روزنامه «کومسومولسکایا پراودا»؛

احتمال «انقلاب رنگی» در ترکیه

احتمال «انقلاب رنگی» در ترکیه

یک کارشناس روس در مطلبی می نویسد که در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه، ممکن است آمریکا تلاش کند تا در این کشور انقلاب رنگی راه بیاندازد.

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه به نقل از روزنامه «کومسومولسکایا پراودا» روسیه: انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در تاریخ 14 می، برگزار می شود. «ایوان استارودوبتسف»، پژوهشگر امور ترکیه، درباره تأثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر روابط آنکارا با مسکو و شگفتی‌هایی که انتخابات می‌تواند در ترکیه به همراه داشته باشد می نویسد، چقدر احتمال دارد اگر اردوغان دوباره رئیس جمهور شود، سلاح در اختیار مخالفان روسیه قرار ندهد؟

از طرف دیگر باید در نظر داشت اردوغان قصد رها کردن روسیه را ندارد. ترکیه در حال حاظر و با ریاست اردوغان، نزدیک ترین روابط را با روسیه دارد. غرب به شدت مخالفان را علیه او تحریک می کند، بنابر این به نظر نمی رسد که او اکنون عجله ای برای رفتن به آغوش غرب داشته و خود را در برابر روسیه قرار دهد.

مهم نیست انتخابات چگونه پیش می رود، مهم این است که نتایج چگونه محاسبه شود. آمریکایی به دنبال این هستند که اردوغان در این رقابت بازنده باشد، پس اگر پیروز شود ممکن است برایش «انقلاب رنگی» ترتیب دهند.

آمریکایی ها اوضاع را بی ثبات خواهند کرد و که البته این مساله مسبوق به سابقه است. در سال 2013، میدان «تقسیم» در استانبول اعتراضاتی صورت گرفت و سپس در سال 2016 یک کودتای آشکار رخ داد. هیچ چیز مانع از آن نمی شود که در صورت پیروزی اردوغان، ترکیه را درگیر تنش داخلی نکنند. اما این را هم باید در نظر گرفت که ساختارهای قدرت تقریباً به طور کامل تحت کنترل اردوغان است.

علاوه بر همه مطالبی که گفته شد، اکنون آمریکا ستیزی اکنون در ترکیه رو به افزایش است. بنابراین نه آمریکا و نه اتحادیه اروپا نمی توانند مستقیم در امور ترکیه دخالت کنند. حتی ارتباط مستقیم آنها با مخالفان خطرناک است. از طرف دیگر، مشخص نیست که آیا مخالفان به تنهایی ظرفیت کافی برای آوردن معترضان به خیابان ها را دارند یا خیر. 

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار