اندیشکده «موسسه صلح آمریکا»؛ ۲/۴

چین در اسلام آباد به دنبال چیست

چین در اسلام آباد به دنبال چیست

موسسه آمریکایی در گزارشی به تحرکات دیپلماتیک چین در سراسر جهان پرداخته و در بخشی از این گزارش به رفتار دیپلماتیک این کشور در پاکستان اشاره می‌کند.

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده «موسسه صلح آمریکا» در گزارشی به اقدامات اخیر چین در حوزه دیپلماسی جهانی پرداخته است که خلاصه این گزارش طی چهار شماره منتشر خواهد شد.

در بخش دوم گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده است: روابط ایالات متحده و چین ممکن است به زودی در سطوح بالا از سرگرفته شود. نشست کین-برنز بالاترین سطح تعامل بین مقامات ایالات متحده و چین در چند ماه گذشته بود و به نظر می رسد نشان دهنده بازگشت دو طرف به دیپلماسی باشد. با این حال، تنش‌ها بین دو کشور همچنان بالاست و با تحولات اوایل سال جاری که بر منافع ملی هر یک از طرفین تأثیر گذاشت، تشدید شد.

به نظر می رسد چین در سیاست آشفته پاکستان جانب ارتش را گرفته است.

گزارش‌های رسمی در مورد دیپلماسی میان چین و پاکستان همیشه با لفاظی‌های بیش از حد و محتوای کمی همراه بوده اما شواهد حاکی از ارتباط بین تعداد زیادی از نشست‌های اخیر سطح بالای چین و پاکستان و تشدید تنش‌ها در این زمینه است. درام سیاسی داخلی پاکستان در 27 آوریل، ژنرال «عاصم منیر»، فرمانده ارتش پاکستان با «وانگ یی» دیپلمات ارشد چین، در پکن ملاقات کرد. چند روز بعد فرمانده نیروی دریایی پاکستان با «لی شانگفو» وزیر دفاع چین در پکن دیدار کرد.

فردای آن روز نیروهای شبه نظامی پاکستان، «عمران خان» نخست وزیر سابق و رهبر مخالفان را دستگیر کردند. این امر موجی از اعتراضات خیابانی اغلب خشونت آمیز را به راه انداخت.

حداقل می توان استنباط کرد که چین ارتش پاکستان را برای آشتی با خواسته های حزب مخالف تحت فشار قرار نداده است. اگر پکن این پیام را ارسال می کرد، ارتش تقریباً به طور قطع از تشدید بحران سیاسی پاکستان به دلیل ترس از به خطر انداختن روابط با این کشور، که اکنون مهم ترین حامی دیپلماتیک، فروشنده تسلیحات و وام دهنده است، اجتناب می کرد.

حمایت چین از دولت و ارتش کنونی پاکستان سابقه تاریخی دارد. سوال وسوسه‌انگیز و هنوز بی‌پاسخ این است که آیا پکن قول حمایت از رئیس ارتش و دولت مورد نظرش را داده است یا خیر، و اگر چنین است، رهبران چین در ازای آن چه انتظاری دارند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار