کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۰۲

از کاهش قیمت مواد غذایی تا رقابت تنگاتنگ این خودروسازان

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

از کاهش قیمت مواد غذایی تا رقابت تنگاتنگ این خودروسازان

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۱۵ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

  • رقابت خودروسازان در عصر خودروهای الکتریکی

در عصر جدید خودروهای الکتریکی، تویوتا در حال رقابت با تسلا برای رسیدن به قله موفقیت است. این خودروساز ژاپنی مدعی پیشرفت‌های فناوری در باتری‌های حالت جامد است و در تلاش است تا سرمایه‌گذاران را در مورد توانایی خود برای رقابت با تسلا متقاعد کند. هفته گذشته این شرکت، ۸ میلیارد دلار در بازار خودروهای الکتریکی امریکا شرط بندی کرده است.

  • سرمایه‌گذاری برای این ماده مهم

دو کارآفرین موفق معدنی در استرالیا دارای مقدار قابل توجهی سهام در یک شرکت معدنی کوچک به نام لاجورد مینرالز هستند. مالکیت ترکیبی آنها ۳۰ درصد است که به طور بالقوه برای جلوگیری از پیشنهاد خرید پیشنهادی ۱ میلیارد دلاری از یک شرکت معدنی بزرگ در شیلی به نام SQM کافی است. آینده لاجورد مینرالز به این بستگی دارد که این دو کارآفرین تصمیم بگیرند با سهام خود چه کنند. اخیراً شرکت‌های زیادی در صنعت لیتیوم خریداری و با یکدیگر ادغام شده‌اند. این به این دلیل است که لیتیوم یک ماده مهم برای ساخت باتری است که برای انرژی پاک مورد نیاز است. مردم امیدوارند که تقاضا برای لیتیوم در آینده به رشد خود ادامه دهد. به ویژه، علاقه زیادی به شرکت‌های کوچکتر در استرالیای غربی وجود دارد که مکان خوبی برای یافتن منابع جدید لیتیوم است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

  • دولت‌های غربی، چین را به چالش کشیدند

چین اخیراً وضعیتی را تجربه کرد که در آن سرمایه‌گذاری خارجی کمتری نسبت به سایر کشورها دریافت کرد که به آن کسری سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌گویند. این نشان دهنده مشکلی است که چین در جذب شرکت‌های خارجی به دلیل نگرانی‌های مطرح شده توسط دولت‌های غربی با آن مواجه است. بدهی‌های سرمایه‌گذاری مستقیم چین، که راهی برای اندازه گیری سرمایه‌گذاری خارجی در چین است، بین ژوئیه و سپتامبر حدود ۱۱.۸ میلیارد دلار بوده است.

  • قیمت مواد غذایی کاهشی شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز جمعه گزارش داد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی برای سومین ماه متوالی در ماه اکتبر کاهش یافته است. شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه اکتبر به طور متوسط ۱۲۰.۳ واحد بود که نشان دهنده کاهش ۰.۵ درصدی نسبت به ماه قبل است. کاهش جزئی در ماه اکتبر به کاهش شاخص‌های قیمت شکر، غلات، روغن‌های نباتی و گوشت نسبت داده می‌شود، در حالی که شاخص محصولات لبنی افزایش یافته است.

 

روزنامه نیویورک تایمز(The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

  • آمار ثابت بیکاران در ایالات متحده

وزارت کار روز جمعه اعلام کرد که اقتصاد ایالات متحده ۱۵۰۰۰۰ شغل در ماه اکتبر ایجاد کرده است که کمتر از برآورد بازار است. انتظار بازار برای حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی افزایش ۱۸۰۰۰۰ در ماه اکتبر بود. بر اساس داده‌های اداره آمار کار، مشاغل اضافه شده برای ماه سپتامبر با ۳۹۰۰۰ کاهش از ۳۳۶۰۰۰ به ۲۹۷۰۰۰ کاهش یافت. بر اساس گزارش وزارت کار، تعداد افراد بیکار نیز ثابت مانده است و در حدود ۶.۵ میلیون نفر است.

  • آمار فروش اپل در سه ماهه پایانی سال

تحلیلگران نتایج مالی سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ شرکت اپل را ارزیابی کرده‌اند و بیشتر آنها معتقدند که این شرکت در این مدت عملکرد مناسبی داشته است. مشخص شده است که درآمد آیفون به صورت کلی به ۴۳.۸ میلیارد دلار افزایش یافته است، iPad از ۷.۱۷ میلیارد دلار در سال گذشته به ۶.۴۳ میلیارد دلار و مک از ۱۱.۵ میلیارد دلار به ۷.۶۱ دلار کاهش یافته است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر