با دسته بندی بانک‌ها تورم کنترل می شود

کارشناس اقتصادی گفت: تحقق دسته بندی بانک‌ها با توجه به فعالیت آن‌ها در حوزه‌های تخصصی اثرات قابل توجهی بر شاخص‌های اقتصاد کلان خواهد داشت.

با دسته بندی بانک‌ها تورم کنترل می شود

مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی گفت: بحث دسته بندی بانک‌ها بر اساس فعالیت تخصصی آنها دو بُعد دارد؛ یک بعد قانونی و نظری و دیگری بُعد عملیاتی و اجرایی است. یکی از مشکلات کشور ما این است که بانک‌ها در حیطه‌هایی ورود می‌کنند که در آن تخصص کافی ندارند و خیلی تفاوتی میان عملکرد بانک‌ها در این حوزه‌ها قابل رویت نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: به شکل ساده یکی از عناصر کلیدی شرایط حال حاضر اقتصاد کشور همین رفتار نامناسب برخی از بانک‌ها است که در همه بخش‌ها بدون توجه به تخصص ورود کرده‌اند.

میرزایی بیان کرد: این که بانک‌ها بر اساس فعالیت تخصصی دسته بندی شوند اقدام مناسبی خواهد بود؛ این گونه می‌شود عملکرد هر بانک را با شاخص کلان فعالیت اقتصادی خود سنجید و اعمال مدیریت کرد. اما اعمال این کار سخت است و پاشنه آشیل آن چگونه عملیاتی کردن این طرح خواهد بود که باید بسیار به آن دقت داشت.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در کل تحقق دسته بندی بانک‌ها با توجه به فعالیت آن‌ها در حوزه‌های تخصصی اثرات قابل توجهی بر شاخص‌های اقتصاد کلان خواهد داشت و باعث می‌شود بانک‌ها از ورود به یکسری از اقدامات از جمله بنگاه‌داری و منجمد کردن دارایی‌ها و اثر گذاری روی قیمت‌ها منع شوند و این یعنی می‌توانیم در بحث کنترل و مهار تورم شاهد نتایج مطلوب و مثبتی باشیم.

دسته بندی بانک‌ها که روز گذشته رئیس‎ کل بانک مرکزی محمد رضا فرزین در رابطه با آن گفته بود، بانک‌ها به زودی در قالب فعالیت‎‌های تخصصی اعم از تجاری، توسعه‌‎ای، قرض‎ الحسنه، جامع و انواع دیگر بانک ‎های تخصصی دسته‎ بندی خواهند شد و اساسنامه آن‌ها نیز درهمین چارچوب تغییر می‌‌‎کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر