کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۱۳

سقوط ارزش دلار / کمک نقدی ۱۴ میلیارد دلاری دولت به مردم

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

سقوط ارزش دلار / کمک نقدی ۱۴ میلیارد دلاری دولت به مردم

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۲۹ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

  • بازارهای مالی اروپا و جهان در روز دوشنبه

این هفته بیشتر بازارهای سهام آسیا کمی بالا و پایین داشته است، اما سهام ژاپن همچنان به عملکرد خوب خود ادامه می‌دهد و به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۰ رسیده است. شاخص Nikkei، یک شاخص بازار سهام در ژاپن، در این ماه بیش از ۸ درصد و برای سال تقریباً ۲۹ درصد افزایش یافته است. یکی دیگر از شاخص‌های بورس به نام Topix در امسال ۲۶ درصد افزایش یافته است. با این حال، Topix زمانی که قیمت فعلی آن را با میزان درآمد آن مقایسه کنید (نسبت P/E) که تنها ۱۴ است، خیلی گران نیست. در مقایسه، نسبت P/E برای S&P ۵۰۰، یک شاخص بازار سهام در ایالات متحده، ۲۳ و برای Nasdaq، شاخص دیگری بازار سهام ایالات متحده، تقریباً ۲۹ است.

  • تصمیمات افریقا برای کنترل نرخ بهره

نوامبر ماه شلوغی برای تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در افریقا خواهد بود. انتظار می‌رود بزرگترین اقتصادهای این قاره برای مدت طولانی تری نرخ بهره خود را در سطوح بالاتر نگه دارند. برخی از کشورهای افریقایی مانند نیجریه و آنگولا ارز ضعیف و تورم بالایی دارند، بنابراین ممکن است برای کنترل تورم، نرخ بهره را افزایش دهند. مصر ممکن است به زودی همین کار را انجام دهد. از سوی دیگر، اقتصادهای پیشرفته بزرگ دیگر برای افزایش نرخ بهره برنامه‌ریزی نمی‌کنند. سایر کشورهای افریقایی مانند افریقای جنوبی، مراکش، کنیا و غنا نرخ بهره خود را درحال‌حاضر ثابت نگه می‌دارند تا مراقب خطرات تورمی احتمالی باشند.

 

روزنامه فتیننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

  • استعفای مدیرعامل این شرکت خودروسازی در پی جنجال ایمنی خودروها

Kyle Vogt از سمت مدیرعاملی بخش خودروهای خودران جنرال موتورز، کروز، استعفا داده است. زیرا نگرانی هایی در مورد ایمن بودن خودروهای خودران وجود دارد. این تصمیم Kyle Vogt روز یکشنبه اعلام شد. فراخوان تمام ۹۵۰ خودروی کروز اخیرا برای به روز رسانی نرم افزار آنها انجام شده است. به این دلیل که یکی از خودروها در ماه اکتبر باعث ایجاد سانحه‌ای در امتداد خیابان سانفرانسیسکو شد. به دلیل این حادثه، اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا مجوز کروز را گرفت.

  • دلار سقوط کرد

روز دوشنبه ارزش دلار امریکا کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه گذشته رسید. اکنون معامله گران به این فکر می‌کنند که فدرال رزرو چه زمانی ممکن است دوباره نرخ بهره را کاهش دهد. واحد پول چین موسوم به یوان به بالاترین ارزش خود در سه ماه اخیر در بازارهای داخلی و بین‌المللی رسید. این با مداخلات بانک مرکزی چین حمایت شد. علاوه بر این، دلار استرالیا نیز در مقایسه با دلار امریکا که ارزش آن در حال کاهش است، به بالاترین سطح سه ماهه خود رسید.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

  • ایلان ماسک زیر فشار نظر منتقدان

ایلان ماسک گزارش‌های نادرست رسانه‌ها را که او را به یهودستیزی متهم می‌کردند، قویاً رد کرد. او پس از دریافت واکنش شدید برای به اشتراک‌گذاری محتوا در یک پلتفرم اینترنتی به نام X که توسط بسیاری از مردم، یهودی ستیز تلقی می‌شد، ناچار به پاسخگویی شد. هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در توییتر اظهارنظری کرد که با واکنش‌های منفی روبه‌رو شد. او با پستی موافق بود که می‌گفت یهودیان نفرت شدیدی نسبت به سفیدپوستان دارند. این اظهار نظر مورد انتقاد کاخ سفید و برخی از سرمایه‌گذاران تسلا قرار گرفت. حتی شرکت‌های بزرگی مانند شرکت والت دیزنی نیز به دلیل اظهارنظرهایی از این دست تصمیم گرفته‌اند از توییتر فاصله بگیرند.

  • کمک نقدی ۱۴ میلیارد دلاری دولت تایلند به مردم

اقتصاد تایلند در سه ماهه سوم سال به اندازه مورد انتظار رشد نکرد. این به دولت جدید دلیل بیشتری می‌دهد تا برنامه خود را برای اعطای ۱۴ میلیارد دلار پول نقد به مردم ادامه دهد. شورای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور گزارش داد که رشد اقتصادی کشور که بر اساس تولید ناخالص داخلی سنجیده می‌شود، در سه ماهه سوم سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۱.۵ درصد افزایش داشته است. این نرخ رشد کمتر از انتظار ۲.۲ درصد و رشد سه ماهه قبل که ۱.۸ درصد بود بود.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر