کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۲۴۰

ترس اصناف از قوانین جدید گوگل / صعود بازار سهام با امید به کاهش نرخ تورم

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

ترس اصناف از قوانین جدید گوگل / صعود بازار سهام با امید به کاهش نرخ تورم

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۲۵ مه ۲۰۲۴ ( ۵ خرداد ۱۴۰۳) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • افزایش سهام با امید به کاهش نرخ تورم

آخرین گزارش‌ها در امریکا حاکی از آن است که ارزش سهام افزایش داشته است. علاوه بر این مصرف‌کنندگان امریکایی انتظارات افزایش بیش از حد قیمت‌ها را ندارند و همین موضوع سبب شده است که نسبت به کاهش نرخ تورم توسط فدرال رزرو خوش بین باشند. در شرایط کنونی وال استریت اوضاع بهتری دارد زیرا داده‌های دانشگاه میشیگان نشان داد که مصرف‌کنندگان انتظار دارند قیمت‌ها با نرخ سالانه ۳.۳ درصد در سال آینده افزایش یابد که از ۳.۵ درصد پیش‌بینی شده در اوایل ماه کمتر است.

  • دست رد چین به محصولات گواتمالا

رئیس‌جمهوری گواتمالا، برناردو آروالو، روز جمعه گفت که چین ورود برخی از محموله‌های این کشور امریکای مرکزی را رد کرده است و گمانه زنی می‌کند که این ممکن است به دلیل روابط دیپلماتیک گواتمالا با تایوان باشد. روز قبل، انجمن صادرکنندگان گواتمالا گزارش داده بود که حداقل هفت کانتینر آجیل ماکادمیا قادر به ورود به چین نبوده است و به تاجران گفته شده بود که ورود ماکادمیا و قهوه گواتمالا امکان‌پذیر نیست. گواتمالا یکی از تنها ۱۲ کشوری است که با تایوان روابط دیپلماتیک دارد. پکن این جزیره را که به صورت دموکراتیک اداره می‌شود، قلمرو خود می‌داند که تایوان آن را رد می‌کند.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • احتمال افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی

قیمت نفت نزدیک به پایین‌ترین سطح سه ماهه خود باقی ماند زیرا معامله گران کاهش تنش‌های سیاسی و نشانه هایی مبنی بر کافی بودن عرضه جهانی نفت را در نظر داشته و منتظر نشست آتی اوپک پلاس هستند. معیار جهانی نفت خام برنت الگویی را نشان می‌دهند که در آن قیمت‌های آتی کمتر از قیمت‌های فعلی هستند و ممکن است به زودی نفت بیشتری در بازار موجود شود. اگرچه قیمت‌ها در روز جمعه اندکی صعودی بودند، اما بیش از ۲ درصد در هفته کاهش یافتند و به پایین‌ترین سطحی که از فوریه شاهد بودیم نزدیک هستند.

  • سردرگمی بایدن در تنگنای انتخابات

افراد مستقل سیاسی در امریکا، که معمولاً نظرات بی‌طرفی دارند، نسبت به اقتصاد احساس منفی‌تری دارند و بیشتر با جمهوری‌خواهان همسو می‌شوند تا با دموکرات‌ها. این تغییر می‌تواند برای دموکرات‌ها نگران‌کننده باشد زیرا آنها قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری آینده در ۵ نوامبر پیروز شوند. به نظر می‌رسد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا، دوران سختی را با رای دهندگان در رابطه با اقتصاد، که یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از مردم است، سپری می‌کند.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • جدل مقامات ارشد اقتصادی شدت گرفت

مقامات ارشد اقتصادی پرو بر سر مشکلات اقتصادی این کشور با هم می‌جنگند. به نظر می‌رسد خولیو ولارده، رئیس بانک مرکزی، خوزه آریستا، وزیر دارایی را در یک رویداد معدنی این هفته مورد انتقاد قرار داده است. ولارده که ۱۸ سال در این سمت بوده است، خاطرنشان کرد که در گذشته، وزرای دارایی می‌توانستند از افزایش هزینه‌های عمومی توسط کنگره جلوگیری کنند. با این حال، امروزه، وزرای دارایی آنقدر از اخراج شدن توسط کنگره می‌ترسند که نمی‌توانند علیه برخی تغییرات صحبت کنند یا سعی در توقف آشوب‌ها داشته باشند.

  • ترس اصناف از قوانین جدید گوگل

گروه‌های لابی به نمایندگی از خطوط هوایی، هتل‌ها و خرده‌فروش‌ها از تنظیم‌کننده‌های فناوری اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا مطمئن شوند که گوگل نظرات آنها و نه فقط واسطه‌های بزرگ را هنگام ایجاد تغییرات در رعایت مقررات فنی پیشگامانه در نظر می‌گیرد. گروه خطوط هوایی اروپا، گروه هتل Hotrec، انجمن هتل اروپا، EuroCommerce، تجارت الکترونیک اروپا و بخش مستقل خرده فروشی اروپا در ماه مارس در مورد تأثیر قوانین جدید ابراز نگرانی کرده بودند. قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) فهرستی از بایدها و نبایدها را به گوگل و پنج غول فناوری دیگر تحمیل می‌کند، با این هدف که به کاربران حق انتخاب بیشتر و به رقبا فرصت بهتری برای رقابت بدهد، اما گروه‌های لابی نگران این هستند که این تغییرات می‌تواند به درآمد آنها لطمه وارد کند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر