پیش‌بینی بازار سهام ۲۱ شهریور؛

فردا بهترین زمان برای خرید سهام/صنایع برتر را بشناسید

کارشناس بازار سرمایه گفت: بالارفتن نرخ‌های جهانی و بهبود سودآوری در پتروشیمی‌ها و پالایشی بهترین زمان را برای خرید سهام آنها فراهم می‌آورد.

فردا بهترین زمان برای خرید سهام/صنایع برتر را بشناسید

 بهراد موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: بازار مطابق انتظار (نسبت به روز گذشته) محدوده نوسانات بهتری را تجربه کرد. باوجوداینکه تعداد نمادهای منفی بیشتر از نمادهای مثبت بود به طوری که ۴۶۴ نماد منفی و ۳۳۱ نماد مثبت بودند بازار از نظر تعادلی به نسبت روز قبل بهتر بود. نکته منفی بازار امروز پایین‌بودن ارزش معاملات بود که به رقم ۳ هزار و ۹۵۰ میلیاردتومانی نزدیک به ۴ همت رسید باید گفت این موضوع به‌هیچ‌عنوان اتفاق خوبی برای بورس تلقی نمی‌شود. هرچند پیش‌بینی می‌شد که وضعیت امروز نسبت به روز قبل از منظر کلی (از نظر نسبت عرضه و تقاضا) بهتر و مساعدتر از روز قبل باشد. این اتفاق بیشتر به دلیل دو رویداد مهم است، ابتدا از منظر جو سیاسی و اجتماعی حاکم که در برهه خاصی از شهریور قرار گرفته‌ایم، به طور طبیعی مقداری حساسیت ایجاد می‌شود.

 وی ادامه داد: بخشی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند که در شرایطی که قابل‌پیش‌بینی نیست نقدینگی را افزایش دهند. موضوع بعد اخبار مذاکرات (مذاکرات مانند قبل نیست؛ اما قطر ضامنی مهم و قوی برای ایران شده است) است. البته امکان تسویه منابع بلوکه شده هم را از طریق عراق فراهم شده است؛ بنابراین با نهایی‌شدن این دست موضوعات دورنمایی که برای دلار می‌توان متصور بود همین محدوده است. در نتیجه بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی باید همبستگی نسبت به دلار را حفظ (اندکی افزایش داشته باشند اندکی کاهش) کنند. موضوع همبستگی در بازار سرمایه خود را در ارزش معاملات نمایان می‌کند، زمانی که ارزش معاملات به حد پایینی می‌رسد بیانگر رخ ندان اتفاق خاص و باقی‌ماندن معاملات در حالت ساید است.

 موسوی در بخش دیگر سخنان خود گفت: موضوع دیگری که کمتر حائز اهمیت است، نزدیکی شاخص در روزهای قبل به ۲.۲ میلیون واحدی که خود محدوده روانی مقاومت شکل را به وجود آورده است. به همین خاطر به نظر می‌رسد معاملات فردا آیینه از معاملات امروز باشد. در این حالت ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ واحد منفی مثبت در عمل چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند. به‌طورکلی توازن عرضه و تقاضا را می‌توان همانند امروز پیش‌بینی کرد، وضعیت کلی بازار هم مطابق امروز خنثی خواهد بود. صنایع برتر فردا هم احتمال دارد بار دیگر گروه ساختمان، سرمایه‌گذاری‌ها و خودرو نسبت به دیگر گروه‌ها بهتر باشند؛ اما لزوماً به معنای ارزندگی آنها نیست. صرفاً به دلیل مدل معامله است که منجر می‌شود مقداری این گروه نسبت به سایرین مزیت داشته باشند.

 این فعال بورسی در پایان تشریح کرد: در کنار تمام موضوعات تأثیرگذار افزایش نرخ‌های جهانی هم دیده شد، افزایش قیمت نفت همچنین برای اوره سازان هم‌افزایش نرخ را شاهد بودیم که تأثیرات آن را بی‌شک باید در تقاضای بازار سرمایه ببینیم. البته فعلاً به دلیل وقفه زمانی که همواره شاهد هستیم، این افزایش به ارزندگی هرچه بیشتر این نمادها کمک می‌کند در واقع بالارفتن نرخ‌های جهانی و بهبود سودآوری در پتروشیمی‌ها و پالایشی بهترین زمان را برای خرید سهام آنها فراهم می‌آورد. البته فاکتورهای که قبل‌تر به آن اشاره شد باعث می‌شوند که بازدهی خاصی نتوان از گروه پالایش و پتروشیمی انتظار داشت. شاید زمان برای خرید درست مناسب باشد؛ ولی نباید انتظار بازدهی، حداقل تا سه ماه آینده داشته باشیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر