تیتر کوتاه بررسی کرد؛

راز موفقیت نمادهای پول ساز دنیا / همه چیز درباره استراتژی برند

در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا به راز بزرگترین و موفق‌ترین برندهای جهان پی ببرید و بتوانید برندی برای کسب و کار خود بسازید و جایگاه آن را در ذهن همه ثابت کنید.

راز موفقیت نمادهای پول ساز دنیا / همه چیز درباره استراتژی برند

اگر تا به حال به برندهایی مانند اپل، مک‌دونالد یا نایک نگاه کرده باشید و فکر کرده باشید، "چطور آنها چنین برندهای شگفت‌انگیزی را ساختند؟" پاسخ استراتژی برند است و شما هم می‌توانید آن را انجام دهید.

در این مقاله، ما همه چیزهایی را که باید در مورد استراتژی برند بدانید، به شما می‌گوییم تا شما نیز بتوانید برندی بسازید که ارزش صحبت کردن را داشته باشد.

استراتژی برند چیست؟

استراتژی برند مانند نقشه‌ای است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بفهمند چگونه برند و محصول خود را از سایرین در بازار متمایز کنند. این شامل مراحلی است برای تعیین اینکه چه چیزی برند را منحصر به فرد می‌کند، مخاطبان هدف چه کسانی هستند، چگونه پیام برند را منتقل می‌کنند، و چگونه می‌توان درک مثبت در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد کرد. با پیروی از این نقشه راه، شرکت‌ها می‌توانند تصویری واضح و ثابت برای برند خود ایجاد کنند که می‌تواند به جذب و حفظ مشتریان کمک کند.

هدف استراتژی برند عبارت است از:

  • یک تجربه ثابت در تمام نقاط تماس کسب و کار برای مشتری ایجاد کنید
  • برای تسریع رشد کسب و کار از گروه‌های مصرف‌کننده خاص درخواست کنید
  • شکاف‌های موجود در بازار را شناسایی کنید تا رقبا را شکست دهید
  • برخلاف تصور رایج، استراتژی برند طراحی برند نیست
     

استراتژی برند در مورد این است که بفهمید نام تجاری شما چیست، چه کسی را هدف قرار می‌دهد و چگونه باید افراد با آن ارتباط برقرار کنند. طراحی برند در مورد ایجاد عناصر بصری مانند لوگوها، رنگ‌ها و تصاویر است که این استراتژی را منعکس می‌کند و به مردم کمک می‌کند تا برند شما را بشناسند و به خاطر بسپارند. بنابراین به زبان ساده، «استراتژی برند»، مرحله برنامه‌ریزی و «طراحی برند»، مرحله ایجاد است.

بنابراین، استراتژی برند همیشه باید نخستین مرحله در فرآیند ساخت یک برند قبل از ایجاد هر گونه لوگو، رنگ، حروف چاپی، وب سایت یا بازاریابی باشد.

نگران نباشید، حتی اگر قبلاً برند خود را ایجاد کرده اید، همیشه می‌توانید آن را تغییر دهید یا به روز کنید. بنابراین اگر احساس می‌کنید که برندسازی مجدد ضروری است، برای ایجاد تغییرات و بهبود برندتان هیچ وقت دیر نیست.

چرا استراتژی برند مهم است؟

شما وقتی قصد سفر دارید، آیاد بدون برنامه‌ریزی و راهنما سفر خود را آغاز می‌کنید؟ در مورد راه‌اندازی یک کسب و کار جدید چطور؟ آیا این کار را بدون طرح تجاری انجام می‌دهید؟ هیچ سرمایه‌گذاری بدون طرح تجاری از شما حمایت نمی‌کند، بنابراین در نهایت پول خود را هدر می‌دهید.

همین امر در مورد برندسازی نیز صادق است. شما نمی‌توانید با برندی وارد بازار شوید که برای موفقیت و کسب سود راه‌اندازی نشده است. اگر یک کسب‌وکار ماشین عملیاتی است که یک محصول یا خدمات را با پول مبادله می‌کند، پس یک برند نحوه بسته‌بندی آن است که با گزینه‌های موجود متفاوت است و برای بازار هدف خاصی جذاب است. به همین دلیل است که استراتژی برند بسیار مهم است. مشتریان ده‌ها و نه صدها گزینه مشابه برای انتخاب دارند. استراتژی برند به شما کمک می‌کند تا در مورد اینکه چرا باید از شما نسبت به یک رقیب خرید کنند، ارتباط برقرار کنید.

استراتژی برند شامل چه مواردی است؟

مواردی که در استراتژی برند گنجانده می‌شود بسته به اینکه از چه کسی کمک می‌خواهید می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از افرادی که به تنهایی کار می‌کنند ممکن است همه چیزهایی را که نیاز دارید در یک روز به شما ارائه دهند، در حالی که شرکت‌های بزرگتر ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا همه چیز را به پایان برسانند. این بدان معنی است که آنچه از هر یک از آنها دریافت می‌کنید بسیار متفاوت خواهد بود.

متأسفانه، هیچ نهاد نظارتی رسمی برای استراتژیست‌های برند وجود ندارد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که با فردی کار می‌کنید که چارچوبی اثبات شده و سابقه‌ای قوی دارد.

یک چارچوب استراتژی کامل برند باید شامل چه چیزی باشد:

چشم‌انداز، ماموریت، هدف و ارزش ها: این همان چیزی است که ما آن را جوهر برند یا نام تجاری داخلی می‌نامیم که به همسویی تیم رهبری و ایجاد فرهنگ قوی شرکت کمک می‌کند.

هویت برند: تعریف اینکه برند چگونه در بازار ظاهر می‌شود، چگونه به نظر می‌رسد، چگونه عمل می‌کند، و چگونه مشتری را جذب می‌کند.

تحقیقات مصرف کننده: نگاهی عمیق به بازار هدف ایده آل برای درک نیازها و نقاط ضعف آنها.

تجزیه و تحلیل رقابتی: درک کامل از نقاط قوت و ضعف رقبا به منظور کشف شکاف‌های موجود در بازار.

استراتژی موقعیت یابی: تصمیم گیری در مورد اینکه چگونه برند موقعیت منحصر به فردی را در بازار اشغال می‌کند که به خرید مشتریان، کارمندان و سرمایه‌گذاران دست می‌یابد.

نام تجاری و شعار: در صورت نیاز، توسعه یک نام تجاری جدید و شعاری که از استراتژی موقعیت یابی پشتیبانی می‌کند و برای بازار هدف مورد نظر جذاب است.

نقشه راه: یک بسته گام به گام از همه موارد ذکر شده در بالا که پیاده‌سازی و اجرای استراتژی برند جدید را آسان می‌کند.

استراتژی-برند

نمونه‌ای از استراتژی برند خوب چیست؟

قطعا شناسایی نمونه‌های خوب استراتژی برند می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا مستلزم نگاهی فراتر از مشاهدات سطحی و درک عناصر خاصی است که باعث موفقیت یک برند می‌شود. در حالی که تشخیص برندهای محبوب مانند اپل به عنوان نمونه بسیار موفق آسان است، مهم است که عمیق‌تر کاوش کنیم و عوامل خاصی را شناسایی کنیم که در موفقیت آنها نقش دارند. با انجام این کار، می‌توانیم اصول استراتژی مؤثر برند را بهتر درک کنیم و آنها را در کسب‌وکار خود به کار ببریم.

در اینجا چند نمونه خاص از استراتژی موثر برند آورده شده است:

نسپرسو

نسپرسو در بازار قهوه بسیار محبوب شده است، اگرچه درحال‌حاضر بسیاری از مارک‌های قهوه دیگر در آنجا وجود دارند. آنها توانسته‌اند در یک صنعت شلوغ تفاوت بزرگی برای خود ایجاد کنند.

نسپرسو خود را به عنوان برندی معرفی می‌کند که قهوه باکیفیت و با قیمت‌های مقرون به صرفه ارائه می‌دهد. آنها از جورج کلونی به عنوان چهره برند خود برای نشان دادن ظرافت و پیچیدگی استفاده می‌کنند. این رویکرد به آنها کمک می‌کند هم افراد معمولی و هم افرادی که به دنبال متخصص شدن در زمینه قهوه هستند، جذب شوند.

وب فلو

Webflow یک ابزار ساخت وب سایت است درست مانند سایر ابزارهای مشابه که ممکن است نام آنها را شنیده باشید. با این حال، آنها به دلیل داشتن یک هویت منحصر به فرد که آنها را از رقبای خود به طور مثبت متمایز می‌کند، شناخته شده‌اند. به عبارت دیگر، آنها هویت برند فوق العاده‌ای دارند که به آنها کمک می‌کند در بازار برجسته شوند و مشتری را جذب کنند.

طراحی وب را می‌توان خسته‌کننده دانست، اما Webflow با استفاده از روشی خنده دار و آموزنده، آن را سرگرم‌کننده و آسان می‌کند. این کمک می‌کند تا طراحی وب برای همه، نه فقط متخصصان، لذت بخش تر و قابل دسترس تر شود.

استراتژی برند در مقابل استراتژی بازاریابی

رایج‌ترین اشتباه مردم این است که استراتژی برند را با استراتژی بازاریابی اشتباه می‌گیرند. این دو یکسان نیستند. استراتژی برند در مورد تعیین چشم‌انداز بلند مدت برای کسب و کار است. از سوی دیگر، استراتژی بازاریابی، تاکتیک هایی است که در کوتاه مدت برای دستیابی به آن چشم‌انداز اجرا می‌کنید. بنابراین، استراتژی بازاریابی پس از استراتژی برند می‌آید. هنگامی که بدانید به کجا می‌روید و چرا می‌روید، سپس می‌توانید نحوه رسیدن به آنجا را بررسی کنید.

چند نمونه از استراتژی بازاریابی عبارتند از:

  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی از طریق رسانه‌های جتماعی (Social Marketing)
  • بازاریابی محتوا SEO
  • روابط عمومی
  • تبلیغات

استراتژی بازاریابی طرحی است که یک شرکت برای دستیابی به مخاطبان هدف خود و دستیابی به اهداف تجاری خود ایجاد می‌کند. این شامل مواردی مانند تعریف بازار هدف، ایجاد پیام هایی است که با آنها طنین انداز می‌شود، انتخاب بهترین کانال‌های بازاریابی برای دستیابی به آنها، و سنجش موفقیت. همه این قطعات با هم کار می‌کنند تا شرکت را به اهداف خود برساند و در تلاش‌های بازاریابی خود موفق باشد.

استراتژی کسب و کار چیست؟

استراتژی کسب و کار و استراتژی برند یکسان نیستند.

قبلاً گفتیم که «اگر یک کسب‌وکار ماشین عملیاتی است که محصول یا خدماتی را با پول مبادله می‌کند، پس یک برند نحوه بسته‌بندی آن است که با گزینه‌های موجود متفاوت است و برای بازار هدف خاصی جذاب است».

بنابراین، استراتژی کسب و کار بیشتر بر ماشین عملیاتی متمرکز است. در درجه اول با تعیین اهداف درآمد، KPI (یا شاخص‌های کلیدی عملکرد)، جلب نظر سرمایه‌گذاران و در نظر گرفتن بهترین منافع سهامداران کلیدی و اعضای هیات مدیره مرتبط است.

استراتژی برند درباره این است که چگونه یک کسب و کار می‌تواند باعث شود مردم آن را به خوبی به خاطر بسپارند. این با ایجاد تجربیات مثبت برای هر کسی که با کسب و کار تعامل دارد انجام می‌شود. بنابراین، هدف این است که مردم نسبت به کسب و کار احساس خوبی داشته باشند و به آن به عنوان نمونه‌ای خاص فکر کنند.

استراتژی-کسب-کار

هم استراتژی برند و هم استراتژی کسب و کار به حداکثر رساندن سود برای شرکت مربوط می‌شوند. با این حال، هر دو به روش‌های بسیار متفاوت به آن هدف می‌رسند. برای رسیدن به حداکثر رشد، باید هر دو با هم کار کنند.

چگونه استراتژی برند خود را توسعه دهید

استراتژی برند راز بزرگ‌ترین و موفق‌ترین برندهای جهان است. سرمایه‌گذاری در استراتژی برند برای رشد یک کسب‌وکار مهم است، اما انجام آن به تنهایی و بدون دیدگاه تازه و بیرونی می‌تواند دشوار باشد. مانند استخدام یک متخصص برای کمک به شما - ممکن است هزینه اولیه داشته باشد، اما می‌تواند در دراز مدت نتیجه دهد.

گاهی اوقات برای یک کسب و کار سخت است که نقاط قوت و ضعف خود را ببیند زیرا به موقعیت بسیار نزدیک است. اما اگر وقت بگذارد و درباره برند خود و اینکه چگونه می‌خواهد توسط مشتریان درک شود فکر کند، می‌تواند مزیت بزرگی نسبت به سایر کسب‌وکارهایی که این کار را انجام نمی‌دهند داشته باشد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر