پیش‌بینی بازار ۲۲ شهریور ۱۴۰۲؛

بورس تهران کنترل شده است؟/۳ صنعتی که برای فردا باید دنبال کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت خودروسازی پررنگ شده؛ چراکه هم از لحاظ حجم و ارزش معاملاتی و تعداد نمادهای مثبت صنعت خودروسازی در کانون توجه است. از طرفی صنعت سیمان و محصولات غذایی می‌توانند در موردتوجه قرار بگیرند.

بورس تهران کنترل شده است؟/۳ صنعتی که برای فردا باید دنبال کنید

 هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: باتوجه‌به آمار و ارقامی که از بازار روز سه‌شنبه منتشر شد، بازار به‌نوعی در حال کنترل است، البته که با قطعیت نمی‌توان گفت که حقیقی‌ها یا حقوقی‌ها به‌درستی خرید انجام نمی‌دهند یا اینکه بازار کنترل می‌شود. بی‌شک بنا بر بررسی‌های ۱۰-۱۲ روز گذشته معاملات تا ساعت ۱۰ صبح روند خوبی را سپری می‌کند؛ اما برخی از نمادهای بزرگ رنج منفی به خود می‌گیرند. در واقع بسیاری از نمادها هستند که مثبت‌های ۳-۶ دارند؛ ولی دوباره رنج منفی می‌زنند و به محدوده‌های صفر تابلو باز می‌گردند. البته با نگاه به ارزش معاملات خرد ضعفی در آن دیده نمی‌شود تا نگرانی برای بورس ایجاد شود. از سوی دیگر ۳ روزی می‌شود که بازار در رنج کاملاً خنثی مسیر خود را سپری می‌کند؛ ولی به طور خلاصه باید گفت که شاخص کل تا محدوده ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد احتمالاً به‌صورت ساید و کاملاً خنثی (ضرر زیادی هم شاید شامل حال پرتفوی افراد نمی‌شود) نزولی خواهد داشت.

 وی افزود: این افت بیشتر از لحاظ زمانی است و در واقع ریزش شدیدی نیست. بازار از نظر بنیادی مشکلی ندارد حتی اثرات قیمت دلار هم درحال‌رشد است؛ اما بازار با تأخیر زمانی افت می‌کند؛ بنابراین از منظر فاندامنتال بازار ارزندگی دارد و متغیرهای بنیادی هم از ارزندگی بورس نمی‌کاهند که بتوان منکر ارزندگی آن شد. البته از منظر تکنیکالی محدوده مقاومتی مهم (۲ میلیون و ۱۵۰ هزارواحدی تا ۲ میلیون و ۱۹۰ هزارواحدی) را سد راه شاخص کل داریم. این محدوده از نظر مقاومتی برای شاخص پرقدرت است و بسیاری معتقدند که در کوتاه‌مدت توان ردشدن از آن وجود دارد. اما توان عبور صرفاً کافی نیست و نیاز به انرژی و پول جدید احساس می‌شود و نقدینگی موجود در بازار توان شکستن این محدوده را ندارد.

 خاوری ادامه داد: پس محدوده مقاومتی مشخص شد و با شکسته‌شدن آن حکم تریگر خرید برای بسیاری از معامله‌گران (حتی بیرون از بازار و فعالان بازارهای موازی) دارد. متأسفانه این محدوده در معاملات ۱۴ و ۱۵ شهریور شکسته نشد و بازار به‌نوعی در حال درجازدن است. در واقع از منظر زمانی وقت می‌گذرد و از نظر مثبت و منفی ۳-۴ روزی است که بازار خنثی است در واقع تنها فرصت برای نوسان‌گیری فراهم است، سود و ضرری عاید کسی نشده است.

 این فعال بازار سرمایه در بخش دیگر سخنان خود بیان تشریح کرد: از منظر زمانی از اواسط یا اواخر مهرماه بازار مسیر ساید یا خنثی را سپری می‌کند تا به محدوده ۲ میلیون و ۵۰ هزارواحدی برسد تا بار دیگر حمله به محدوده ۲ میلیون و ۱۵۰ هزارواحدی تا ۲ میلیون و ۱۹۰ هزارواحدی کند. معاملات روز چهارشنبه هم تفاوتی با بازار امروز ندارد همچنین تعادل رو به مثبت را در آن می‌بینیم، باید گفت سبزی و قرمزی آن چندان قدرت نخواهد داشت.

 وی در پایان صنایع برتر آخرین روز معاملاتی هفته را چنین بیان کرد: صنعت خودروسازی پررنگ شده؛ چراکه هم از لحاظ حجم و ارزش معاملاتی و تعداد نمادهای مثبت صنعت خودروسازی در کانون توجه است. از طرفی صنعت سیمان و محصولات غذایی می‌توانند در موردتوجه قرار بگیرند. البته که توجه به این صنایع ۱-۲ روز است یعنی ۱-۲ روز پول در گروه فلزات بود و بعد وارد گروه انبوه‌سازی شد. در واقع به‌نوعی نمادهای که امروز مثبت هستند فردا منفی می‌شوند؛ یعنی جریانی نقدینگی وارد بازار نمی‌شود و فقط بسته به اخبار نقدینگی بین گروه‌های مختلف جابه‌جا می‌شود. معتقدم که تک نمادها و شاخص هم‌وزنی‌ها تا اواخر مهرماه عملکرد بهتری دارند؛ چراکه نمادهای بزرگ و شاخص ساز به محدوده شاخص مقاومتی رسیده‌اند.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر