گزارش موسسه خاورمیانه؛

آمریکا «پروژه لبنان» را از فرانسه بگیرد

آمریکا «پروژه لبنان» را از فرانسه بگیرد

یک اتاق فکر آمریکایی به صراحت عنوان می کند که آمریکا مساله لبنان را به فرانسه برون سپاری کرده و این کشور نتوانسته از پس اوضاع بربیاید و خود آمریکا باید کار را دست بگیرد تا مانع قدرت گرفتن حزب الله در این کشور شود.

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از موسسه خاورمیانه: لبنان در آستانه فروپاشی کامل است و اگر واشنگتن مانع شکست این کشور شود باید از برون سپاری رهبری لبنان به فرانسه، دست بردارد.

پس از انفجار بندر بیروت در آگوست 2020 که پایتخت لبنان را ویران کرد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، پاریس را به عنوان یک بازیگر بین المللی توانا معرفی کرد که می تواند بن بست سیاسی لبنان را بشکند بحران تضعیف کننده آن را برطرف کند. این انفجار به یک معنا، تصویری از مشکلات متعدد لبنان بود. مداخله حزب‌الله در سوریه و تسلط کنترل‌نشده امنیتی بر لبنان، طبقه‌ای سیاسی مافیایی در گروه‌های مختلف.

دو روز پس از فاجعه مرگبار انفجار بندر بیروت، مکرون وارد بیروت شد و به معترضان گفت: «من برای کمک به آنها اینجا نیستم، من اینجا هستم تا به شما کمک کنم.»

ماکرون به دولت جدید لبنان اولتیماتومی 15 روزه داد تا مشکلات را برطرف کند، اولتیماتومی که راه به جایی نبرد. سابقه کار او در قبال بحران لبنان از آن زمان تاکنون، یک شکست تلخ بوده است.

واشنگتن همچنان می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مشکلات در لبنان داشته باشد و به جنبش دموکراتیک و اصلاح‌طلب کشور فرصت مبارزه بدهد. اما برای موفقیت در این امر، ایالات متحده نمی‌تواند نادیده بگیرد که شریکش فرانسه، در تلاشی هماهنگ برای تقویت لبنانی‌ها برای انتخاب یک متحد حزب‌الله و اسد که دولت را در این کشور سرنگون کرد، درگیر است. فرانسه نابخردانه تلاش می کند سیاستی را به پیش ببرد که بر اساس فرصت طلبی سریع، کوته فکری استراتژیک، توهمات شخصی، بی اعتنایی مطلق به اراده مردم لبنان و دنبال کردن بی امان منفعت در کشوری ورشکسته بنا شده است.

واشنگتن نباید اعتبار از دست رفته ای که میراث شکست خورده ماکرون در قبال لبنان است را دست کم بگیرد. حزب‌الله همچنان متقاعد شده است که می‌تواند بر سر شرایط خود اجماع ایجاد کند و ریاست گزینه خود بر لبنان را تضمین کند. واشنگتن باید روشن کند که هیچ سازشی بین استبداد و دموکراسی وجود ندارد و برای لبنانی ها و مکرون مشخص کند که رویکرد ایالات متحده چیست.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • سعید

    آمریکاوفرانسه ، سگ زرد برادرشغال

  • ناشناس

    دنیای غرب امریکا انگلیس فرانسه آلمان واون نوچه های کوچکشون مثا دانمارک وسوئد وبلژیک اسپانیا وو......و همشون دزد اموال وثروت ملتهای افریقا وآسیا دیگر جاها ی دنیا هستند استعمارگران فاشیست وبی شرف همشون غارتگران وچپاولگران ثروت ملتها حرام زاده های انگلوساکسون بسه این همه جنایت وجنگ وغارت چقدر طماع وحریص هستید نکبتها دنیا رو به گند وکثافت کشوندین انشالله همتون به درک واصل بشوید فاشیستها وصهیونیستهای وفراماسونهای بی بوته وآدم کشهای دزد

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها