اندیشکده استیمسون؛

کمک ابوظبی به تهران برای اخراج آمریکا از منطقه

اندیشکده آمریکایی در گزارشی به خروج خروج امارات از ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا اشاره می کند و می نویسد که تنش میان ابوظبی و واشنگتن در نهایت به نفع سیاست های ایران برای خروج آمریکا از منطقه است.

کمک ابوظبی به تهران برای اخراج آمریکا از منطقه

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده استیمسون: اواخر ماه می 2023، امارات متحده عربی اعلام کرد از عملیات «نیروی دریایی ترکیبی» به رهبری ایالات متحده خارج شده است. این ائتلاف دریایی مستقر در بحرین در سال 2001 ایجاد شده است.  امارات یکی از 38 کشور حاضر در این ائتلاف دریایی است که حوزه فعالیت آن، آب های اطراف شبه جزیره عربستان است.

بیانیه ابوظبی برای خروج از این ائتلاف، پیامی قوی به واشنگتن در مورد ناامیدی امارات از سیاست خارجی ایالات متحده و کاهش اهمیت خاورمیانه در سیاست های کاخ سفید است. البته مساله مهم دیگری وجود دارد و آن این است که سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده اعلام کرده واشنگتن از تصمیم امارات مطلع نبوده و

ابوظبی دلیلی برای این تصمیم ارائه نداده است.

تصمیم ابوظبی به ویژه با توجه به نقش مهم امارات در عملیاتهای این ائتلاف دریایی در گذشته، ضربه‌ای به برنامه های سیاسی واشنگتن در خلیج فارس است. این تحول در ادامه تنش‌های بین امارت و ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به وجود آمده است.

سال گذشته، دولت بایدن تلاش‌هایی برای ترمیم روابط با اماراتی‌ها انجام داد، اما روابط دوجانبه به‌رغم تلاش‌های کاخ سفید برای این کار، کماکان تیره باقی مانده است.

اماراتی‌ها، خشم خود را از ایالات متحده به دلیل آنچه به اعتقاد آنها شکست واشنگتن در حفظ مشارکت امنیتی دوجانبه است، ابراز می‌کنند. از طرف دیگر در ایالات متحده، این نگرانی وجود دارد که امارات  بیش از حد به چین و روسیه نزدیک شده و پس از حمله روسیه به اوکراین، پناهگاهی برای الیگارش‌های روسیه و تحریم شدگان فراهم می‌کند و به چین اجازه می‌دهد تا کار بر روی یک پایگاه نظامی احتمالی در این کشور را از سر گیرد.

امارات از طریق عادی سازی روابط با اسرائیل، ایجاد روابط نزدیک با ترکیه و گسترش دامنه روابط خود با کشورها در جنوب جهان مانند برزیل، هند و آفریقای جنوبی، روابط بین المللی خود را متنوع‌تر کرده است.

برای امارات در صحنه بین المللی، تنوع شرکا از ادامه همکاری با ایالات متحده اهمیت بیشتری در راستای منافع ملی‌اش دارد.

اصطکاک فزاینده بین ابوظبی و واشنگتن خبر خوبی برای ایران است. با تلقی تهدید آمیز حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس، تهران مایل است نیروهای آمریکایی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خارج شوند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    باری که امارت یا امریکا بر سر ایران در اورده اند. ایهمه هزینه روی دست ایران که امریکا از منطقه برود یا نرود از اونطرف کشور دیکری جلی انرا بگیرد .که چی؟

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها