کمپین بازاریابی | کسب و کار | تبلیغات مدرن

ترفندهای روانشناسی در بازاریابی /کنترل ذهن مخاطب با بازاریابی خلاقانه

بخش مهم و عمده‌ای از بازاریابی مربوط به بازی‌های ذهنی است. در این گزارش به بررسی ترفندهای روانشناسی موثر در کسب و کار که در بازاریابی خلاقانه کاربرد دارند، خواهیم پرداخت.

 ترفندهای روانشناسی در بازاریابی /کنترل ذهن مخاطب با بازاریابی خلاقانه

چیزی که بسیار آشکار و واضح است، اما بسیاری از مردم متوجه آن نیستند، این است که بازاریابی در بیشتر موارد درباره بازی‌های ذهنی است. این درباره درک روان‌شناختی انسان‌ها و استفاده از آن برای بهره‌برداری از کسب و کار شما است. هنر استفاده از حرفه‌های روان‌شناختی بر روی مخاطبان شما، منجر به افزایش افزایش کسب سود خواه شد.

به همین دلیل است که برای برتری در بازاریابی، لازم است سطوح بالایی از ترفندها و تاکتیک‌های روانشناسی را در روش‌های بازاریابی خود بگنجانید. اما نکته مهمی که باید در مورد ترفندهای روانشناسی کسب و کار در نظر گرفت این است که برای اینکه آنها کار کنند و هدف خود را برآورده کنند، باید ظریف و غیرقابل توجه باشند. این اساساً تمام هدف استفاده از ترفندهای روانشناسی هنگام تبلیغ کسب و کار شماست. در غیر این صورت، ترفندهایی که استفاده می‌کنید تنها راهی برای "فریب دادن مخاطبان" و کاهش رتبه برند شما در نظر گرفته می‌شوند. به این معنی که اثری معکوس از آنچه که قرار بود انجام دهند خواهند داشت.

در این گزارش بهترین ترفندهای روانشناسی را که می‌توانید در بازاریابی از آنها استفاده کنید، بیان خواهیم کرد.

ماهیت ترفندهای روانشناسی

ترفندهای روان‌شناسی تاکتیک‌های هوشمندانه‌ای هستند که برای وادار کردن کسی به انجام کاری به روشی خاص استفاده می‌شوند، بدون اینکه بدانند شما او را متقاعد کرده‌اید که این کار را انجام دهد. اساساً ترفندهای روان‌شناختی روش‌هایی هستند که افراد را با این حس رو به رو می‌کنند که این انتخاب اصلی آنها بوده و هیچ دخالتی در تصمیم نهایی آنها وجود نداشته است تا با شما موافقت کنند.

۱۰ مورد از بهترین ترفندهای روانشناسی در کسب و کار

  • گروه بندی

به عبارت ساده، گروه بندی عبارت است از قرار دادن موضوعات و اطلاعاتی که ارتباط نزدیکی در یک بخش با یکدیگر دارند. وقتی صحبت از بازاریابی کسب و کار شما می‌شود، به این معنی است که در وب سایت یا نمایه رسانه‌های اجتماعی شما، محصولات یا خدماتی که به یکدیگر لینک شده‌اند در یک دسته یا همان پست قرار می‌گیرند. به این ترتیب نیاز و اهمیت تبلیغاتی آنها برای مشتریان شما قابل قبول تر خواهد بود. بنابراین این ترفند روانشناسی، شانس خرید کالای مورد نظر را افزایش می‌دهد.

  • آمار

بیایید با این واقعیت روبه‌رو شویم، وقتی در حال مرور یک وب سایت یا تماشای یک بیلبورد یا تبلیغات تلویزیونی هستیم و آماری از هر نوعی را می‌بینیم، واقعاً هرگز آنها را بررسی نمی‌کنیم، درست است؟ به عنوان یک واکنش معمولی انسانی، ما فقط به آن نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم: « این اطلاعات، شگفت‌انگیز است.» به همین دلیل ضروری است که آمارهای زیادی را که درصدهای شگفت‌انگیز یا «بزرگ» هستند به‌عنوان اعداد مستقل در نظر بگیریم. استراتژی‌های بازاریابی شما، به عنوان بخشی از ترفندها و تاکتیک‌های روانشناسی شما برای جلب توجه مخاطب استفاده می‌شوند.

  • فرار از زیان

اساساً، این ترفند روانشناسی باعث برجسته کردن جنبه سود یک محصول یا خدمات در تبلیغات شما و نادیده گرفتن کامل جنبه زیان آن می‌شود. ضرر ممکن است ۶۰٪ باشد، اما اگر هرگز به آن اشاره نکنید و فقط بگویید سود ۴۰٪ است، به خودی خود درصد قابل توجهی به نظر می‌رسد.

  •  استفاده از طعمه ها

در بازاریابی، اثر فریب‌گر به محصولاتی اشاره دارد که در بین محصولات ارائه‌شده قرار می‌گیرند ولی مغلوب محصولات دیگر هستند و به اصطلاح محصولات دیگر بر آنها چیرگی دارند. منظور از چیرگی این است که یک محصولنسبت به سایر محصولات دارای شرایط بهتری باشد، برای نمونه اگر محصول A نسبت به محصول B، هم دارای نرخ پایین‌تری باشد و هم دارای کیفیت بالاتر، می‌گوییم از دید نرخ و کیفیت بر محصول B چیرگی دارد. اثر فریب‌گر شدیداً بر فرآیند تصمیم‌گیری مشتریان تأثیرگذار است. مغز انسان طوری طراحی شده است که هنگام تصمیم‌گیری از مقایسه موردی بین چند گزینه بهره می‌برد.

  • اثر پیش زمینه

اثر پیش‌زمینه (Priming Effect) می‌گوید زمانی که کاری را در یک موقعیت خاص انجام می‌دهیم، بر اساس شنیده‌ها و گفته‌هایی است که از قبل با آنها مواجه شده‌ایم. حتی اگر خیلی آگاهانه هم به آن مسائل توجه نکرده باشیم، به صورت ناخودآگاه این مسائل به یکدیگر ربط پیدا می‌کنند. ارتباط این موضوع در نویسندگی تبلیغاتی هم به وضوح دیده می‌شود. در واقع شما زمانی که از برخی عبارات و کلمات در محتوای تبلیغاتی خود استفاده می‌کنید، این کار را به طور ناخودآگاه انجام می‌دهید. با توجه به این مسئله، می‌توانید از قدرت روانشناسی بر تصمیمات خواننده خود استفاده کنید.

  • ترویج کمیابی

ثابت شده است که این یکی از قدیمی‌ترین و زیرکانه‌ترین راه‌ها برای بازی با ذهن مشتریان و وادار کردن آنها به انجام کاری است که شما میخواهید، این موضوع در بیشتر مواقع منجر به خرید فوری می‌شود. این ترفند روانشناسی به این دلیل موثر است که شما محصول یا خدمات خود را طوری تبلیغ می‌کنید که نشان دهید فقط به تعداد محدودی وجود دارند. ممکن است بگویید فقط ۲ قطعه در انبار باقی مانده است، که حتی ممکن است درست باشد، اما ترفند اینجاست که مشتریان نمی‌دانند که آیا دیگران این کالا را خریداری می‌کنند یا خیر. آنها فقط می‌دانند که تعداد کمی از آنها باقی مانده است و این موضوع به راحتی با ذهن آنها بازی می‌کند.

  • حکایت ها

این ترفند باعث می‌شود مشتریان احساس کنند که می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. این تکنیک روانشناسی به مشتریان شما نشان می‌دهد که شما نیازها و خواسته‌های آنها را در سطحی بالاتر از اینکه بخواهید به سادگی محصول خود را بفروشید، درک می‌کنید. این را می‌توان با افزودن حکایات و داستان‌های کوچک به تبلیغات و تبلیغات زندگی خود یا با ایجاد یک داستان کاملاً جدید با محرک‌های احساسی خود انجام داد. جذابیت عاطفی یکی از ترفندهای روانشناسی کسب و کار است که تاثیر زیادی بر فروش شما دارد و حتی گاهی اوقات مشتریان را وادار می‌کند تا محصولاتی را که نیاز ندارند خریداری کنند.

  • ارائه بیش از حد

این ترفند روانشناسی را نباید نادیده گرفت زیرا به افزایش فروش و سود کمک می‌کند. وقتی می‌گوییم محصول خود را بیش از حد ارائه دهید د، منظور ما این است که هر کاری می‌توانید انجام دهید تا تبلیغات و پیام آن به بیرون منتقل شود. تکراری باشید و آن را در همه جا تبلیغ کنید. اما مطمئن شوید که پیامی که در پلتفرم‌های مختلف تبلیغ می‌کنید، تصویر یکسانی را برای محصول شما ایجاد می‌کند. نمونه هایی از پلتفرم هایی که می‌توانید به طور همزمان کسب و کار خود را تبلیغ کنید عبارتند از: رسانه اجتماعی، تلویزیون، روزنامه و بیلبورها

  • اثبات اجتماعی

تا به حال تبلیغی برای خمیر دندان دیده اید، مثلاً با افراد زیادی مصاحبه می‌کنند و همه آنها در مورد شگفت‌انگیز بودن خمیردندان توافق دارند؟ آنها همچنین با دندانپزشکان واقعی مصاحبه می‌کنند و همه نشان می‌دهند که با محصول مورد نظر موافق هستند. در هر صورت این تأثیر قابل توجهی بر ذهن مصرف‌کنندگان شما در هنگام جلب توجه به خرید آن خمیر دندان خاص دارد. این ترفند روانشناسی از هر اطلاعات واقعی در مورد محصول، که خمیر دندان است، قوی تر است. بنابراین، سعی کنید افراد و متخصصان دیگر را در کمپین‌های بازاریابی خود مشارکت دهید تا محصول را برای مشتریان بالقوه خود واقعی تر و قابل اعتمادتر کنید.

  • حفظ سادگی

هنگامی که صحبت از شعارها و پیام‌های اصلی می‌شود، در کنار استفاده از تکنیک نمایش و ارائه بیش از حد، ساده نگه داشتن تبلیغات محصول تا حد امکان ضروری است. این نه تنها به درک بیشتر و بهتر افراد کمک می‌کند تا بفهمند شما چه چیزی را می‌خواهید بفروشید و چرا می‌خواهید بفروشید، بلکه آنها را راهنمایی می‌کند تا محصول شما را به خاطر بسپارند و به خاطر بیاورند. این تبلیغات شما را به مخاطب یادآوری می‌کند تا بتواند بعداً به آن مراجعه کرده و خرید کند، حتی اگر در وهله اول کاملاً متقاعد نشده باشد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر