روزنامه «گلوبال تایمز»؛

چرا می‌گوییم آمریکا در موضع ضعف است

چرا می‌گوییم آمریکا در موضع ضعف است

در مطلب منتشر شده در یک روزنامه انگلیسی زبان چینی آمده است که مشکلات شدید اقتصادی و دو قطبی اجتماعی در آمریکا باعث شده این کشور دیگر توان رهبری جهان را نداشته باشد.

گروه بین الملل تیترکوتاه- روزنامه چینی «گلوبال تایمز» چین می نویسد: چند روز پیش به طور ناگهانی، نشست چهارجانبه «کوآد» در سیدنی که قرار بود 24 ماه می برگزار شود، لغو شد. رئیس جمهور آمریکا مجبور شد از حضور در این اجلاس اجتناب کند و در عوض، سران چهار کشور عضو این گروه در حاشیه اجلاس سران جی 7 در هیروشیما، در تاریخی دیگر با هم دیدار کردند.

دلیل اصلی عدم حضور بایدن در این جلسه، کشمکش مستمر کاخ سفید و جمهوری خواهان بر سر سقف بدهی ملی بود. اگر مصالحه ای در اینباره حاصل نشود، دولت فدرال ایالات متحده ممکن است تا حدود یک ماه دیگر به تعهدات مالی خود عمل نکند. چنین پیش‌فرضی پیامدهای منفی متعددی برای ایالات متحده و همچنین برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

لغو اجلاس چهارگانه، منعکس کننده یک مشکل اساسی ایالات متحده است، عدم تعادل فزاینده بین جاه طلبی های ژئوپلیتیک این کشور و شکنندگی بنیاد مالی ملی برای خدمت به این جاه طلبی ها. کاخ سفید دیگر منابع کافی برای حفظ دنیا به صورت تک قطبی را در اختیار ندارد.

شکاف فزاینده بین اهدافی که ایالات متحده در روابط بین‌الملل به دنبال آن است و ابزارهایی که در اختیار دارد، به‌ویژه در مورد به اصطلاح سیاست مهار دوگانه که واشنگتن اکنون در قبال روسیه و چین دنبال می‌کند، قابل توجه است. حتی نیم قرن پیش، زمانی که ایالات متحده از نظر نسبی بسیار قوی تر از امروز بود، دولت نیکسون دریافت که مهار همزمان مسکو و پکن ایده خوبی نیست.

در این میان، مشکلات اقتصادی و اجتماعی در ایالات متحده در حال افزایش است. سقف بدهی ملی تنها نوک یک کوه یخ را نشان میدهد. آینده اقتصاد آمریکا در حال حاضر توسط نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا که رشد اقتصادی را کند می کند، بیکاری را افزایش می دهد و ممکن است حتی منجر به رکود اقتصادی شود، تیره شده است. علاوه بر این، جامعه ایالات متحده در همان دوقطبی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود، باقی مانده. دولت بایدن در اتحاد مجدد آمریکا شکست خورده است و بسیاری از شکاف‌های اجتماعی، سیاسی، منطقه‌ای، قومی از ژانویه 2021 عمیق‌تر شده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار