اندیشکده «موسسه صلح آمریکا»؛ ۱/۴

چین و میانجیگری در اروپا

چین و میانجیگری در اروپا

یک موسسه آمریکایی در گزارشی به اقدامات اخیر دولت چین برای حضور بیشتر در عرصه جهانی با استفاده از دیپلماسی می‌پردازد و می‌نویسد که این کشور تلاش می‌کند روابط دیپلماتیک خود را با آمریکا و اروپا تقویت کند.

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده «موسسه صلح آمریکا» در گزارشی به اقدامات اخیر چین در حوزه دیپلماسی جهانی پرداخته است که خلاصه این گزارش طی چهار شماره منتشر خواهد شد.

در بخش اول گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده است: طی هفته های اخیر «کین گانگ» وزیر خارجه چین، سفرهای دیپلماتیک متعدد و مهمی را داشته که شامل دیدارهای بلندپایه در اروپا، میانمار، پاکستان، مقامات طالبان می شود. او همچنین در پکن با سفیر ایالات متحده در چین ملاقات کرده است. در شرایطی که روابط ایالات متحده و چین مثل همیشه سرد است، دیدار کین با «نیکلاس برنز» سفیر آمریکا در چین نشان می دهد که هر دو طرف می خواهند اختلافات خود را بهتر مدیریت کنند. در اروپا، علی‌رغم نگرانی‌های اروپایی‌ها مبنی بر اینکه پکن قطعاً طرفدار مسکو خواهد بود، چین در حال ترویج طرح صلح خود برای اوکراین است. در همین حال، در بحبوحه بحران‌های افغانستان، پاکستان و میانمار، چین از نفوذ خود برای پیشبرد منافع خود استفاده می‌کند.

روابط ایالات متحده و چین ممکن است به زودی در سطوح بالا از سرگرفته شود. نشست کین-برنز بالاترین سطح تعامل بین مقامات ایالات متحده و چین در چند ماه گذشته بود و به نظر می رسد نشان دهنده بازگشت دو طرف به دیپلماسی باشد. با این حال، تنش‌ها بین دو کشور همچنان بالاست و با تحولات اوایل سال جاری که بر منافع ملی هر یک از طرفین تأثیر گذاشت، تشدید شد.

  • احتمال برقراری تعاملات میان چین و آمریکا

نشست برنز-کین حاکی از تلاش هماهنگ هر دو طرف برای بهبود ارتباطات است. برنز همچنین با وزیر بازرگانی چین، وانگ ونتائو، و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در وین گفت‌وگوهایی داشتند که هر دو طرف گزارش دادند که این دیدارها سازنده بوده است.

اگر این دیدارها به جلو برود، اگر هیچ چیز دیگری نباشد، حاکی از احیای دیپلماسی بین دو طرف است - شواهدی که واشنگتن و پکن حداقل می توانند توافق کنند که منافع مشترکی در مدیریت بهتر اصطکاک های دوجانبه دارند.

  • تلاش چین برای ایفای نقش به عنوان میانجی در جنگ اوکراین

رهبران اروپایی تصور می کردند عدم تمایل چین به محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین به معنی حمایت آن از طرف روس را در مناقشه است. اما چنین برداشتی برای چین مشکل ساز است زیرا می خواهد خود را به عنوان میانجی در جنگ روسیه و اوکراین معرفی شود. پکن اعلام کرده است که این هفته فرستاده اوراسیا خود را برای یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ در اوکراین به فرانسه، آلمان و همچنین اوکراین، روسیه و لهستان می فرستد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها