بهترین آجر برای کف کوره کدام است؟

آجر برای کف کوره و دیواره ها جزء نیازهای اصلی کوره های صنعتی است که به صورت مداوم با حرارت بالا روبرو هستند. بکارگیری آجرهای نسوز برای کف و دیواره ها تنها محدود به تحمل حرارت نیست.

بهترین آجر برای کف کوره کدام است؟

آجر برای کف کوره و دیواره ها جزء نیازهای اصلی کوره های صنعتی است که به صورت مداوم با حرارت بالا روبرو هستند. بکارگیری آجرهای نسوز برای کف و دیواره ها تنها محدود به تحمل حرارت نیست. از شایع ترین فواید استفاده از این آجرها می توان به، استحکام خمشی گرم و سرد، رسانای حرارت، دوام بالا در برابر فشار، استقامت در مقابل سایش و خوردگی، تراکم و تخلخل، انبساط حرارتی اشاره کرد. سوالی که برای خریداران آجرهای نسوز پیش می آید این است که کدام آجر بهترین گزینه برای کف کوره های صنعتی است. با ما همراه باشید تا بهترین آجر کف کوره را به شما معرفی کنیم.

آجرپزی

اصول کلیدی برای انتخاب آجر برای کف کوره

در خرید آجر برای کف کوره و پوشش دیواره ها باید یک سری نکات کلیدی را رعایت کنید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. آجرهای نسوز یا دیرگداز جزء مصالح ساختمانی مناسب برای کف کوره و دیواره ها هستند که دوام ایده آلی در برابر حرارت های بالا دارند. از ویژگی های این آجرها  می توان به 5 تا 10 درصد جذب آب، مقاومت همجوشی و فشاری بالا و دوام شیمیایی ایده آل اشاره کرد. این آجرها به راحتی اثرات فیزیکی و شیمیایی دماهای بالا را تحمل می کنند. انتخاب آجرهایی دارای مواد نسوز مناسب، تعیین کننده کارکرد صحیح کوره و کاهش هزینه های عملیاتی در آینده خواهد بود. در هنگام انتخاب آجر مناسب علاوه بر در نظر گرفتن هزینه، باید مطابقت داشتن  با نیازهای کوره صنعتی را مد نظر قرار دهید.

بررسی دمای کار و دمای نسوز در خرید آجر برای کف کوره

اولین پارامتری که هنگام انتخاب آجر برای کف کوره باید به آن دقت کنید، بررسی دمای نسوز آجر است. در خرید آجر برای کوره دو دما با نام های دمای کار و دمای نسوز وجود دارد. منظور از دمای کاری، دمایی است که مواد نسوز در آن دما می تواند کار کند. دمای نسوز نیز اشاره به دمایی دارد که مواد موجود در آجر شروع به نرم شدن می کنند. دمای نسوز باید بالاتر از دمای کار واقعی باشد. به عنوان مثال، دمای نسوز آجر 1730 درجه سانتیگراد و دمای استفاده از آن 1350 درجه سانتیگراد است.

مقاومت ساختاری در خرید آجر برای کف کوره

فاکتور بعدی که در خرید آجر برای کف کوره باید به آن توجه کنید، مقاومت ساختاری محصول در دمای بالا است. مواد نسوزِ موجود در آجر موقع استفاده، دمای خاصی را تحمل می کند و مقاومت ساختاری آجرها در دماهای بالا ممکن است تغییر کند. بنابراین، برای بکارگیری این محصول، باید دمای بکارگیری کمتر از دمای مقاومت ساختاری تحت بار باشد. به عنوان مثال آجر سفالی نسوزی که دمای نسوز آن 1730 درجه سانتی گراد و دمای تحت بار آن 1350 درجه سانتیگراد است. در این محصول بیشترین دمایی که آجر تحمل می کند، همان دمای تحت بار یا 1350 درجه سانتیگراد است.

آجرچینی

آجر آلومینا با کیفیت منحصر به فرد

پایداری حرارتی در خرید آجر کف کوره

مورد بعدی در خرید آجر برای کف کوره، بالا بودن پایداری حرارتی در دماهای مختلف است. این امکان وجود دارد که در بخش های خاصی از کوره نوسانات دما زیاد باشد. به عنوان مثال هنگام باز شدن درب، هوای سرد وارد محیط داخلی کوره می شود. باز شدن درب، کاهش شدید حرارت پوشش کوره را به دنبال دارد. در هنگام انتخاب آجر مناسب برای دیواره ها یا کف کوره باید این اطمینان حاصل شود که آجر مورد نظر در شرایط خاص پایداری خود را حفظ می کند.

پایداری شیمیایی در خرید آجر مناسب برای کوره

پایداری شیمیایی یکی دیگر از مواردی است که در خرید آجر نسوز برای کف کوره باید به آن توجه داشته باشید. در دماهای بالا، خواص شیمیایی مواد نسوز ممکن است تغییر کند و این اتفاق ناشی از تاثیر محیط، گازهای کوره و غیره است که باعث خراب شدن آجرها می شود. بنابراین در انتخاب آجر مناسب برای کوره، پایداری شیمیایی آن در دماهای بالا را نیز مدنظر قرار دهید. به طور مثال آجرهای منیزیا در برابر سرباره های قلیایی مقاوم هستند و آجرهای سیلیسی مقاومت بهتری در برابر سرباره های اسیدی دارند.

آجرنسوز

استفاده از آجر نسوز در ساخت کوره

چگالی ظاهری در خرید آجر برای کف کوره

علاوه بر بررسی دما، پایداری حرارتی و شیمیایی در خرید آجر برای کف کوره، چگالی ظاهری فاکتور ضروری دیگری است که باید مدنظر قرار دهید. استفاده از آجرهایی با چگالی ظاهری کم، مزایایی مانند کاهش ذخیره گرما، افزایش اثر حفظ حرارت، کاهش وزن کوره و کاهش مصرف انرژی را به دنبال دارد. انتخاب آجرهای سبک با الیاف سرامیکی(سیلیکاتی ، اکسیدی، نیتریدی، کربن و غیره) متناسب با نوع کوره، می تواند در کاهش هزینه ها نقش موثری داشته باشد.

معرفی آجر برای کف کوره با توجه به واکنش های شیمیایی

آجر کف کوره را می توانید با در نظر گرفتن واکنش های شیمیایی مانند، اسیدی، بازی و خنثی خرید کنید. در این بخش تصمیم داریم بهترین آجرها را با توجه به مقاومت واکنش های شیمیایی محیط های کوره های متنوع معرفی کنیم.

آجر نسوز برای محیط های اسیدی

آجرهای نسوز اسیدی، آجرهایی هستند که در معرض واکنش بازها یا سرباره های قلیایی قرار دارند. این آجرها برای جلوگیری از واکنش های شیمیایی و حفاظت از سازه های صنعتی به کار می روند. از بهترین آجرها برای محیط های اسیدی می توان به آجرهای سیلیکا(Silica)، زیرکونیا(Zirconia ) و آلومینا(Alumina ) اشاره کرد. آجرهای نسوز اسیدی تحمل دمای 2000 درجه سانتیگراد را دارند و نوع گانستر اسیدی که حاوی 10%خاک رس، 2%آهک و 85% سیلیس است تحمل دمای 2100 درجه سانتیگراد را نیز دارد.

آجرهای نسوز برای محیط بازی

آجرهای بازی یا شاموت یکی دیگر از آجرهایی است که برای کف و دیواره های کوره های متنوع استفاده می شود. در این آجر ترکیباتی مانند منیزیم، مولیبدن، سیلیکا، آلومینا، و دیگر مواد نسوز بکار می رود. آجرهای مورد نظر به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار، عایق بودن در برابر مواد شیمیایی، دوام بالا در برابر سایش و خوردگی در کف و دیواره های کوره های صنعتی به کرات بکار گرفته می شوند.

آجر نسوز  برای محیط های خنثی

آجر برای کف کوره که هم در محیط های بازی و هم اسیدی مقاومت کافی داشته باشد با نام خنثی شناخته می شوند. این آجرها در شرایط بازی و اسیدی پایداری خود را همچنان حفظ می کنند. از بهترین آجرها برای محیط های خنثی میتوان به کربوراندوم، فورستریت و کرومیت اشاره کرد. در این آجرها مقدار قابل توجهی منیزیت وجود دارد. آجر نسوز ایده آل برای جدا سازی پوشش اسیدی و بازی کوره، آجر نسوز خنثی است.

بهترین آجر برای کف کوره را بشناسید

در پاسخ به سوال بهترین آجر برای کف کوره کدام است می توان گفت عوامل مختلفی در زدن این برچسب نقش دارند. این عوامل شامل دمای کار و نسوز، مقاومت ساختاری، پایداری حرارتی و شیمیایی، چگالی ظاهری و واکنش های داخلی به محیط کوره است. از بهترین آجرهای کوره برای کف و دیواره ها می توان به آلومینا، شاموتی و سیلیکا اشاره کرد.

خاطر نشان می کنیم که گاها برای استقامت بیشتر آجرها و نسوزندگی بیشتر آجرهای کف از انواع جرم نسوز برای ساخت کف کوره استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: انواع جرم نسوز کوره

معرفی یک مرکز بی همتا برای خرید آجر نسوز برای کوره های صنعتی

یکی از مشکلات متداول در خرید بهترین آجر برای کف کوره، عدم شناخت یک مرکز بی همتا برای تهیه محصول است. آجر دیر‌گداز ایران جزء مراکز تولیدکننده شناخته شده بوده که سالها تجربه در زمینه ارائه بهترین آجرهای نسوز سبک و سنگین برای کف و دیواره های کوره های صنعتی دارد. از مشخصات اصلی این گروه صنعتی می توان، بکارگیری آخرین استانداردها در تولید آجرهای نسوز، کیفیت بی نظیر و پایداری محصولات در شرایط متفاوت را بیان کرد. اگر شما هم مشتاق خرید فرآورده هایی مانند خاک نسوز، آجرهای شاموتی، آلومینا، سیلیسی هستید، وارد سایت ایران دیرگداز شوید و با کارشناسان تماس بگیرید.

جمع بندی

خرید آجر برای کف کوره یکی از نیازهای اصلی در صنایع متنوع مانند، فولاد، آهن، شیمیایی، سیمان، شیشه و غیره است. اصول انتخاب آجر کف شامل بررسی دمای کار و نسوز آجر، مقاومت ساختاری، پایداری حرارتی و شیمیایی و چگالی ظاهری است. از بهترین آجرهای برای دیواره ها و کف کوره های صنعتی می توان به شاموت، آلومینا و سیلیس اشاره کرد. در صورتی که شما نیز مجذوب خرید بهترین آجرها برای کف کوره های صنعتی شده اید، وارد سایت ایران دیرگداز شوید و با کارشناسان این مجموعه معتبر تماس بگیرید.

رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها