و همزمان با برگزاری نمایشگاه صنعت نمایشگاهی برگزار خواهد شد. خبرنگار سرویس نمایشگاه پایگاه خبری تیتر کوتاه پیرامون اهمیت برگزاری این رویداد و تاثیر آن بر صنعت نمایشگاهی گفتگویی را با سیدرضا قندیلی عضو هیئت رییسه انجمن نمایشگاه های ایران و مدیرعامل نمایشگاه بین المللی زنجان ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

وضعیت طراحی پوسترهای نمایشگاهی در کشور

قندیلی در این گفتگو گفت: متاسفانه ما در حوزه پوسترهای نمایشگاهی هیچ استانداردی را رعایت نمی کنیم و صرفا به بیان اطلاع رسانی در پوستر بسنده می کنیم. امروزه طرح و نمای اکثر گروه های کالایی حاضر در رویداد نمایشگاهی در پوسترها دیده می شود؛ در صورتی که در دنیا پوسترها جایگاه انتقال مفاهیم و زنجیره ارزش یک صنعت به حساب می آیند. ما دستورالعمل هماهنگ و مشخصی بابت طراحی پوستر نداریم. در کشور ما پوسترها با یک ایده و به صورت خلاقانه در هر دوره طراحی می شود اما این در حالی است که در دنیا پوسترها یک اندازه و یک شکل هستند.

سیدرضا-قندیلی

وی افزود: ما در جشنواره پوسترهای نمایشگاهی نیازمند بین المللی شدن هستیم. ما ناگزیر هستیم که به این سمت برویم چرا که در آن صورت عرصه رقابت برای همه ما فعالان صنعت نمایشگاهی سخت خواهد شد. در چنین شرایطی ما می توانیم به دنبال جهش و ایجاد تغییر باشیم. در غیر این صورت رقابت میان پوسترهای داخلی در این جشنواره به یک دورهمی نمایشگاهی تبدیل خواهد شد و تنها طراحان در این میان ذی نفع خواهند بود و در مقابل نمایشگاه های ما تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

باید به سمت جهانی شدن حرکت کنیم

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی زنجان با تاکید بر اینکه ما باید به سمت جهانی شدن حرکت کنیم، تصریح کرد: رقیبان ما در جوامع بین المللی در سطح حرفه ای فعالیت می کنند؛ متاسفانه نگاه ما در حوزه محتوا تا بازاریابی با فعالان صنعت نمایشگاهی در سایر کشورها فاصله بسیار زیادی دارد. بنابراین ما در شروع باید از ظرفیت برگزاری جشنواره پوسترهای نمایشگاهی استفاده کرده و دستورالعمل مشخصی برای طراحی پوسترها در سطح کشور تعریف کنیم تا از این طریق به استاندارد جهانی برسیم. حتی این موضوع می تواند به یکی از امتیازات برگزاری رویدادها تبدیل شود. وقتی این اتفاق رخ دهد به طور حتم برگزارکننده و مرکز نمایشگاهی روی طراحی پوسترها وقت، انرژی و سرمایه گذاری مطلوبی خواهند داشت.

قندیلی افزود: در همین راستا پیشنهاد می کنم رییس جشنواره جهانی پوسترهای نمایشگاهی به این جشنواره دعوت شده و از نزدیک جذابیت های صنعت نمایشگاهی ما را مشاهده کند تا ما نیز از این طریق جایگاه خود در دنیا را پیدا کرده و بتوانیم جشنواره پوسترهای نمایشگاهی را به یک کارگاه آموزشی برای تمام مدیران نمایشگاهی تبدیل کنیم.

عضو هیئت رییسه انجمن نمایشگاه های ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در دنیا شرکت های برگزارکننده یک تیم بزرگ خلاق تبلیغاتی دارند که سرمایه گذاری خوبی هم روی آنها انجام شده است تا این تیم بتواند تمام زنجیره بازار خود را تحت تاثیر قرار دهند. متاسفانه ما در ایران شاهد چنین چیزی نیستیم. ما حتی در طراحی پوسترها به نوع و اندازه فونت ها، طرح های مورد استفاده، زمینه های فعالیت رویدادها و ... دقت نمی کنیم. این موضوعی است که در داوری جشنواره پوسترهای نمایشگاهی باید مدنظر قرار بگیرد.

مقایسه پوسترهای داخلی با نمونه های موفق خارجی

وی در ادامه افزود: پوسترهای نمایشگاهی با هر پوستر دیگری تفاوت دارد. تیم داوری جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی باید پوسترهای راه یافته به جشنواره را با پوسترهای روز دنیا مقایسه کنند. این نگاه مقایسه ای موجب خواهد شد تا کمبودها و نواقص پوسترهای داخلی ما نمایان خواهد شد. از طرفی در این صورت ما می توانیم به سمت تغییر حرکت کنیم.

قندیلی در ادامه خطاب به برگزارکنندگان جشنواره ملی پوسترها بیان کرد: شما باید از برگزاری یک جشنواره و مسابقه بهترین ها خارج شده و فضا را برای آمادگی برای رقابت با فعالان نمایشگاهی سایر کشورهای دنیا آماده کنید. این جشنواره باید به یک رویداد چندوجهی تبدیل شود. برگزاری وبینارهای آنلاین، کارگاه های آموزشی و حتی نقد طراحی پوسترها نیز می تواند از سایر اقدامات موثر در برگزاری این جشنواره صنعتی – فرهنگی باشد. شما باید خودتان را بزرگ ببینید تا دیگران نیز شما را بزرگ ببینند. خودتان را از حد یک جشنواره بالاتر ببینید؛ زیرا اقدامی که شما انجام می دهید اقدامی بسیار مهم و تاثیرگذار در بین المللی شدن صنعت نمایشگاهی ایران است. شما باید برای این صنعت هویت سازی کنید. این جشنواره می تواند به هویت صنعت نمایشگاهی کشور تبدیل شود.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی زنجان در پایان گفت: قطعا جای برگزاری چنین رویدادی در صنعت نمایشگاهی کشور خالی بود. این کار ایده بسیار خوبی است و از همین رو انتظار می رود که با برنامه ریزی دقیق و موثر بتوان از همه ظرفیت های آن برای بهبود فضای صنعت نمایشگاهی کشور و بین المللی شدن آن استفاده کرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها