ترس به جان بورس افتاد!

افزایش نرخ خوراک گاز و سوخت گاز پتروشیمی ها، بورس را دوباره با یک ترس شدید مواجه کرده است.

ترس به جان بورس افتاد!

بورس تهران مدتی در حال درجا زدن بود و فعالان این بازار در انتظار یک محرک برای حرکت صعودی مجدد بازار بودند اما دقیقا برعکس این انتظارات رخ داد و بازار با یک محرک منفی، روند نزولی را در پیش گرفت.

در این هفته دو اتفاق بد برای بازار سهام رخ داد که هر دو آن ها به تصمیمات دولت برمی گردد. ابتدا به طور رسمی اعلام شد نرخ ارز پالایشی ها افزایش یافته که این رویدادی مثبت برای بورس بود. اما فردای همان روز، نرخ ارز پالایشی ها به اعداد سابق بازگشت و عملا تغییر نرخی که حرف از آن زده شده بود، منتفی شد.

اتفاق منفی دوم، تعیین نرخ 7000 تومان برای خوراک گاز و 4000 تومان برای سوخت گاز پتروشیمی ها بود که این موضوع هنوز به صورت رسمی تایید نشده اما طبق نامه ای که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، چنین موضوعی به تصویب دولت رسیده است.

ترسی که به جان سرمایه گذاران افتاد

درصورتی که نرخ خوراک گاز و سوخت گاز پتروشیمی ها افزایش داشته باشد، برخی از شرکت های این صنعت زیان ده می شوند و برخی دیگر هم بخش قابل توجهی از سود خود را از دست می دهند.

به همین دلیل بود که دیروز بازار با یک جو نسبتا متعادل آغاز به کار کرد و در انتها با یک ترس نسبتا شدید به کار خود خاتمه داد.

این موضوع محدود به صنایع پالایشی و پتروشیمی نمی شود و سرمایه گذاران ترس از این دارند که دولت در هر زمانی می تواند با یک مصوبه جدید، سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد و بخشی از آن را به جیب خود یا به جیب واسطه ها واریز کند.

احتمال طولانی شدن دوره اصلاح

همان طور که در حال حاضر قیمت گذاری دستوری خودرو بخش قابل توجهی از سود خودروسازان را به حساب واسطه ها و دلالان واریز می کند، ممکن است در صنایع دیگر هم شاهد چنین رویدادی باشیم که فعلا بزرگ ترین ترس سرمایه گذاران همین موضوع است.

با توجه به این موارد، برای بازار امروز هم می توان افت شاخص ها و ادامه جو منفی در بورس را پیش بینی کرد. اثرگذاری اتفاقات اخیر به اندازه ای پررنگ است که حتی بعید نیست دوره اصلاح بورس را تا 3-4 ماه دیگر هم ادامه دار کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • اکبر

    کوتوله های بیسواد عقب مانده مملکت را به فنا دادند

  • ناشناس

    کجای مملکت درسته که حالا بورس درست باشه،باور کنیم یا نکنیم فرهنگ ایرانی جماعت بیشتر به سمت رانت خواری،رشوه و فساد هستش،دلیل حرفم وضعیت فعلی مملکته،از میوه فروش و کارگر معمولی گرفته تا بالاترین مقامات وظیفه شناسی واسشون معنا نداره و بیشتر حرافی می کنن تا عمل

  • ناشناس

    عشقی ، استعفا ، استعفا.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر