گزارش اندیشکده ویلسون سنتر؛

نشانه های افول آمریکایی

نشانه های افول  آمریکایی

یک مرکز آمریکایی از شاخص های افول آمریکا ، کم شد تمایل کشورهای منطقه به رابطه با این کشور و کاهش شدید نیروهای نظامی آن تحت فرماندهی سنتکام عنوان کرده است.

به گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از اندیشکده ویلسون سنتر، با در نظر گرفتن بسیاری از معیارها به نظر می رسد، نفوذ و حضور ایالات متحده در خاورمیانه در حال کاهش است. عربستان سعودی در حال برقراری صلح با ایران است و نزدیک ترین شرکای عربی آمریکا در حال بازگرداندن سوریه به دامن عربی هستند، دو کشوری که ایالات متحده مدت هاست در پی منزوی نگه داشتن آنها بوده است. روابط بین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنان سرد است، در حالی که روابط بین حاکم عربستان و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، به طور پیوسته گرمتر می شود.

عربستان سعودی به شدت نگرانی های دولت بایدن در مورد قیمت های بالای نفت را نادیده گرفته است. این پادشاهی به تازگی تولید نفت خود را 500 هزار بشکه دیگر در روز کاهش داده تا قیمت آن را به بیش از 80 دلار در هر بشکه برساند. این کشور همچنین به هشدارهای ایالات متحده در مورد پذیرش شبکه تلفن همراه 5G شرکت چینی هواوی توجه  نکرده است. هواوی احتمالا دفتر مرکزی خود را در کل خاورمیانه در عربستان سعودی مستقر خواهد کرد.

یکی دیگر از شاخص های آشکار افول آمریکا، کاهش شدید نیروهای نظامی این کشور تحت فرماندهی مرکزی ایالات متحده است که منطقه بزرگ خاورمیانه از افغانستان تا اسرائیل را پوشش می دهد. ژنرال «مایکل کوریلا»، فرمانده این مرکز، در 13 مارس در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا گفت، شرایط نظامی آمریکا از زمان اوج خود در سال 2008، 85 درصد کاهش یافته است و باید گفت این توان تنها در سال گذشته 15 درصد شاهد کاهش بوده. او در ادامه اشاره کرد که دیگر حجم زیادی از هواپیماها، کشتی‌ها و نیروهایی که پنج سال پیش در منطقه داشتیم وجود ندارد، همچنین از شش ماه قبل از خروج آمریکا از افغانستان، هیچ ناو هواپیمابری در منطقه خلیج فارس وجود نداشته است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار