تجزیه اسرائیل؛ بخش ۲

احتمال تقسیم اسرائیل هر روز قوی‌تر می‌شود‌

افزایش شکاف میان افراد مذهبی و سکولار در جامعه اسرائیل باعث شده ایده تقسیم این رژیم به بخش های کوچک، روز به روز قوت بیشتری بگیرد.

احتمال تقسیم اسرائیل هر روز قوی‌تر می‌شود‌

گروه بین الملل تیترکوتاه- در ماه می سال جاری میلادی، روزنامه هاآرتص مقاله مهمی از «آیتای میشیاچ» تحلیل گر اسرائیلی منتشر کرد که در آن به تنش فزاینده جامعه اسرائیل که عمدتاً ناشی از احساس خطر وجودی و تلاش برای حفظ تداوم دولت صهیونیستی است، تمرکز می کند. مساله ای که دلیل آن افزایش شکاف بین اجزای تشکیل دهنده اسرائیل است که می تواند باعث خطر تجزیه و انقراض این رژیم شود.

در گروه بین الملل تیترکوتاه بنا داریم طی سلسله گزارش هایی، گزیده ای از این مطلب مفصل را منتشر کنیم. بخش اول این گزارش شامل تحلیلی کلی بر متن منتشر شده از روزنامه هاآرتص بود که در ادامه به ترجمه متن این روزنامه می پردازیم. بخش اول ترجمه ترجمه متن روزنامه هاآرتص به شرح زیر است:

 

با اوج گیری جنبش اعتراضی، برخی بر این باورند که نمی توان اداره کشور را به همان شیوه قبلی ادامه داد و نیاز است تا ابتکارات جدیدی را به کار گرفت که پیشنهادها برای تقسیم اسرائیل فراوان است. این موضوع در مکالمات خصوصی مطرح می شود و همچنین تبدیل به حرف معترضان در رسانه های اجتماعی شده که «زمان جدایی فرا رسیده است». آنها خود را با ایالات آمریکایی مانند تگزاس و کالیفرنیا که به دنبال استقلال هستند مقایسه می کنند.

به نظر می رسد ناامیدی عمومی از بن بست و تنش سیاسی حاضر، اسرائیلی ها را بیشتر و بیشتر به این باور رسانده که شکاف موجود باید به اقدامی واقعی منجر شود و آن اقدام تقسیم کشور است.

تمایل به وجود آمده برای تجزیه، در ابتدا ممکن است نوعی تسلیم شدن در برابر ناامیدی یا روشی برای تحریک به نظر برسد. با این حال، در زیر پوست جامعه، اتفاقات متنوعی در حال وقوع است. هدف آنها تجزیه کردن جامعه نیست بلکه به دنبال تقسیم کشور بر اساس یک مدل فدرالی هستند، به طوری که در نهایت بتوانند یکپارچه باقی بمانند. حرف آنها در واقع این است که باید اسرائیل را برای اتحاد بیشتر تجزیه کرد. 

ایده راه حل فدرال برای اسرائیل جدید نیست. یک قرن پیش، «ایتامار بن آوی» روزنامه نگار اسرائیلی خواستار اتخاذ مدلی مشابه ساختار حکم رانی سوئیس شده بود. او ایده تقسیم اسرائیل به بخش های یهودی در کنار بخش های عربی را مطرح کرده بود. از آن زمان تاکنون، هر از گاهی ایده های مشابهی مطرح می شود. یکی از پیشنهادهای قابل توجه در سالهای اخیر توسط روانشناس و فیلسوف فقید «کارلو استرینگر» ارائه شده است.

در سال 2014، او و «جود یدید» روزنامه نگار اسرائیلی، مقاله ای در هاآرتص منتشر کردند و طی آن خواستار تقسیم اسرائیل به بخش های کوچکتر شده بودند. در این مقاله آمده است «شکاف میان سکولارها و مذهبی ها روز به روز عمیق تر می شود، زیرا جمعیت سکولارها که اکثریت هستند رو به کاهش است در حالی که تعداد مذهبی های دولت و جامعه در حال رشد است.  فرقی نمی کند که آن را عقب‌نشینی تاکتیکی یا  تسلیم شدن در برابر واقعیت تلقی کنیم، ولی باید بدانیم که تنها راه‌حل برون رفت از مشکل، بخش بندی کشور است.»

شکاف میان سکولارها و مذهبی ها از آن زمان به‌طور تصاعدی افزایش یافته و ایده های زیادی برای پر کردن این فاصله مطرح شده.

در واقع، مطرح شدن زیاد چنین ایده هایی، برای افرادی که به دنبال مدیریت یکپارچه اسرائیل هستند بسیار غافلگیرکننده است.

مفاهیم مربوط به بخش بندی کشور، همه جا خود را نشان می دهد و همه این بحث های مطرح شده انگیزه قوی بسیاری از اسرائیلی ها برای از بین بردن آشفتگی که در آن قرار دارند را نشان می دهد. برخی از ابتکارات بر شکاف مذهبی و سکولار تمرکز دارند، برخی دیگر از مناقشه اسرائیل و فلسطین نشات می‌گیرند، بعضی دیگر به دنبال جدا شدن استان‌ها یا حمایت از ایجاد دولت‌های محلی هستند و اصلا به شرایط جغرافیایی اهمیتی نمی دهند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها