در گفت‌و‌گوی تیترکوتاه با دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شد:

کاهش مدت سربازی قطعی نیست / از ظرفیت خانم‌ها استفاده شود

محمود عباس زاده - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره استفاده از خدمات و ظرفیت بانوان حول محور خدمت سربازی گفت: بنده اعتقاد دارم در این شرایط درمورد ظرفیت خانم‌ها باید تجدید نظر صورت گیرد. بسیاری از خانم‌ها سال‌ها تحصیل می‌کنند و به تخصص‌های مفید می‌رسند، بنابراین ما می‌توانیم از ظرفیت و تخصص خانم‌ها در جهت رشد شخصیتی و منافع ملی کشور استفاده کنیم.

کاهش مدت سربازی قطعی نیست / از ظرفیت خانم‌ها استفاده شود

طرح کاهش مدت خدمت سربازی مدت هاست که جزو یکی از مهم‌ترین و پردغدغه‌ترین موضوعات جوانان و نیز سربازان است. سال ها قوانین و تبصره های مختلفی در این باره وضع شد اما هیچ کدام آنچنان قابل توجه نبوده است. اما پس از سال‌ها به نظر می‌رسد این طرح به نتایج مثبتی خواهد رسید و احتمالا مدت خدمت سربازی کاهش قابل توجهی را به خود می‌ببیند.

در روزهای پایانی سال  ۱۴۰۲ سخنگوی شورای نگهبان از موافقت این شوری با حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته از سوی مجلس خبر داد و عنوان کرد حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و رعایت ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستاد کل نیرو‌های مسلح، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشده است. اکنون سوالی که بیش از گذشته مطرح می شود این است که چه زمانی این مصوبه اجرایی خواهد شد و لزوم اجرایی شدن آن چیست. برای پاسخ به این سوال خبرنگار پارلمانی تیترکوتاه به سراغ اعضای کمیسیون امنیت ملی رفته و پیگیر این موضوع شد.

در همین راستا محمود عباس زاده - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تیترکوتاه درباره طرح کاهش مدت خدمت سربازی گفت: قانون و رویه سربازی در کشور از سالیان و دهه‌های گذشته پایه‌گذاری و اجرا شده است. این قوانین سال هاست با همان شکل و شمایل گذشته در حال اجراست. با توجه به بروز تغییر در شرایط دنیا و کشور ما و همچنین تغییرات در شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایجاب می‌کند کا ما در بحث خدمت سربازی تجدید نظر داشته باشیم.

 

عباس-زاده1


عباس زاده به اهمیت دو موضوع حول محور خدمت سربازی اشاره کرد و گفت: در این تجدید نظر باید دو عنصر را لحاظ کنیم. مورد اول امنیت کشور است. در این خصوص اولویت ما تامین نیروی لازم برای تحقق این امنیت است و این مسئله را نهادهای امنیتی و ستادکل نیروهای مسلح کارشناسی شده و منطقی تر تشخیص می‌دهند. مورد دوم این است که ما باید از تجربه کشورهایی که شرایط‌ آن ها مشابه ماست استفاده کنیم و در این راستا فرصت بسیار خوبی داریم تا از انرژی و تخصص جوانان در سال‌های اوج جوانی و زندگی‌شان به خوبی بهره بگیریم.

وی افزود: ما بایستی برنامه‌ریزی هایمان را به گونه‌ای طراحی کنیم تا یک سرباز بتواند در طول مدت خدمت خود بیشترین منفعت و استفاده را به کشور برساند. بنده اعتقاد دارم در این شرایط حتی درمورد ظرفیت خانم‌ها نیز باید تجدید نظر صورت گیرد. بسیاری از خانم‌ها سال‌ها تحصیل می‌کنند و به تخصص‌های مفید می‌رسند، بنابراین ما می‌توانیم از ظرفیت و تخصص خانم‌ها در جهت رشد شخصیتی، منافع ملی و نیز مصالح کشور استفاده کنیم.

خدمت سربازی نباید مانع منافع اقتصادی سرباز شود


این عضو کمیسیون امنیت ملی درباره تغییر شیوه اجرای خدمت سربازی گفت: لازم است قوانین و آیین نامه‌های این دوره خدمت سربازی را مورد تجدید نظر قرار دهیم و شرایط سربازی را به گونه رقم بزنیم که خدمت سربازی باعث تعطیلی زندگی شخصی و نیز مانعی برای کسب منافع اقتصادی و درآمدی سرباز نباشد.

عباس زاده  همچنین خاطر نشان کرد: اعتقاد ما بر این است که می‌توانیم با استفاده از نقطه نظرات مردم و رسانه و نیز طرح نخبگان و دانشگاه ها، نگاه تخصصی تر و قانون بهتری برای خدمت سربازی وضع کنیم.

جلیل-رحیمی

در این باره جلیل رحیمی جهان آبادی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به تیترکوتاه گفت: درحال‌حاضر طرح کاهش خدمت سربازی در کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی است و هرگونه تصمیم گیری منوط بر پذیرش فرمانده کل قوا و نیز ستادکل نیروهای مسلح است و تصویب این قانون در مجلس به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.

حسین جعفری, سپیده قاضی نژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    ط

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها