تجزیه اسرائیل؛ بخش ۱

از شرایط کنونی اسرائیل چه می‌دانیم

اسرائیل در شرایط حساسی قرار گرفته که درک آن توسط ملت های مسلمان باعث خواهد شد با امید و قوت بیشتری به حمایت خود از ملت فلسطین ادامه بدهند.

از شرایط کنونی اسرائیل چه می‌دانیم

گروه بین الملل تیترکوتاه- در ماه می سال جاری میلادی، روزنامه هاآرتص مقاله مهمی از «آیتای میشیاچ» تحلیل گر اسرائیلی منتشر کرد که در آن به تنش فزاینده جامعه اسرائیل که عمدتاً ناشی از احساس خطر وجودی و تلاش برای حفظ تداوم دولت صهیونیستی، تمرکز می کند. مساله ای که دلیل آن افزایش شکاف بین اجزای تشکیل دهنده اسرائیل است که می تواند باعث خطر تجزیه و انقراض این رژیم شود.

در بخش بین الملل تیترکوتاه بنا داریم طی سلسله گزارش هایی، گزیده ای از این مطلب مفصل را منتشر کنیم.

این گزارش به آگاهی روزافزون صهیونیست ها از عدم امکان حفظ شرایط حاکم بر اسرائیل از طریق روش هایی است که طی 75 سال گذشته استفاده شده، اشاره می کند. به ویژه با توجه به شکست طرح «دیگ ذوب» بن گوریون، اختلافات فزاینده بین اقوام مختلف، مشکلات فرقه ای، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در میان ساکنان سرزمین های اشغالی، افزایش جمعیت فزاینده یهودیان سفاردی و مذهبی، همچنین قدرت سیاسی آنها.

نویسنده به نگرانی فزاینده یهودیان اشکنازی (سکولار و مذهبی) در مورد کاهش جمعیت و نفوذ سیاسی آنها اشاره می کند. در این گزارش همچنین آمده است که یهودیان اشکنازی تمایل فزاینده ای به جدایی و خودمختاری گسترده دارند، آنها دوست دارند در حوزه های آموزش، فرهنگ و اقتصاد مستقل باشند و حاکمیت در حوزه امنیت و روابط خارجی تحت مدیریت واحد حاکمیت اسرائیل قرار بگیرند.

از طرفی دیگر آنچه در مباحث داخلی صهیونیست ها جلب توجه می کند عدم پرداختن به مسئله فلسطین و اعراب ساکن در سرزمین های اشغالی است که باعث می شود به آنها به عنوان یک جامعه در حاشیه نگاه شود و نه شهروندانی با حقوق اجتماعی و سیاسی. اکثریت قریب به اتفاق صهیونیست ها خطری جدی را از جانب اعراب ساکن سرزمین های اشغالی متصور نیستند که نیازمند تدبیر برای پیدا کردن راه حلی برای آن باشند. البته در این مساله تفاوت هایی میان مذهبی ها و سکولارها وجود دارد.

سکولارهای مورد حمایت حزب دموکرات آمریکا و دولت های غربی، راه حل مسله اعراب ساکن سرزمین های اشغالی را در مدیریت تدریجی درگیری، ادامه رویکرد نسل کشی، نفوذ شهرک ها و تصاحب زمین و منابع که در دستور کار دولت های پیشین اسرائیل بوده می بینند. سیاستی که رسما توسط دولت «بنت/لپید»، با توجه به نظریه «کاهش اشغال» «میکا گودمن» به کار گرفته شد.

در حالی که یهودیان مذهبی مورد حمایت ترامپ، حزب جمهوری خواه آمریکا، مسیحیان انجیلی و فاشیست ها در اروپا، ضرورت حل و فصل مساله را فوری و با اعمال زور می بینند. طرح «حل منازعه» بر اساس دیدگاه «اسموتریچ»، که در دولت فعلی اسرائیل توسط قطب های ائتلاف مانند نتانیاهو، اسموتریچ و بن گویر پیگیری می شود.

آگاهی مردم فلسطین و ملت‌های عرب از بن‌بست ساختاری پروژه صهیونیستی که با مناظره فعلی بین نیروهای مخالف صهیونیستی و ائتلاف مذهبی دست راستی حاکم آشکار می‌شود، حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها