گزارش اندیشکده امریکن اینترپرایز؛

کارنامه بد آمریکا در خاورمیانه

ایالات متحده سوابق مثبتی در خاورمیانه نداشته است، و مدت‌هاست که از رویکردهای مداخله جویانه نظامی که منجر به هرج و مرج در کشورها شده پیروی می‌کند.

کارنامه بد آمریکا در خاورمیانه

گزارش گروه بین الملل تیترکوتاه از اندیشکده امریکن اینترپرایز: وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی 7 سال پس از قطع روابط دیپلماتیک، در تاریخ 6 آوریل در پکن اقدام به امضای بیانیه مشترکی مبنی بر بازگشایی سفارت‌های خود کردند. اگر این توافق با موفقیت اجرا شود، چارچوب امنیتی منطقه‌ای جدیدی را بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد می‌کند. پس از دهه‌ها تلاش در خاورمیانه، ممکن است ایالات متحده اکنون خود را در حاشیه یک نظم جدید منطقه‌ای بیابد که باید نگران این مساله بود.

مقامات دولت بایدن از این توافق استقبال کردند و در عین حال تلاش کرده اند روی این بحث که چین در حال جایگزین کردن خود با آمریکا در منطقه است را سرپوش بگذارند. . با این حال، ایالات متحده سوابق مثبتی در خاورمیانه نداشته است، و مدت‌هاست که از رویکردهای مداخله جویانه نظامی که منجر به هرج و مرج در کشورها شده پیروی می‌کند. کارنامه ضعیف و اقدام ایالات متحده برای دور شدن از خاورمیانه، متحدان منطقه ای را تشویق کرده است تا به دنبال تضمین های امنیتی در جاهای دیگر، به ویژه در آسیا باشند. میانجیگری چین برای نزدیکی ایران و عربستان نه تنها به پکن کمک کرد تا خود را به عنوان یک بازیگر قابل اعتماد در حل مناقشات منطقه ای تثبیت کند، بلکه نشان دهنده نفوذ فزاینده آن نسبت به ایالات متحده در رقابت استراتژیک برای برتری جهانی است.

افزایش نقش چین در منطقه، تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران را تضعیف می‌کند، این اتفاق سیاست تحریمی علیه ایران و توافق‌نامه‌های همکاری اعراب و اسرائیل رو به چالش می کشد. چین نیز منافع خاص خود را در صلح خاورمیانه دارد. بیش از 50 درصد نفت این چین از این منطقه وارد می‌شود همچنین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس نقش مهمی در گسترش طرح کمربند و جاده پکن ایفا می کنند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها