اندیشکده ستیمسون؛

برای حمله به ایران خیلی دیر شده

برای حمله به ایران خیلی دیر شده

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به خروج ترامپ از برجام می نویسد که آمریکا رو به زوال است و شرایط تغییر کرده، دیگر برای حمله نظامی به ایران خیلی دیر شده و آمریکا باید با توسل به دیپلماسی مشکلات را حل کرد.

گزارش تیتر کوتاه به نقل از اندیشکده ستیمسون، مذاکرات و تماس ها  برای آزادی زندانیان آمریکایی و تشویق ایران برای افزایش شفافیت در مورد پیشرفت های هسته ای ادامه دارد. اکنون برای راه حل نظامی خیلی دیر شده است و سایر چالش های ایران نیز دیگر راه حل ساده ای ندارد.

پنج سال پیش، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته ای ایران خارج شد و اینگونه استدلال کرد که می تواند راه بهتری برای مدیریت برنامه هسته ای و دیگر چالش های آمریکا با ایران در برابر منافع ایالات متحده پیدا کند.

اما در حل حاظر همه چیز تغییر کرده است، ایران اکنون دارای اورانیوم بسیار غنی شده است. ایران همچنان تاثیرگذارترین بازیگر خارجی در عراق است، کشوری که ایالات متحده 2 دهه پیش به آن حمله کرد تا رژیمی را که آن را تهدید کننده می دانست، از بین ببرد. در همین حال، سیاستمداران ایرانی که به دنبال سیاست خارجی متوازن بین شرق و غرب بودند، حالا از طرف غرب منزوی شده و تماما به سمت شرق رفته تا جایی که به روسیه برای جنگ با اوکراین تسلیحات می فروشد.

به نظر می رسد بایدن که برای دور دوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود، تمایل زیادی به معامله با تهران ندارد. از طرف دیگر اروپایی‌ها روی جنگ اوکراین متمرکز شده‌ اند و آنها پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا توسط ترامپ در ادامه تجارت با ایران ناکام مانده اند، کانال‌های دیپلماتیک خود را با تهران حفظ می‌کند اما نسبت به پنج سال پیش اهرم‌های بسیار کمتری در مقابل ایران دارند.

همسایگان عربی که زمانی در مساله ایران، کاملاً طرفدار غرب بودند، روابط خوبی با تهران برقرار کرده ند و روابط خود را با چین که رقیب آمریکا محسوب میشود، افزایش داده اند.

در همین حال، ایران علاقه چندانی به تلاش برای احیای توافقی که ایالات متحده آن را نقض کرد نشان نمی‌دهد. محصول 12 سال مذاکرات دشواری که توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان در سال 2003 آغاز شد بی ثمر باقی مانده.

ایالات متحده و متحدانش که مشغول اوکراین و چین هستند، در حالی که امیدوارند بحران جدیدی در خاورمیانه رخ ندهد. منطقه در حال تغییر است، اما در چه جهتی مشخص نیست. هژمونی ایالات متحده رو به زوال است به همین خاطر باید گفت که دیپلماسی تنها گزینه عملی باقی مانده است، هرچند در حال حاضر دشوار است. تماس ها برای آزادی زندانیان آمریکا و تشویق ایران برای افزایش شفافیت در مورد برنامه هسته ای ادامه دارد. با توجه به ماهیت برنامه ایران و دانشی که مهندسان ایرانی به دست آورده اند، برای راه حل نظامی خیلی دیر است. چالش‌های دیگر ایران نیز راه‌حل‌های ساده را به چالش می‌کشند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار