گزارش اندیشکده هادسون؛

آفریقا از دست آمریکا رفت

آفریقا از دست آمریکا رفت

یک اندیشکده آمریکایی می نویسد که آمریکا به خاطر عدم الویت بخشیدن به توسعه اقتصادی در آفریقا، فضا را برای فعالیت گسترده چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس در این قاره پنهاور فراهم کرده است.

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از اندیشکده هادسون: ایالات متحده در دولت بایدن، به نظر می رسد مایل به تعامل مجدد با آفریقا است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در ماه مارس به اتیوپی و نیجر سفر کرد. در اواخر همان ماه، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده از غنا، تانزانیا و زامبیا بازدید کرد. و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برنامه های خود را برای سفر رسمی به آفریقا در اواخر سال جاری اعلام کرده است. این سفرها در حالی انجام می شود که چین، هند و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) نفوذ خود را در سراسر این قاره افزایش می دهند.

افزایش توجه کاخ سفید تا حدودی به این دلیل است که شواهد نشان می دهد آفریقا دارای پتانسیل قابل توجهی برای تبدیل شدن به مکانی برای توسعه اقتصادی است. تا سال 2030، حدود 20 درصد از جمعیت جهان در آفریقا زندگی خواهد کرد و این آمار تا سال 2050 به 25 درصد افزایش خواهد یافت. پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی آفریقا که در حال حاضر حدود 3 تریلیون دلار است، تا سال 2050 به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بهبود در آموزش، فناوری و زیرساخت، تسهیل رشد تولید ناخالص داخلی در آسیا طی دو دهه گذشته، چیزی است که آفریقا نیز می تواند در آینده از آن بهره مند شود.

آفریقا همچنین محل رقابت ژئواستراتژیک است، جایی که دولت های غربی قصد دارند از ابزار و کمک های سیاسی برای مقابله با چین و روسیه استفاده کنند. واشنگتن مانند پکن میزبان اجلاس آفریقایی که خود مدیریت کرده بوده است. پکن همچنین 8.5 میلیارد دلار کمک به کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال مالی 2021 ارائه کرد که نسبت به سطوح قبلی بودجه بیشتر بود.

چین، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس در بهبود زیرساخت ها، تولید، معدن و کشاورزی سرمایه گذاری کرده اند. ترکیب فعالیت آنها از دیپلماسی، سرمایه گذاری و تجارت جذابیت بیشتری برای آفریقایی ها رقم زده است. این فعالیت‌ها نشان می دهد که چگونه ایالات متحده می تواند با پیشبرد برنامه اقتصادی خود، دوباره با آفریقا تعامل بیشتری داشته باشد.

طی سنین 2010 تا 2016، بیش از 320 سفارت خارجی در سرتاسر آفریقا افتتاح شد که بخشی از آن «تقابلی جدید» برای این قاره نامیده می‌شود. سفارت‌ها شامل نمایندگی‌های دیپلماتیک از کویت، قطر، عربستان سعودی، ترکیه و امارات بودند. در سال 2019، هند اعلام کرد که 18 پروژه در آفریقا افتتاح خواهد کرد. در این مدت، ایالات متحده حضور دیپلماتیک خود را در این قاره به طور قابل توجهی گسترش نداد. در واقع، سفارتخانه‌های ایالات متحده در آفریقا احتمالاً به دلیل مشغله های نظامی و دیپلماتیک واشنگتن در جاهای دیگر، با کمبود کارکنان مواجه شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار