چهار کریدور مهم در آینده فعال خواهد شد

چهار کریدور مهم در آینده فعال خواهد شد

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه گفت: برای فعال شدن «موافقتنامه عشق آباد» که ترانزیت بین ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان هست گفت‌وگوهای جدی میان تهران و مسقط صورت گرفته است و امیدواریم در آینده شاهد فعال شدن این کریدور هم باشیم.

به گزارش تیترکوتاه؛ علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در خصوص دستاوردهای سفر سلطان عمان که به دعوت رسمی «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان سفری دو روزه را در صدر هیئتی بلندپایه به تهران داشت، اظهار کرد: مناسبات ایران و عمان پس از سفر سال گذشته دکتر رئیسی به سلطنت عمان و امضای چندین سند همکاری، نسبت به گذشته شتاب گرفته است و طرفین بر این اساس در سطوح مختلف همکاری های خود را توسعه و تعمیق دادند.

وی گفت: حجم تبادل تجاری ایران و عمان در سال گذشته به «۲ میلیارد دلار» افزایش پیدا کرد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل و کشتیرانی هم ما شاهد پیشرفت‌هایی میان دو طرف بودیم، تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که در سفر آقای دکتر رئیسی و همچنین سفر سلطان عمان به ایران مورد توجه بوده و هست موضوع «حمل و نقل و ترانزیت» است که گفتگوهای خوبی میان دو طرف صورت گرفته است.

عنایتی افزود: همچنین برای فعال شدن «موافقتنامه عشق آباد» که ترانزیت بین ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان هست گفتگو های جدی میان تهران و مسقط صورت گرفته است و امیدواریم در آینده شاهد فعال شدن این کریدور هم باشیم.

وی ادامه داد: در زمینه سرمایه گذاری، مناطق آزاد و انرژی هم در این سفر گفتگو میان دو هیئت ایرانی و عمانی صورت گرفت و طرفین بر توسعه و تعمیق این همکاری ها تاکید داشتند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: مناسبات دوجانبه ایران و عمان گرچه در روند صعودی قرار دارد و از آن میتوان به عنوان یک «الگوی همکاری دو جانبه موفق» یاد کرد، اما ظرفیت های بیشتری را برای توسعه دارد.

عنایتی بیان داشت: روسای دو کشور هم در گفتگوهای خود این موضوع را تاکید کردند که همپای مناسبات سیاسی باید مناسبات اقتصادی و تجاری هم افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بحث های اجتماعی، کنسولی و گردشگری سلامت هم در دستور کار ایران و عمان قرار دارد، تصریح کرد: علاوه بر این، در بخش سیاسی دو طرف دیدگاه‌های بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص مسائل منطقه از سال‌های گذشته رایزنی هایی میان ایران و عمان صورت گرفته است و در این سفر هم در باره مسائل منطقه، امنیت منطقه و نقش کشورهای این منطقه گفتگو شد.

عنایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوها تاکید کرده است که «امنیت یک موضوع درون زا است» و توسط کشورهای منطقه باید تامین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به همکاری‌های دو و چند جانبه با کشور دوست و برادر عمان تاکید داریم و امیدواریم که دو طرف در دو سویه تنگه هرمز و خلیج فارس، همکاری‌های خود را توسعه و تعمیق دهند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار