فایر باکس آتش نشانی چیست؟

آتش سوزی در اکثر مواقع حادثه ای غیر قابل پیش بینی بوده که در صورت عدم اقدام به موقع، خسارات جانی و مالی بسیار زیادی به افراد وارد می کند. وجود تجهیزات ضروری مانند فایرباکس آتش نشانی سبب اطفاء حریق در کوتاه ترین زمان ممکن شده و احتمال بروز خسارات مالی و جانی را تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

فایر باکس آتش نشانی چیست؟

آتش سوزی در اکثر مواقع حادثه ای غیر قابل پیش بینی بوده که  در صورت عدم اقدام به موقع، خسارات جانی و مالی بسیار زیادی به افراد وارد می کند. وجود تجهیزات ضروری مانند فایرباکس آتش نشانی سبب اطفاء حریق در کوتاه ترین زمان ممکن شده و احتمال بروز خسارات مالی و جانی را تا حد چشمگیری کاهش می دهد.   فایرباکس آتش نشانی از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده از این روی انتخاب بهترین گزینه یک چالش محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی کامل جعبه آتش نشانی پرداخته و شما عزیزان را با تمامی مدل های موجود در بازار آشنا کنیم  با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فایر-باکس

فایر باکس آتش نشانی چیست؟

این وسیله از یک باکس استیل و یا فلزی ساخته شده که در آن تجهیزات لازم به منظور اطفاء حریق نظیر کپسول آتش نشانی، شیلنگ، قرقره، نازل و غیره قرار می گیرد.

نکته: استفاده از این وسیله بسیار آسان بوده اما به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی بهتر است بعد از نصب، نحوه ی استفاده از آن نیز به افراد آموزش داده شود.

اندازه و ابعاد جعبه آتش نشانی

یکی از مهم ترین فاکتورها به منظور خرید این وسیله، ابعاد و اندازه های دقیق می باشد. فایر باکس و یا جعبه آتش نشانی در ابعاد گوناگونی طراحی و ساخته شده که از میان آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • طول ۱۰۰ سانتی متر، عمق ۱۸ سانتی متر، عرض ۸۵ سانتی متر
  • طول ۸۵ سانتی متر، عمق ۱۸ سانتی متر، عرض ۸۰ سانتی متر
  • طول ۶۰ سانتی متر، عمق ۱۸ سانتی متر، عرض ۵۰ سانتی متر
  • طول ۷۰ سانتی متر، عمق ۱۸ سانتی متر، عرض ۶۰ سانتی متر
  • طول ۶۵ سانتی متر، عمق ۱۸ سانتی متر، عرض ۵۵ سانتی متر
  • طول ۸۵ سانتی متر، عمق ۱۸ سانتی متر، عرض ۶۰ سانتی متر

شما عزیزان می توانید بر اساس ابعاد و کاربری محیط مورد نظر خود حق انتخاب داشته باشید هم چنین بهتر است قبل از اقدام به خرید، با افراد متخصص در این زمینه نیز مشورت کنید.

نکاتی برای انتخاب فایرباکس استاندارد

فایرباکس آتش نشانی وسیله ای ضروری در هر ساختمان بوده و عدم انتخاب درست می تواند در زمان حادثه مشکلات فراوانی ایجاد کند.

متریال ساخت جعبه آتش نشانی

به هنگام خرید فایرباکس آتش نشانی به جنس بدنه دقت کنید. یک فایرباکس آتش نشانی استاندارد بدنه ای از جنس استیل و یا آهن ضد زنگ داشته تا در زمان آتش سوزی مقاوم باشد.

بسیاری از جعبه های آتش نشانی به منظور کاهش هزینه ها از چوب و یا پلاستیک ساخته شده به یاد داشته باشید که این نوع از فایرباکس ها مورد تایید سازمان آتش نشانی نمی باشد.

ضخامت بدنه

ضخامت بدنه نیز در طول عمر این وسیله بسیار تاثیرگذار بوده و در صورت استفاده از متریال با ضخامت کم، بدنه ی این وسیله به طور کامل تغییر شکل می دهد.

نکته: ضخامت استاندارد به منظور ساخت بدنه فایرباکس آتش نشانی، ۱ تا ۲ میلی متر می باشد.

جنس قفل و لولا

عملکرد سریع در هنگام آتش سوزی می تواند سبب تسریع روند اطفاء حریق شود. تمامی جعبه های آتش نشانی دارای قفل و لولا بوده تا در زمان های عادی تجهیزات آتش نشانی در امنیت کامل قرار بگیرد.

قفل و لولای این وسیله باید به گونه ای طراحی شود تا در گذر زمان دچار زنگ زدگی نشود.

تجهیزات داخلی فایرباکس

همان طور که پیش تر به این نکته اشاره کرده ایم، فایرباکس آتش نشانی دارای تجهیزات گوناگونی نظیر شیلنگ، قرقره، کپسول آتش نشانی و غیره می باشد. رعایت برخی نکات به منظور تجهیز کردن این وسیله الزامی بوده برای مثال به منظور امنیت بیشتر لازم است طول شیلنگ موجود در این وسیله کمتر از ۳۰ متر باشد.

جعبه-آتشنشانی

محل نصب فایرباکس

قبل از نصب جعبه آتش نشانی لازم است دسترسی ها به طور کامل بررسی شود. این وسیله عموما در مکان هایی نظیر ورودی ها و خروجی ها، طبقات ساختمان ، نزدیک وسایل خطرناک و مواردی از این دست نصب می شود تا همه افراد در زمان خطر به آن دسترسی داشته باشند.

نکته: جعبه آتش نشانی باید به دور از نور خورشید قرار بگیرد.

هم چنین ارتفاع استاندارد نصب این وسیله  ۱۳۰ سانتی متر از کف زمین بوده تا هر انسان بالغی توانایی استفاده از آن را داشته باشد.

توجه: در صورت نصب چندین جعبه آتش نشانی، رعایت فاصله ی حداکثر ۳۰ متری الزامی می باشد.

قیمت فایرباکس آتش نشانی

موارد گوناگونی در تعیین قیمت نهایی این وسیله تاثیر گذار بوده که در ادامه هر یک را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

تعداد کابین ها: تعداد کابین ها در جعبه آتش نشانی متفاوت بوده و این وسیله به صورت تک کابین و یا دوکابین ساخته می شود.

جعبه آتش نشانی روکار: فایرباکس روکار با استفاده از پیچ و اتصالات به دیوار نصب می شود.

جعبه آتش نشانی توکار: این وسیله داخل دیوار نصب شده و ظاهر بسیار زیباتری به نسبت جعبه آتش نشانی روکار به همراه دارد.

جعبه آتش نشانی همباد: فایرباکس همباد کاملا هم سطح دیوار بوده و و عموما در مراکز درمانی نظیر بیمارستان ها و یا درمانگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

جعبه آتش نشانی غیرهمباد: این سبک از جعبه آتش نشانی دارای عمق بیشتری بوده از این روی فرآیند نصب تجهیزات و اتصالات در این وسیله بسیار آسان می باشد.

فایر باکس سفارشی یا دکوراتیو: از این وسیله عموما در محیط های لوکس نظیر هتل ها، سالن های نمایشی و غیره استفاده می شود.

فایرباکس سفارشی در اندازه و طرح های دلخواه ساخته شده و قابلیت حک لوگو را نیز دارا می باشد.

نکته: به منظور انتخاب جعبه آتش نشانی فاکتورهایی نظیر کاربری محیط، متراژ فضا، میزان رفت و آمد و ... را در نظر داشته باشید هم چنین شما می توانید به جهت اطلاع دقیق از قیمت نهایی این محصول، به فروشگاه های معتبر مراجعه فرمایید.

کلام آخر:

در این مقاله به بررسی فایرباکس آتش نشانی و نکاتی در این خصوص پرداخته ایم. به شما عزیزان توصیه می کنیم که هیچ گاه قیمت نهایی محصول را ملاک خرید قرار ندهید و همواره به دنبال بهترین گزینه باشید تا در صورت بروز آتش سوزی، در کمترین زمان آتش را مهار کنید.

 https://www.firebox-mazinani.com/firebox

 

رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها