گزارش موسسه خاورمیانه؛

ظهور محور جدید «تحریم شکن»

یک موسسه مطالعاتی آمریکایی در مطلبی به روابط اقتصادی میان دو کشور ایران و روسیه اشاره می کند و می نویسد، یک محور جدید «تحریم شکن» به دنبال ایجاد کوریدور جدید ترانزیت در منطقه است.

ظهور محور جدید «تحریم شکن»

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از اندیشکده موسسه خاورمیانه، «ایگور لویتین»، مشاور پوتین یکی از فرستاده های ویژه رئیس جمهور روسیه است که زیاد به ایران سفر می کند. او از شروع سال  2023 تا کنون 2 بار به تهران سفر کرده است و در مجموع طی 6 ماه گذشته 5 بار به ایران آمده است. لویتین در آخرین سفر خود با شخصیت های ایرانی از جمله محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و هماهنگ کننده عالی اقتصادی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. سفرهای مکرر لویتین به مذاکرات تهران و مسکو برای تکمیل کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب مربوط میشود. این مسیر یک راه تجاری جدید است که اقیانوس هند را از طریق ایران به روسیه متصل می‌کند.

در حال حاضر امید زیادی به روابط اقتصادی ایران و روسیه به عنوان محور در حال ظهور «تحریم شکن» وجود دارد. شمخانی پروژه کوریدور شمال – جنوب را پروژه ای توصیف کرد که می تواند نقش تعیین کننده ای در تغییر هندسه ترانزیت کالا در منطقه داشته باشد. به گفته مخبر، این پروژه می تواند ایران را به مسیر صادراتی روسیه برای کالاهای کشاورزی که مقصد آن بازارهای خاورمیانه است تبدیل کند. برای این منظور، مخبر خواستار تشکیل کمیته جدیدی برای سوق دادن ایران و روسیه به سمت هماهنگی بیشتر در پروژه‌های زیربنایی مانند راه‌آهن و بزرگراه شد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها