اندیشکده «موسسه صلح آمریکا»؛ ۳/۴

خیز چین برای حضور در خلیج بنگال

چین از پیشبرد کریدور اقتصادی بنگلادش- چین- میانمار خبر داده که سیگنالی به هند در مورد قصد چین برای تحکیم موقعیت اقتصادی و استراتژیک خود در خلیج بنگال است.

خیز چین برای حضور در خلیج بنگال

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده «موسسه صلح آمریکا» در گزارشی به اقدامات اخیر چین در حوزه دیپلماسی جهانی پرداخته است که خلاصه این گزارش طی چهار شماره منتشر خواهد شد.

در این گزارش به تحرکات دیپلماتیک اخیر چین در سطح جهان اشاره شده که در بخش سوم این گزارش به تلاش های سیاسی پکن در کشور میانمار پرداخته شده.

• چین دیگر از جنگ داخلی میانمار حمایت نمی کند

بازدید «کین گانگ» وزیر خارجه چین از میانمار نشان‌دهنده بالاترین سطح تعامل چین با «مین آنگ هلینگ»، رهبر نظامی میانمار از زمان کودتای فوریه 2021 است. وزارت امور خارجه چین 5 موضع گیری در مورد سفر کوین منتشر کرده که رویکرد و ترجیحات چین در قبال بحران جاری میانمار را بیشتر نشان می دهد.

۱. کین قصد چین برای پیشبرد کریدور اقتصادی چین- میانمار را اعلام کرد و به شرکت‌های چینی چراغ سبز نشان داد تا با سرعت تمام در میانمار فعالیت کنند.

۲. وزارت خارجه چین علناً تمایل خود را برای تعامل با تمام بخش‌های شورای اداری دولتی حکومت نظامی  نشان داد، اما همچنین خاطرنشان کرد که چین تعاملات خود را با محل‌ها پیش خواهد برد که این اشاره واضحی به مناطق تحت کنترل سازمان‌های مسلح قومی در مرز چین است. این سیاست روندی را که در سه ماه گذشته مشاهده شده، گسترش می‌دهد.

۳. با افزایش چشمگیر جنایات در میانمار بعد از کودتای نظامی، چین با تهدیدهای فزاینده ای برای اتباع خود به شکل آدم ربایی و جرایم سایبری فرامرزی مواجه شده است. در بیانیه وزارت امور خارجه در این مورد از زبان قوی استفاده شد و چین متعهد به حمایت از افزایش همکاری پلیس با حکومت نظامی از طریق مکانیسم سه جانبه ایجاد شده با تایلند شد. اینکه چین چگونه این موضوع را دنبال می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

۴. کین از علاقه چین به افزایش سرعت کریدور اقتصادی بنگلادش- چین- میانمار خبر داد که سیگنالی به هند در مورد قصد چین برای تحکیم موقعیت اقتصادی و استراتژیک خود در خلیج بنگال می‌فرستد. این اعلامیه پس از افشای مشارکت چین در ساخت تاسیسات جدید در جزایر «کوکو» که مدت‌ها نقطه تقابل بین هند و چین بود، منتشر شد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها