گزارش اندیشکده گلیت استون؛

تشکیل نظم نوین جهانی توسط ایران، چین و روسیه

تشکیل نظم نوین جهانی توسط ایران، چین و روسیه

یک اندیشکده غربی معتقد است که خلاء حضور آمریکا در بخش های مختلف جهان باعث شده است تا محور ایران، چین و رسیه جای آن را بگیرد و مقدمات نظم نوین جهانی را فراهم کند.

به گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از اندیشکده گیت استون: «وینستون چرچیل» جمله معروفی دارد که می گوید من هرگز نگران عمل نیستم، بلکه فقط نگران بی عملی هستم. انفعال دولت بایدن منجر به ایجاد محور جدیدی در دنیا شده است. محور روسیه، چین و ایران که البته کره شمالی نیز فاصله چندانی با آن ندارد. همانطور که یکی از رسانه های ایرانی که روابط نزدیکی با وزارت خارجه دارد، نوشت: امروز شاهد شکل گیری نظم نوین جهانی هستیم.

ایران، چین و روسیه اخیراً رزمایش‌های دریایی مشترکی را در دریای عمان انجام دادند که کمربند امنیتی دریایی 2023 نامیده شد. رسانه های دولتی ایران با افتخار این رویداد را با عنوان مقابله با ایالات متحده پوشش دادند. چین و روسیه نیز تمرین‌های نظامی مشترک خود را در اخیر افزایش داده‌اند.

اگر ایالات متحده بیشتر از آسیا، هند و اقیانوسیه، خاورمیانه، اوکراین، آمریکای لاتین و از هر جای دیگری خارج شود، خلاء ایجاد شده مطمئناً توسط محور جدید چین، روسیه، ایران پر خواهد شد. خروج ایالات متحده از منتاطق مختلف جهان به احتمال زیاد همان چیزی است که آنها امیدوارند و منتظر آن هستند.

از طرفی دیگر اگر پوتین دستاوردی در اوکراین ببیند، چین اقدام به تصرف تایوان خواهد کرد. در حالی که ما ساکت نشسته‌ایم و چین، روسیه، ایران، کره شمالی و چندین کشور دیگر برای تقویت روابط خود و ائتلاف تلاش می‌کنند و ما را مورد تهدید قرار می دهند

این اقدامات باعث شده است عربستان سعودی‌ها و کشورهای دیگر به آمریکا تکیه نکنند، زیرا این تصور را دارند که ایالات متحده عزم و استحکام لازم را برای انجام آنچه لازم است ندارد.

به لطف فقدان رهبری و خلائی که دولت بایدن در صحنه جهانی ایجاد کرده که به نظر می‌رسد یک روند ادامه دار است، محور جدید ایران، چین و روسیه شکل گرفته است. این محور در حال به دست گرفتن رهبری نظم نوین جهانی است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها